Jumaat, 12 November 2010

Kek Puding Karamel

_DSC0830
KEK PUDING KARAMEL

Salam pagi jumaat sume :D,

Haishh! angin yg ini mmg tak mo sedut2 mmg parah jdnyer! ni sume MEK AMPANG dgn MEK JEPUN sana tu huh! psstt kak mas dah buat belom?hihihi.... tak de keja lain mek 2 org tu asyik nak suh org buat lemak jerr! wakakakaka...sib baik i makan sikit jerrr sbb yg dah potong kat bwh nun utk japanese kat tingkat atas ni :D n ada tragedi sikit masa nak balikkan dgn kedaan tak menyabo main tarik kuar jerrr mcm dah terrer sgt ahahaha...haaaaa...ambik bhgn! soapk sebelak pudingnyer tu sebab gmbr pun sebelah jer wakakakaka...

Akceli kalau nama puding2 guna telo ni kan amatlah lomah lutut kita nak membuatnyer sbb tak leh lerr terbau bau ayam giteewwww tekak siam mmg ngada2 sikit cerewet pun ya jgk, tp since dia dah digabungkan dgn kek, maka dgn itu kita cuba jugak ptg semalam tuu! yg paling best sgt sbb menjadikk! yiiiihaaaaaaa..... jemput makan sama2 kalau kita yg makan sorang2 mmg seminggu baru abis wakakakaka.... tp not bad tawww! mana yg antu puding karamel mmg harus cuba! senang pun ya memula mcm suspen jerrrr takot tak jadi masa nak tuang adunan kek atas puding yg lembik tuuuu mmg betullah! dia terapung! tp leceh sikit sbb kaler maler ni kan, kalau nak humban sume pun boleh! cuma tak cung arrrr :D

Resepi asal dr KAK YANI myr, leh tgk versi KAK HANA dgn IZAH cnp dr umah kak hana, macehhhh ya sume org, sajerr nak suruh org ternak lelemak haish! ahahahaha....

KEK PUDING KARAMEL

Bahan-bahan
  • Karamel
  • 60g gula- hana kurangkan 2sb je. air 1sb
  • 2 sudu besar air
  • Puding
  • 2 biji telur
  • 400ml susu cair@segar>>kita guna susu cair :D
  • 35g gula
  • sedikit esen vanila
  • Kek span
  • 70g tepung gandum
  • 60g gula halus
  • 2 biji telur
  • 20g mentega- dicairkan
  • 20ml air - yang nih hana tambah>>sama mcm kak hana


_DSC0835
jom makan dulu! :D
Cara-cara
  1. Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree.
  2. Sediakan karamel: Panaskan gula sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
  3. Sediakan puding: Campurkan semua bahan. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.Tapiskan ke dalam loyang karamel tadi.
  4. Sediakan kek span: Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula (30g) sehingga kembang.
  5. Pukul pula telur kuning dengan separuh gula(30g) lagi sehingga jadi bentuk krim.
  6. Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
  7. Ayak tepung ke dalam adunan telur. Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
  8. Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
  9. Bahagi adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut pilihan masing2.
  10. Tuangkan adunan kek tadi secara berselang seli ke dalam loyang puding tadi. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)
  11. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak.
  12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.

17 ulasan:

izahdaut berkata...

wooooooooooooo lagi halus mulus seh dia nyer puding..lawoooo..mampos la jeles mek jepun tu karang..hahahhaa... bagoss bagoss... tepuk tangan lemak2 sekelian yg dah ada dlm badann tu..bersorak dapat geng baru la tu..hahhaaa

hana berkata...

hahahahahahaa...tk koser dah ai nak karang lebey2... cukop sekadar alhamdulillahhh sbb menambahkan lemak kat susuk body korang! wakakakakakakaa...... jgn luper timbang jah pas nih! kahkahkahkah...

Kak Rose berkata...

wuihhhh jeles nengok korang nyer puding tu, tp x terbuatnya... macam leceh je.... dan x nak lemak tu melekat banyak2 kat badan yg tersedia gumuks nih!

anymz berkata...

ikaaaaa,what can i say...nampak cukup gebusssssss..dah terasa2 kat anak tekak ni.nak buat tapi entah bila.makan kat rumah ika dulu lah ya.yg tiga ketul tu akak ambik.kira halal lah tu kan..kan..

Ummi berkata...

Ika, mengancamnya kek puding caramel tuh...Ika guna loyang besar mana tu..brpa inci ek?

Mas berkata...

woww ika, cantiknya....malu lak nk tunjuk kek k.mas....he..he..
maceh yer atas ucapan tu....terharu tau..sayang ika...

Ayu berkata...

salam ika,
cantiknya kek puding ni..macam kat hotel..class gitu!!..
ini kalau buat untuk guest bertandang pun ok..

Chik Mimi berkata...

jah ko pun buat haish manyak rajin maaa

Rima berkata...

Woahhh meriah and nampak sedap lah Ijah.. satu hari nanti akan ku cuba .. :op

TopsyTurvyMum berkata...

wahhh..
ni kalau cam akak yg kat level beginner lagik kena tunggu lagi 2 tahun la boleh buat ekekkeke..

tapi hakak tak mengalah...akan kucoba jugakk hatta lagi 2 tahun pun hahaha

cikmanggis berkata...

Ikaaaaa...tak kira...kita tak kiraa..jap lagi nak buat jugakkk cantikkknya...lepas makan menda ni kita janji jogging 20 km sehari huaaa...

Ummi berkata...

Ika, mengancamnya kek puding caramel tuh...Ika guna loyang besar mana tu..brpa inci ek?

Mimiey.. (^-^) berkata...

waaaaaa, tadi g dapo kak mas nmpk kak mas dok tayang benda ni, dtg umah kak ija..waaaaaaaaaaaa, kak ija plk tayang... xkira...xkira...(smbl hentak tangan), nak jugak stgh loyang. mau telan sampai kenyang..

Yatie berkata...

Salam Ika,
Cantik dan menarik...kau buatku tertarik....alahai Ika, billalah akak nak buat ni....mcm susah je....tapi nak cuba gaklah...

umi_e berkata...

Lama tak aktif blogging... masih aktif memasak eekkkk

* kak e dah berzaman simpan resepi tu tapi sekalipun tak buat lagi...

munna berkata...

tengok gambar pun dah sedap... rasa mesti lagi sedap

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

KAK CAM NER NAK TAU DIE DAH MASAK..