Sabtu, 28 Julai 2012

Vadei/Magelek

Vadei
VADEI/MAGELEK

Salam ramadhan yg ke 9 sume :-),

Lama sgt tak buat atau makan vadei ni dekat 10 tahun kot atau lebih :D Mak kita dah poskan dhal ni dekat 3 bulan tp baru ni boleh buat, kat sini bukan takde kacang dhal ni, bila nak guna atau di cari HARUSLAH tak jumpa atau takde ehehehe... sbb tu order jer terus dr mesia abis citer :D

Senang rupanya buat vadei nii, sedap n rangup lembut. Resepi ni pun dah lama tanya kak Q masa kat FB skrg ni jer berkesempatan buat takut kacang dhal tu bertukar kalerr, sblm ni cuba buat dgn specis lentil ni jugak tp bila goreng dia jadi tak lawa kalerrnya maknanya bukan kacang dhal lerr tuu kikiki... rupannya byk jenis kacang dhal ni ya :D takpe, belajar dr kesilapan. Buat tuan punyer resepi minta izin n halal resepinya kembali dan buat semua pengunjung selamat berhujung minggu dan terima kasih setiap kunjungannya :-)

VADEI/MAGELEK RANGUP
Resepi Asal : ISYA IRFAN@ MYR
Sumber : KAK YASMIN aka KAK Q

Bahan-bahan ( Dalam 6-8 biji )

  • 2 genggam kacang dal - direndam semalaman
  • 1/2 bii bawang besar-didadu
  • Cili padi/cili kering/cili merah/cili hijau-dihiris
  • Daun kari -dihiris
  • 1/2 kiub pati ikan bilis
  • 1/2 sudu kecil jintan manis-ditumbuk kasar
  • 1/2 biji telur>>yg ni tak masukkan
  • secubit tepung ubi -untuk melekatkan adunan, jangan banyak sangat, nanti liat, tp kalau adunan dh agak boleh dibentuk, tak payah letak tepung ubi pun takpe..>>yg ni pun tak masukkan
vadei
sedap sbb rangup2 lembut, kena buat nipis sikit jgn tebal2, ikut selera sapa suke tebal2 buat ler tebal2 sapa suke rangup2 mcm kita ni kena bualatkan leper2 sikit :D

Cara-cara

  1. Kacang dal ditumbuk atau kisar -jangan letak air.Kalau tak hancur sume pun takpe.
  2. Dalam satu bekas, campurkan kacang dal, bawang, daun kari,cili serbuk ikan bilis, jintan manis, telur, tepung.
  3. Perasakan dengan sedikit garam dan aji. Jangan risau kalau rasa adunan tu pahit sikit, nanti goreng ok lah dia.(garam jangan banyak sbb serbuk pati ikan bilis dh masin)
  4. Gaul rata bancuhan dan kepal2 kan. Bahagi kepada 6 atau 8 biji
  5. Ambik satu biji, kepal2 biar padat dan goreng dalam minyak panas. Semasa menggoreng biar bahagian bawah garing dulu baru terbalikkan, kalau tidak kuih ni cepat berderai. Goreng hingga garing/masak.
  6. Selamat mencuba.

8 ulasan:

Balqis Nazid berkata...

salam...
wah sedapnya tadi petang terlepas nak beli vadei ni...

esok nak buatlah.. kita share reseoi ya...

Marya Yusof berkata...

As salam Ika,

Kat sini kan wadei atau vadei ni dipanggil falafel! Tp kacang dalnye warna hijau! Rasanye pn lain sikit but still ada rs kacang dal... bolehlah dr xde...masa dtg dulu tak tahu pulak mcm ni tu tak bwk... Takpelah... guna jelah apa yg ade cuma tak merasalah nak buat kuah roti canai yg sedap! hiks ;)

Amie berkata...

Hai Ika,
tak sedar pula bila Ika timbul setelah lama menghilang tanpa berita he he hehhh belum terlambat untuk ucapkan selamat berpuasa! Kita pun suka vadei... tapi memang dah lama sangatlah tak makan!

Mamamya berkata...

akak suka yg rangup..makan panas2.. ;) penah try buat sekali tp x brp menjadi lah ika..x rangup... nnti klu rajin nak try lagik..


**selamat b'puasa yer ika.. ~ w'pun dah masuk ramadhan ke-8 baru nak wish... ^____^

quinnie berkata...

kekeke...teringat kita peristiwa lentil itewww...hehehe...oo last2 suh mak postkan ye...eh bleh simpan lama kat dlm peti ais kacang ni....kita kat rumah ni berbulan2 juga le simpan...yg setahun pun ada jugak rasanya..hahaha....tapi sentiasa duk peti ais le tak kuar2..heheheh

Mas Sani berkata...

Slmt pagi ija.....biar betul dkt 10 thn x mkn vadei! Perghhhh lama betul tu hehehe....mesti sedap vadei ija tu...bak mai seketul, kalo pos rasanya x sempat berkulat lg kot hihihi

zila norazila berkata...

akk pun sam jrg mkn wadeii tp lum sampai 10 tahun lg..kwn akk suka wadeii nie..nnt akk pas resepi nie kt dia yer..thnks:)

ELLYDA berkata...

SEDAP NYA...ESOK NK CUBA LAH..TP CUBA RENDAM DULU...HEHEHHE... LUSA BARU BUAT..THANKS FOR THE RESEPI..NK LETAK CILI LEBIH SKIT