Rabu, 17 November 2010

Puding Mangga Lemak Manis

_DSC0930
PUDING MANGGA LEMAK MANIS

Salam aidladha buat semua warganegara mesia, indonesia n singapore dan yg sewaktu dgnnyer!

Org siam, ostolia n yg sewaktu dgnnyer raya semalam, jdnyer hari ni dah tak raya lerrrr nak raya pun sume org tak de sbb tgk lembu kena korban hihihi.... Jom layan dessert jer tuk hari raya ni yaaaa.. :D Jap g nak kuar mencarik baju utk jumaat ni ada persembahan LOY KRAITHONG speelling silap nii rasanyer wakakakaka.... cikgu ni pun ngenngada betulllah! dah lah tahun akhir, pastu pakainyer cuma sekali, nak buat mmg tak pandai lerrrr huh! sapa2 nak tahu dgn lebih lanjut apa itu PERAYAAN LOY KRATHONG klik jer kat situ ya... tp INGAT, kita tak menyambut cuma ada persembahan ajerr kids kat kindergarten ya...

Resepi ni ambik kat umah CMG, lebih kurang resepi KAK HANIELIZA puding laici yg meletop letop tak lama dulu.. Bole gantikan Strawbery, atau durian atau kiwi atau apa2 buah yg boleh dijadikan puree ya... nxt time nak try guna strawberry sbb durian tak musim yg lembik2 nii sume keras mcm batu! huh! Cikmat mintak izin n halal resepinyer! selamat hari raya ajiiii!!!!

PUDING MANGGA LEMAK MANIS

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 gram serbuk jelly "konnyaku">>kita gantikan dgn serbuk agar2
625 ml air (2 1/2 cawan)
4 camca besar gula pasir
200 ml susu sejat "IDEAL"
200 gram isi mangga masak*
125 ml air*(*dikisar halus)
2-3 titik pewarna kuning
Hirisan mangga untuk hiasan>>yg ni kita masukkan dlm adunan puding juga, sedapppppp!!!!!
Daun pudina untuk hiasan

_DSC0935

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk, satukan air, gula dan serbuk jelly, kacau hingga larut dan masak dengan api sederhana sambil dikaau selalu hingga mendidih, masukkan 2-3 titik pewarna kuning, kacau rata.
  2. Alih periuk dari api. Tuang puree buang mangga tadi dan kacau dengan whisk hingga rata , kemudian masukkan susu cair, kacau hingga rata. Isi dalam bekas sesuai, biar hingga hilang wap panasnya.
  3. Simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam atau hingga keras. Hidangkan bersama hirisan mangga dan juga selitkan daun pudina sebagai hiasan...

_DSC0058
Yg ni versi berkuahhh sbb kita dah terbiasa mkn puding dgn kuah :D, just masakkan susu cair + gula+ tepung kastard, siappp! sedapppppppp!

12 ulasan:

K.Nor berkata...

ijahhhh tinggalkan puding utk akak 2 cup ya.. :)

pi makan pulut kuning kat rumah akak nun.. dah serve utk ijah tu :)

anymz berkata...

menciiiii arrr dtg sini.nyampah arr tgk mangga yg terselit celah puding tu..nak buat arrrr tapi malas..

ikaaaa akak ambik ika nya dulu lah ya..
kek akak tu leh tgk je.tu nak buat hiasan utk raya.nak makan kita gi umah izah nanti..hahahaha

izahdaut berkata...

hahahhaaa.... meh la datang umah.tapi tuan umah tak nak jamu kek.kek tu sedap woo..kita makan puding ni je la kak nim..

mekk..napa chatbox mu tak mau kuor..wehh puding dihari raya..sedap wehhh..kenyang perut makan rendang lembu...haha

hana berkata...

sbox ko pong mengong la ndukk! nyapo mboh! g baraan golek daging korban gak e~ hahahaa

deeTha H berkata...

Selamat hari raya idul adhaaaa.....
eh wes wingi yo bodo ng kene.. hahahaha
aku golek2 daging kurban ki tekan siam... arep dimasak sate...

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. selamat hari raya.. puding mangga yang amat mengoda jiwa.. cantik dan tentunya sedap..

Chik Mimi berkata...

ijah nmpk yummy ler puding ko tu ,selamat hari raya aidil adha jah

3 hungry tummies berkata...

Saya bukan peminat manisan tapi pudding ni nampak cun sekali! hehe
Dah masak mapo tofu buat ija, nanti saya akan postkan.

Jiya berkata...

aku nampak ika kat jelly tuuu... kikikikikkiki!

Ayu Safieza berkata...

Ika.....samalah kita yer...salam aidiladha..masak daging cedap2 yer...:)thank u singgah dapur Ayu.

CikLiz berkata...

Ika, gambo tu kellas betul.. nampak cam puding tu depan mata.. sedapnya..

indianspicemagic berkata...

Yummy pudding