Ahad, 29 Julai 2012

Kuih Lopes II

_DSC0336
KUIH LOPES II

Salam ramadhan yg ke 10!

Pejam celik pejam celik dah ramadhan yg ke 10 kat siam, kat mesia baru 9 hari ya :D tak lama pecah lah angka 10 cepat sgt masa berlalu.

Kuih kakak jenifer LOPES ni pun kuih harus buat, ntahlah kita ni puasa2 suke betul makan makanan yg di curahkan gula melaka gini :D tp nasi mmg kita tak ambik, sbb seleranya nak makan kuih muih. Dah jatuh cinta dgn resepi dr CHE`IZA ni, suke dgn rasa lopes yg asli :D kenyal2 gituu kalau makan, mmg best sgt2 resepi ni, cuma nk pastikan masa bungkus n ikat dia kena betul2 sbb masa rebus dia nanti boleh terkeluar isi dia nanti dah tak jadik kenyal jd lembik pulak sbb air masuk, rebus lama2 lagi sedap, bau harum daun pisang tu yg sedap. Resepi kita letak lagi sekali kat sini ya, minta izin n halal kembali resepinya, terima kasih!

InysaAllah belas kunjung bila free ya pagi ni nak settlekan baju2 nak kena gosok :D Terima kasih juga setiap kunjungannya! :-)


KUIH LOPES II
Resepi Asal : CHEIZA

Bahan-bahan
  • 300 gm beras pulut (boleh dpt dlm 10- 12kpg)
  • 1/2 sk kapur
  • kelapa parut
  • sedikit garam
  • daun pisang
~ *Utk air gula*
  • 1 buku gula melaka (dlm 150 gm lah)
  • 100 gram gula merah
  • beberapa helai daun pandan


_DSC0334_DSC0337
Guna kelapa kering jerr :D

Cara-cara
  1. Rendam pulut dgn air kapur selama 2-3 jam ( Satu jam pun okey ). Toskan beras pulut yg telah direndam.>>Untuk yg ni kita rendamkan dgn air daun pandan
  2. *Utk air gula* masak gula melaka dan gula merah, masukkan daun pandan yg disimpul. Masak sehingga pekat. Biarkan air gula sejuk.
  3. Siat/potong daun pisang selebar 3 inci.... Ikut sukelah lagi lebar, lagi besar kuih lopes yg akan kita dapat.
  4. Layurkan daun pisang..... Sbb saya tak rajin, saya celur jer sikit ngan air panas....
  5. Buat bentuk segitiga pada hujung daun pisang dan masukkan beras pulut (dlm 2 sb) dan bungkus.... Buat 2-3 kpg dan ikat ( saya ikat pakai getah gelang jer)... Buatlah hingga habis. Pastikan bungkus pulut padat2... kalau tak pulut akan terkeluar atau pecah.....
  6. Rebus kuih yg dibungkus selama 2 jam.... Lagi lama lagi baik.... kueh yg terhasil lebih cantik dan tahan lebih lama....
  7. Bila siap rebus..... toskan kuih lopes dan biarkan sejuk......
  8. Dah sejuk buang ler daun pisang tu.... balut ngan kelapa parut yg telah di gaul dgn sedikit garam.... makan dgn air gula....

11 ulasan:

Kak Nita berkata...

Salam kenal...
Saya singgah & follow.
nampaknya entry kita sama...Kuih Lopes...nnt boleh saya try resepi kat sini pulak,...
Wassalam.

Nuridah berkata...

Morning Ika cayang,

aduh kuih lopes...fav kak Nur tapi kak Nur tk pernah buat pun...biasa beli...belum ada kerajinan...nampak sedap dan cantik lopes tu la...kalau dekat mesti kak Nur dh keluarkan pinggan kosong nk tapau...aduh...shame2 tk malu akak mu ini.

Mas Sani berkata...

perghhh gambar sgt mantop you....sampai tergoda akk nengokkan! kuih nie peberet adik akk, kalo buka wajib beli, walau bantat tetap telah sbb kt tekak dia sedap je hehehe....

FnF Simple Life berkata...

wah dah macam masak ketupat.... byk versi buat kuih lopes ni kan. Ada gak versi tanak je. masak air hingga mendidih then msukkan beras pulut... akak biasa kukus ngn santan cair.

adda syuhada berkata...

kuih lopes ni pun adda punya peberet gk..suka bila dicicah ngn manisan gula melaka tuh..

Nuwairani Ismail berkata...

kite suke makan kuih lopes kalau dapat kuahnya banyak2...suke sangat2! pasni nak beli acuan onigiri la. boleh buat bentuk comel2 sikit. heheh

ummiaisyah berkata...

sedap tu..tak jumpa lg kuih ni bulan poser ni..tekak nk mkn yg savori aja!

quinnie berkata...

aduiii rajinnya buat kuih....kita baru minggu ni nak start buat kuih semua..hehehhe

hari ni nak buat buah melaka....:)

tun_telani berkata...

kak ika.. kene bungkus2 daun pisang rupa2nya kuih ni. ingatkan blh masak atas loyang je.. dpt tgk je la nii..

Marya Yusof berkata...

As salam Ika,

Ayoyo! Kuih JLo lah pulak! hak3.. ;))

Kat sini xjumpa lglah pulut... aritu tak bwk lsng! huhuuuu...teringinnyeee...takpe sabar2 ;))

Ria berkata...

kuih lopes ni pn antara kuih feberet kite..tp mak kite slalu letak ubat mee..lg sedap rase ny die..tp kaler die nti jadi cm ade coklat2 sket..tp mmg sedap la..nk pulak mkn sejuk2..