Jumaat, 4 Mei 2012

Penang Char Kuey Teow

_DSC0168
PENANG CHAR KUEY TEOW

Assalamu`alaikum wbt, salam n selamat pagi sume :-)

Alhamdulillah, n tahniah buat che`iza di atas kelahiran bb girl nya semalam :-) selamat berpantang juga ya. Dan minta izin n halal juga untuk resepi ni, terima kasih!

Buat semua pengunjung yg di kasihi, terima kasih setiap kunjungannya :-) insyaAllah giliran kita pulak blogwalking bila free, tenkiuu! selemat beristirehat sume!


_DSC0157
Sedapp n simple, letak lada jeruk byk2 mmg ler sedapnyer :D

PENANG CHAR KUEY TEOW
Resepi Asal : CHE`IZA

Bahan-bahan ( 2 org )

* UTK PASTE *
  • 200 gm udang
  • 250ml air
  • 4 ulas bawang putih di ketuk
  • 6 sb sos tiram
  • 3 sk kicap pekat
  • 3 sb kicap manis
  • 1 sk petis
  • 2 sb pati ikan bilis / pati udang
  • 2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
  • 1 sk gula
* UTK MEE *
  • 300 gm kuey teow
  • 1 sb cili boh
  • kerang
  • sedikit kucai & taugeh
  • 2 biji telur

Cara-cara

  1. UTK PASTE- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....
  2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
  3. UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
  4. Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.
  5. **Paste ni selalu depa guna tuk meniaga so udang yg direbus mmg depa pakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tp petis kena tambah lg, jd 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar leh adjust eh......


_DSC0153
sedap n simple :-)

21 ulasan:

ibh_sue berkata...

Aslmkum Ika. Morning.!
Lepas ni pg2 lg akk masuk dapo ika dl lah ya. Sbb harus pg2 lapo. X dpt mkn,tp dpt jamu mata. Kikikiii.
Akk kan sebenarnya x bp suka kuew tiaw sbb mee dia beso2 tp klu char kuew tiaw akk mkn sbb biasa diaorg gn mee yg kecik skit tu. Klu msk sendiri pun biasa akk pakai paste dia yg dah siap tu. X pnh lg buat sendiri,klu buat sendiri jd kuew tiaw lak. Ngeeee.

Watierman berkata...

ssalam Dik Ika...mengancam...ni baru versi sebenar....!!! Tengok pun dah tau sedap! NyummmmY!

zila 4ever berkata...

salam ika..
sedappp..basah2 pastu buh udang byk2..n cili jeruk lbih2..aaiiisshh kecur dh akk kt sini:)

Nuridah berkata...

Pagi Jumaat buat Ika cayang,

ini lah fav akak...suka yg lembab2 sedap tk terkata gitu...utk akak 2 pinggan besar erk....eh tamak pulak akak nie...hehehe....happy weekend to you!

Mas berkata...

ika cayang...
amboiiii...pepagi dah menggoda kak mas ngan char kuetiaw....
suka sangattttt...
meh sepinggan...
gi goreng cepat...he3

tahniah che iza mendapat baby girl..

Bicara Kak Noor berkata...

salam Ika,wah sama lah menu kita hari ni teow2 ja kan tapi char Ika lagi best ni nampaknya heheee meh sepiring ..

Asyifa Mustaffa berkata...

Salam sis,
sedap.....:)

Chik Mimi berkata...

ijahhhh sedapnya ,akak sekarang guna kicap yg readymade je sebab M sangat besar hahahah
psst udang besaqnya

Qasey Honey berkata...

wah Ika...nmpk sedap sgt tgk char kuey teow...terus aje terasa lapo...bergendang dh ni...xtahan tgk lama2...ade lg...xrasa sikit la...

Rohah berkata...

Wah, beso2 udang tu mlengkor, menanti tuk di ngap..ptg ni ada pasar malam kat tmpat akak,teringat Char Kuer Teow pulak..

CT Delima berkata...

As'salam Ika

nak pengsannnn dulu..hihi. k.ct memang suka char kuer teow ni, tak kisah lah goreng ker buat sup ker semuanya suka..hihi

Tapi tang taugeh tu..alamak! seriau tengok tak sukaaa! huhu

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Ika,
Wahhh..pepagi dah ada menu bikin lapar!
PAyah sini nak jumpa kerang, selalu akak buat kuey teow takde kerang, kureng syiokk!

tun_telani berkata...

morning kak ika! fuhh!!! terliur betul tun tengok kuey teow nih.. meriah betul udang dia tuu.

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Wah, sedapnya Char Kuey Teow Penang, harus makan banyak baru puas ni.. ;-)

Gee® berkata...

perghhh.... mengancam!!!

rahel berkata...

Ija,
bak mai satu pinggan..lapar la tengok char kueh tiau ni..

Amie berkata...

Ika....
Nak sepinggan...yang pedesssss! Adeehhh.... tak boleh lama-lama di sini, liurku meleleh-leleh!

quinnie berkata...

wow weeee..sedapnya...2 pinggan leh habis ni..kekekek

Balqis Nazid berkata...

Salam jumaat, amboi sedapnya, lagi banyak toge lagi sedap ni....

Outbound training malang berkata...

kunjungan gan .,.
saat kau kehilangan arah ingatlah masih ada yang menolong mu
dan tetap berdoa mengharap untuk menemukan jalanmu.,.
di tunggu kunjungan balik.na gan.,.

nursarah puteri berkata...

dah lama tak makan char kuey teaw penang. kalau masak sendiri jd kuey teaw goreng je la. hihi. selamat berpuasa di bangkok sana.