Rabu, 16 Disember 2009

Bertemu kembali dan akn hilang lagi :D

Salam kembali buat semuaaaaaaaaaaa yg drindui tak pun yg merindui :D,

TERIMA KASIH buat semua atas doanya dan skrg ni mak dah ok sikit ayah kita jer yg tak berapa nak baik sgt :-( dan kita pun masih tak dgr lagi suara ayah kita... hanya doa ajer ubat terbaik buat mereka yg dirindui insyaAllah... Kita dah ok sikit nii, batuk2 degil jerr yg tak nak ilang2 lagi, kids sume pun alhamdulillah sihat, ninja jer yg tak nak baik2 lagi sepenuhnyer..odaijini papa! :-)... Sepanjang menyepikan diri byk jugak yg berlaku dan aktiviti yg dadakan.. penat? tu dah biasa... tp alhamdulillah sumenyer citer baik2 sajer ;-).. Nak citer lain kali tak pun kalau dah nak TER cerita kita cerita ye tak? :D ehehe.... Pd yg tgglkan mesej terima kasih dan pd yg dtg juga terima kasih juga ;-)... Kadang tu pun umah sendiri pun tak terbukak keja ngendap dapur org lain jerr dapur sendiri terabai :D TAPI kan sejak senyap dr berblogging ni kn mcm ada somting missing jerrrr cewahhh! betul tau! kita SUNYI tak de kawan2 yg nak dbuat gaduh2 gitu nyakat2 gitu :D ehehe... RINDUUUUUUU sgtttt kat sume :-) kalau lah leh peluk nak jer peluk sume org :D sapa yg nak kena peluk ngan kita????? :D semua org mesti sudi sbb kita kan semakin empuk :D ekekeke..... Sebenarnyer kita nak update sume sekali tahun baru nanti ni dgn azam baru bdn baru :P wajah baru sume2 nak baru TAPI dsebabkan KERINDUAN pd semua org lah yg membuka hati kita nii nak masuk n3 dgn tiba2.. ntahlah RINDUUUUUU!!!!!!!! sunyi sgt2 wpun ada yg sesetghnyer kat FB tp tak mcm kat umah sendiri ;-) inilah yg missingnyer TEMAN2 KAKAK2 ADIK2 sejati yg sentiasa beri sokongan :-)..TAPI tu lah 27hb sampai 30hb ilang lg g cuti2 siam :D sbb tu lah kita nak sgt ber n3 lepas akhir tahun niii :D sbb minggu depan senyap lg lerr nmpknyer umah ni :D.. eeeeee..byknyer yg nak dcerita takut org boring pulak baik kita alih citer lain pulak... Sbnrnyer, 22 hb ni ada lah lagi dia org ni aka mak2 jepun kat sini nak buat makan2 hmmmmm...kita ni malassssssss lah yg amat sbb malas masak byk2 :D pulaknyer tahun ni semua org terlibat jdnyer makin meriah lerrr... 1 keluarga 1 masakan kita tak reti nak mengagak lerr lebih kurang kurang 20 org niii... huhuhu.... menu dah set dlm paler nak masak yg senang2 jer :D jimat serba serbi jimat nak kata tak nak pegi tak sedap pulak sbb ada 2 org yg akn balik jepun for good sbb ank masing2 dah nak masuk high school jdnyerrrrrrr kureeenggg lg lerrrr member2 jepun kat sini..rasanyer sepanjang kita duk kat sini masing2 baik2 belaka tak penah memulaukan kita walau kita ni terasing ehehe.... so kesimpulannyer kita balas lah apa yg patut kan.. ok! gmbr kat bwh2 ni sume antara menu yg rajen nak dambil gmbrnyer yg lain2 malas! :D sejak2 dah masuk PS ni keja nak main2 jerrr.. TAPI cuma masukkan watermark jerr gmbr ttp asli 100% dr kamera no makeup2 :D.. layan jer dulu ya gmbr2 kat bwh nun esok ni sibuk lusa pun sibuk akn sibuk sampai akhir tahun :D..

KEPADA PENYUMBANG RESEPI mintak izin ya resepinyer dkongsikan dsini sumenyer ni menu ulangtayang biasalah kan sume org pun mcm tu jugak kan? :D ada yg dah lama tak buat mcm HP tuu cuma tukar versi jerrr guna MR CRAB :D..

FooD
HONEY CRAB

Peyumbang resepi asal HONEY PRAWN ni dr KAK DAYANG @ MyR kita sygg nak guna udang guna mr crab yg dah beli dr minggu lepas :D.. Rasanyer ttp sedap ;-), tekiuuu kak dayang!


HONER PRAWN/CRAB

Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 400 gm udang basah (diperap bersama serbuk kunyit, garam dan 1 sudu makan tepung jagung selama 10 minit. Kemudian digoreng sehingga garing)
  • 1 labu bawang besar*
  • 1 biji cili merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 3 sudu makan madu (dibancuh dgn 60 ml air)
  • 2-3 biji cili api (diketuk)
  • 1 sudu makan sos cili
  • 1 sudu makan jus lemon (kalau xde, boleh guna jus limau kasturi, limau nipis atau jus oren)
  • sedikit daun ketumbar (dihiris)
  • 1/2 sudu besar kicap pekat

Cara-cara

  1. Kisar bahan2 bertanda *.
  2. Panaskan sedikit minyak di dlm kuali. Tumis bahan2 kisar hingga garing.
  3. Masukkan madu, kicap dan sos cili. Kacau sedikit. Kemudian masukkan cili api dan daun ketumbar.
  4. Honey_prawns6
    Setelah kuah agak kering, masukkan udang, jus lemon dan daun ketumbar. Gaul mesra selama 10 saat. Tutupkan api. Hidangkan.
  5. ****boleh tambah sos tiram atau garam jika suka (terpulang pd citarasa sendiri)


