Jumaat, 27 Julai 2012

Pakis Perak Tumis Lemak

_DSC0259
PAKIS PERAK TUMIS LEMAK

Salam Ramadhan,

Suke tak terkata sampai sebu2 perut duk meratah mkn pakis perak ni masa hari berbuka puasa ke2 hihihi.. dekat 9 tahun duk sini pestaim jumpa pakis perak, sukeeeeeeeeee sgt2! kita suke pakis perak berbanding yg kaler merah tuu, beli 4 ikat dpt mcm kat atas ni lerr, harga pulak tak tanyer main ambik jerr xcited punyer pasal :D Tp dah byk pucuk yg mekar sbb kita paling suke yg pucuknya masih bergulung gulung tuu eeeeee...sedap tak terkata ehehe... TAPI esoknya satu hari duk kuar masuk toilet sbb TERpedas jdnya paham2 ajer lah ya maksud kuar masuk toilet tu :D

Nak letak santan boleh tak letak pun ok, tp kita suke letak santan sikit2 sedap betulllll :D Resepi biasa2 jerr niii mak kita biasa tumis mcm ni jer lah sume org pun pandai buat kan? mungkin lagi sedap, kalau dpt campur dlm bubur lambuk sedapppnya! Tp oleh kerana motif beli ni sbb nak meratah gitu jerr jdnyer kita tumis mcm ni ajer lah yg pasti sedap :-) Terima kasih setiap kunjungannya :-)

PAKIS PERAK TUMIS LEMAK

Bahan-bahan :
  • Pakis Perak secukupnya
  • 3 ulas bwg merah
  • 2 ulas bwg putih
  • Lada rawit/ Cili siam ikut kepedasan masing2
  • 6 ekor ikan bilis>>bersihkan tulang n perut
  • secubit kiub ikan bilis>>optional, yg ni kita tak masukkan
  • Santan Pekat>>ikut nk berkuah byk atau tak
  • Garam
  • Minyak utk menumis

Cara-cara-

  • Siangkan pakis, ambik bhgn yg lembut, basuh dan toskan airnya. Tumbukkan bersama bwg merah, bwg putih, lada dan ikan bilis hingga lumat. Panaskan sedikit minyak, tumis bhn2 yg di tumbuk tadi dan tumis sehingga naik bau. Masukkan sedikit kiub ikan bilis dan garam, gaul sebati dan masukkan santan pekat gaul sebentar dan masukkan pakis perak tadi. Perasakan mengikut citarasa masing2. Agak2 pakis dah layu dan sebati boleh matikan api dan sedia utk di hidang!

_DSC0249
Bissmillah hirohman nirrahim :D selamat berbuka!!

6 ulasan:

zila norazila berkata...

salam syg ika,
akk pun sama suka ratah2 mcm tu jew..tp biasa x buh santan..goreng bodoh jew he hheee org malas camtu la kan..tp dh lama x beli pakis nie..nnt nk round pasar malam klu ada ..leh wat jgk nie:)

ibh_sue berkata...

Asslmkum Ika.
Sama la, akak suka mkn mcm tu saja. Sedap tau ika tgk tu..
Hazabnya diett..huhuhuuuu

Marya Yusof berkata...

Ala tak baik tau Ika! Kat sini mana nak cari pucuk paku... paku pakis pun tarak! heheee..tgk gambar telan liur jelah ;)

faa.rosli berkata...

uihh sodap ni..fevret nih!

Sari Yusa Ibrahim berkata...

baru taw panggilnya pakis perak ya, akak panggil pucuk paku jer..

quinnie berkata...

ika...kita panggil sayur ni pucuk paku je...heeheh..kita pun suka tang pakunya digulung lagi...rangup2 gitu..sedapnya..slurpp!!! ni kalau terlebih makan memang berangin le kita satu badan..hehehhe