Ahad, 14 November 2010

Bergedil Daging

_DSC0034
BERGEDIL DAGING

Salam pagi ahad sume!

Tuan umah bz sikit arini, nak kena belanja sorang2 :-( malas betullll nak g belanja tp kena belanja sbb brg dapo byk yg habesssssss! tgk gmbr bergedil dulu resepi update nanti.. Dan jgn tak tahu kalau dah ada bergedil ni apa lawannyer wakakakaka.... tunggguuuuu duluuuuu tak leh update sekali arung bzzzzzzzzzzzz....

Resepi nanti eak, ada kerjaaaaaaaaa.... (^___^)v

updated

Ok resepi untuk bergedil ni hasil pemerhatian masa kat mesia tp sukatan main agak2 jer ni, suke dgn bergedil mak kita kikiki....... sampaikan masa tgh blend tu si kakak tegur gini MAMA!! BLENDER TU KENTUT!!! wakakakaka.... sib baik cepat2 matikan! pastu berasap, lucky me sbb tak terbakor! kalau terbako blender ni ssh ler nak blend lada kering :D, kita ada blender 3, Kenwood FP untuk guna benda2 yg tak berbau atau berminyak, pastu yg no 2 tu yg terbaru electrolux sume kaca yg ni untuk buat smoothie atau air2 yg melibatkan ais dan yg paling tua sekali blender toshiba yg ni untuk blend lada2 atau yg bau2 giteeww :D... jom tengok resepi!!!

BERGEDIL DAGING
Bahan2
  • 400g Daging Lembu>rebus sampai empuk, toskan potong dadu kecik2, ketepikan
  • 3 biji kentang size sederhana di potong kecik dan digoreng, ketepikan
  • Bawang Goreng bykkkkk2! i used homemade bwg goreng lagi sedap! :D
  • 1/2 sk ketumbar yg disangan dan blend halus
  • 1/2 sk jintan halus yg disangan dan blend halus
  • 1/2 sk jintan kasar yg disangan dan blend halus
  • Lada Hitam sedikit di tumbk halus atau blend
  • Daun sup di hiris terpulang nak byk mana
  • garam, lada sulah dan pak aji jika suke secukup rasa
  • 1 biji telor di kocok
_DSC0031
Menu semalam BUKAN harinyer menu hihhihi... bukan kedekut tp TAK SEMPAT nak n3 :D

Cara2

Masukkan kentang yg dipotong kecik dan digoreng td dlm Food Processor seelok eloknyer atau guna blender pastikan semua bhn dipotong kecik dan sentiasa matikan untuk pastikan blender anda selamat :D.

Masukkan daging yg direbus dan di potong kecik2 tadi kedalam FP bersama kentang, blend hingga menjadi sebati masukkan sume bhn2 td dan blend sekali lagi hingga semua bhn2 tadi sebati, kuarkan dr blender atau FP dan bentukkan bulat2, buat sehingga habis.

Masukkan bergedil yg telah dibulat bulatkan tadi ken dlm telor yg dikocok ratakan keseleruh bergedil dan goreng terendam dlm minyak yg telah dipanaskan terlebih dahulu tadi, goreng sehingga habis dan bolehlah dihidang dgn soto kegemaran atau dimakan begitu sahaja :-) selamat mencuba!

7 ulasan:

Mas berkata...

1,2,3,4,5,6....ada 6 biji bergedil daging...
tuan rumah tak de....
nak ambik bergedil daging mek siammm tu dah abisss....
kita sepahkan rumah diaaa....hee..he..

Ayu Safieza berkata...

Ika............kanda dataaaaaaaaaaaaaaaaaang!!! Apa khabar ika am ni?...bestnyer bergedil ni..dengan sup sedap..mamam cam tu pun cedap kan? Rajin adik akak ni......

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam ika..nanti klu blk mesia...bwk byk2 udang geragau dr sini yer..hihi.Yg nie pon k.atie guna udang segar..masuk sekor2...sedap bila kunyah lam cucur ada udang sekor..malas nk potong..udang pon kocik joooo...nie k.atie bwk cucur..nk tukar ngan pegedil tuh!

Kerull berkata...

Salam murning/tengahari sekalilah ni..ika sedapnya bergedil tu..nak makan ngan soto ye..hik hik kalau betul tekaan ku..soto hantar semangkuk ok...

fara dean berkata...

sedap tu ika..
akak buat mesti tak menarik bulat2 nya..kena practise lg ni

zarin berkata...

uwaaa cantiknya bergedil awak tuuuuu..nak satu, nak satu pinggan ye!

hana berkata...

nih klu semua masuk blender nih mmg innalillah la blender aku jawabnyerrr! kene gune FP laaaa....