Khamis, 26 Julai 2012

Muffin Coklat

_DSC0044-1
MUFFIN COKLAT

Salam Ramadhan yg ke 7 sume :-),

Muffin Coklat yg keberapa kali buat sampai dah lupa, ni antara muffin yg kita buat sblm kita menghilangkan diri :D Resepi ambik kat rumah KAK IZAH resepi asal sila rujuk kat bwh dan terima kasih utuk resepinya minta izin n halal juga.

Buat semua, terima kasih setiap kunjungannya :-)

MUFFIN COKLAT
Rujukan : KAK IZAH
Sumber : KAK UMMI, MAK LANG

Bahan-bahannya:

Bahan A
  • 2 cawan tepung *izah gune tepung gandum
  • 1 1/4 cawan serbuk koko *izah letak 1 cawan
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 3 sudu teh nescafe
  • sedikit garam

Bahan B
  • 2 cawan gula kastor *izah kurangkan sikit
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan susu cair (atau susu segar)
  • 3 biji telur
  • 1-2 sb oren sunquick * izah tambah

Bahan C
  • 3/4 cawan air panas
_DSC0046
Budak2 suke makan tp kita sejak tekak dah tua ni kan, apa2 berasakan coklat dah tak leh masuk sgt, mkn muffin seketul pun tak abis ehehe... manis2 skrg ni dah kureng

Cara-Cara:-
  • Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi.
  • Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar.
  • Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata.
  • Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit.


16 ulasan:

sury_masury berkata...

Salam ika...uikkk..lewat jugak mengentri ni...jet dh sebis enjin dia ka...hihi...laju je...;-)

TiranaAduka berkata...

biar blog bertukar rupa
TiranaAduka singgah jua
Ape khabar gerangan disana?
Moga persahabatan kekal selama...

Tirana ini tak pandai bermadah
Bersyair gurindam jauh sekali
Singgah setelah selesai ibadah
jangan lupa berkunjung kembali

quinnie berkata...

sama la kita ika...kek coklat tak berapa nak lalu ditelan sekarang ni..kecuali tekak dah gatal sgt nak makan baru buat..hehehe..terbaru kita buat kek coklat..lepas tu layerkan dgn aiskrim..hahahha..baru la rasa best balik ..ngeeee

Bicara Kak Noor berkata...

salam Ika muffin cekelat ni kalau anak2 tengok mmg suka snagat ni tapi mama nya yg busy tp nk buat jugak lah utk budak2 yg dah kempunan cantik kejadiannya tu Ika gambar pun mantop

Rabiatun berkata...

wohooooo...ada mapin coklat. Selamat berpuasa Ika n family.

faa.rosli berkata...

lama x mkn ni...

Mas Sani berkata...

Sekejab je dh hari ke 7 kn? Masa cpt betul berlalu skrg.....
Hehehe....tekah dh tua cm gitu ek? Mcm dh tuo nah je, tekak tua tp muka muda remaja gitu hihihi.....cntik muffin, molek je dia naik :-)

ibh_sue berkata...

Mapin pun mapin lah..Janji muncul juga..Idak ler sepi ja masuk sini..ekekekekeee...

Selamat berbuka pose Ika...

Mas berkata...

mapinnnn....
lama kak mas tak buat...

isshhhh..menggoda la mapin ika tu..he3

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Bermapin di bulan puasa, sedapnya buat sahur sambil cicah air kopi, hihi

Yani berkata...

Ijah.. selamat berpuasa.. Bermapin mapin ye di bulan pose..

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

hellooooo uols
lama nyer x terjah sini
rindu ketat2 taw
terlioq nyer tgk muffin uols ni
oishii sou

Nuwairani Ismail berkata...

dah lama tak buat kek cokelat ni. sekarang tangan ni gatal2 je nak try buat kek lapis sarawak...adeh....nasib baik telur tak berapa nak cukup...kalo tak, siang malam duk melapis dah ni.

FARAH deeb berkata...

Pose pose ni pun ghajin ye masak muffin hehe...
My latest Entry :)
JJCM: Day 5 Ramadhan 1433

Nazrah berkata...

anak anak kurang sikit la nak makan mapin ni...tapi kita simpan resepi ya..

tun_telani berkata...

ayat dh tua2 tekak xleh makan mapin yg xtahan tu. tun ni xsedor diri lagi, mmg kalau mapin2 ngan kek ni, ada cekelat je. lajuuuuuu je masuk mulut. hoho.. tp pose2 ni mmg cari kuih muih tradisional walaupun xbape pandai nk buat.