BENTOU

Bentou ni sume resepi biasa2 jerr sume org leh buat.. Buatkan bekal tuk ninja tu sbb keseorangan ada lg tp tak sempat nak ambik yg ni pun kelam kabut sbb dia dah nak g keja! dia masuk bilik air kita apa lagi cepat2 snap ehehe... klu nmpk nanti mesti dia geleng paler :D.. SEBABnyer kita terbangun lmbt!!! sib baik ada masa 1 jam! jdnyer sume2 kat atas tu masak dlm masa 1 jam! huhuhu.,..sib baik siap dgn sup lagi taww! :D.. Antaranyer EBI FRY, BEEF ROLL wif ASPARAGUS, TAMAGO YAKI n SALAD.. ;-)



ROSEMARY CHICKEN

ekekeke.... jgn muntah ya, sedap sgt ayam niiii buat lagi! Tapi untuk krismas nanti kita buatkan ayam resepi ros yg tu pun sodap! Untuk Resepi leh rujuk kat label ayam ya :D Tenkiuuuuu untuk penyumbang resepi :-)...





SUP AYAM dgn LENGKUAS

Resepi kat atas ni kan ada kat kotak belah belakang kiub pati ayam knorrr BUKAN maggi ya :D.. Tapi resepi ni dah dsharekan kat MyR dr Mem Besar MyR KAK YANI, sedap!!!! sama mcm sup kat siam niii rasanyer i likeeeeee!!! buatnyer pun mudah tak de cerewet mana pun pejam sebelah mata sure menjadi :D CnP dr MyR.. tenkiuu kak yani!! Boleh g SINI ya kalau nak tgk gmbr ori :D

SUP AYAM DENGAN LENGKUAS

Bahan-bahan ( 3-4 orang )
  • 1.5 liter air
  • 1 kiup pati ayam knorr
  • 4cm lengkuas, buang kulit dan hiris nipis-nipis
  • 300g isii ayam, hiris nipis.
  • 5-6 biji cili burung-titik
  • 1/4 cawan santan
  • 2 sudu besar sos kan
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar jus limau nipis
  • daun ketumbar utk hiasan- hat ni xde lam stok.. so main tabur je dgn daun bawang.

Cara-cara

  1. Masukkan air dan kiub ayam ke dlm periuk. Letak atas api sederhana sehingga mendidih. Tambah hirisan lengkuas. Biarkan selama 5 minit. Masukkan pula isi ayam. Masak 5 minit lagi.
  2. Tambahn cili burung, santan dan gula. Tunggu sehingga mendidih. Masukkan sos ikan dan jus limau nipis. Angkat. Hidang segera. Hias dgn daun ketumbar.



9 ulasan:

LOVE2COOK berkata...

Ikaaaa! Missed U lor...patutlah dah lama tak nampak U! :)

Owh, all those dishes up there are simple mouth-watering lor! I feel so hungry right now...hik hik hik! :D~~

Anyways, U guys take care there! Wish Ur dad a speedy recovery too! :)

Watierman berkata...

Salam Ikaa....semua ada peranan dalam keluarga masing2....jauh dikenang dekat disayang....jaga diri...dan doa Akak agar Ika sentiasa ceria dimana jua berada...bahagia disamping keluarga & juga Doa buat kedua orang tua mu Dik!!! Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah dan Tahun Baru 2010!!!!

Nuridah berkata...

salam ikaa,

dua kali knur tinggalkan komen tak berjaya...so lari kat sini...alhamdulilah mak ika dah sihat, semoga abah ika pun begitu juga.

sekali keluar n3 mengancam ler...buat knur terliur pagi2 ni...knur suker tu ayam...yummy2.
Ika, take care.

HaSue berkata...

Huwaaaaa...windunyaaa kat diaaa!betul2 jadik chipsmore laa!hehe...
mudah2an segalanya dipermudahkan yerk ija..harap mak n abah tuh pun sihat dan masih kuat lagi..
Masak untuk 20 orang main agak laa kan..estimate sorg amik berapa ketui..nanti dah buat mesti senang la jadinya..akak pun paling banyak masak utk estimate 40 orang jek...huhu. kalo lebih2 mau gelabah gak nak budget maknan sebab lom pernah kan.hehe

Apa2pun ayam tuh memang menggugat jiwa ragaku..uhh..nak sekor!heee

Sue @ Nenie berkata...

Salam...Lama tak bersiaran erkk..?Sekali keluar, itu dia..Resipinya berdereetttt...Yang tak tahannya, semua ngancam-ngancam, menggoda selera..

Semoga Mak n Abah Ika cepat2 sihat seperti sediakala...

MamaFaMi berkata...

Ish ish ishhhh... nampak sedap je hidangan Ika ni semua. Semoga parents Ika sihat seperti sedia kala begitu juga dengan Ika anak beranak di Jepun tu.

blogresipi.com berkata...

Salam Ika...
alhamdulillah mak ayah ika dah sihat ek..anak2 pun dah ok kan tinggal papanye saje... hopefully semua semua kembali cergas seperti biasa la lepas ni... Amin.
Psst, kite skrg dah masuk lab balik.lambat lagi nk habis maybe 2-3 tahun lagi.huhuhu :(

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
Dasyatnya wife ninja ni...! mesti terer karate kat dapur, sampai siapkan bekal tu dalam 1 jam.
saya pun nak blaja karate bentou tu jugak....! senang tak buatnya? hihi

Solehah berkata...

banyak cerita yang berlaku kan kak..apapun saya doakan ayah akak cepat siaht ya..bentou tu sangat comel la kak..