Selasa, 22 Disember 2009

Terung Goreng Kicap


TERUNG GORENG KICAP


Salam n selamat pagi sume!!!

Jemput makan GAMBAR terung masak kicap ni dulu yaaa..sbnrnyer ni lauk ptg niii.. dah lama terung tu kuar masuk sebok :D dsebabkan tukang masak asyik beralih arah jer kejanyer tak pun senang kata MALAS hihihi.... Terung masak kicap ni dah lama glamer kita jer yg ketinggalan zaman, sedap tuuuuuu!!! credit tuk KAKAK JAWA ekekeke... sedap lah kak hana! cap gajah kat akak! letak ikan bilis byk2 letak bwg goreng byk2 pastu last sekali masa nak makan perahkan lagi sikit lime huh! mmg nikmat dgn pedas2nyer tu :D tq ya . Hari ni sebagai mana seperti yg dmaklumkan tuan umah akan membuzykan diri satu benda tak siap lagi neh bhn perap dah dperap tp tu lah nak buat bronis mlm td tp kepala senoneng pulak! pening lerrr mlm td asyik batuk tak renti, teruk pulak batuk kali nii kering jerrr dan gatal.... :-( tak leh bebel lama2 kang satu benda tak siap :D . Resepi mintak ijin n halal ya kak hana :D sedappppp banget! tenkiuuuu!!

TERUNG GORENG KICAP

Bahan-bahan
  • 3-4 batang terung yg pendek2 tuh! - belah 2@serong
  • *10-15 biji cili padi
  • *1 btg cili merah - klu ade cili kisar bleh juga
  • * 4 biji bawang merah
  • * 2 ulas bawang putih
  • * 1 sudu makan ikan bilis
  • 3 sudu makan kicap manis
  • jus limau kasturi@air asam jawa
  • segenggam ikan bilis goreng
  • segenggam bawang goreng
  • garam - jika perlu
Cara-cara
  • Goreng terung hingga masak.ketepikan.
  • Tumbuk kasar@ blend tanpa air bahan2 yg bertanda *.
  • Panaskan minyak. Tumis bhn tumbuk hingga agak garing.
  • Masukkan kicap manis dan juga jus limau dan gaul rata. Tambah garam jika perlu.
  • Masukkan terung dan separuh drpd ikan bilis goreng.kacau dan tutup api.
  • Angkat dan hidangkan. taburkan bwg goreng dan baki ikan bilis goreng td.

Jumpa lagi sume!!!! insyaAllah bersiaran semula esok hari :D hv a great day!!

7 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam...

Tok! tok! tok!

Akak bawa pinggan nak mintak terung goreng kicap ni...

blogresipi.com berkata...

Amboi cepatnye si terung ni sampai siam. hehhee... pantas kamu ye buk! heheheh :D nampak best tuh. psst, mane satey mane bronis ni Ika? kami anak beranak tak makan lagi nie.hehee

Solehah berkata...

sedapnya..first time tau resepi ni..boleh cuba ni..

indahhouse berkata...

Salam Ika,
hehe. Terung jugak tu. Kami pun sayur terung malam tadi. Tapi versi kicap.
Pss...terung tu buat tekak gatal tau. saya ni, pun dah mula batuk2 gak. ;)

Watierman berkata...

Dah lama tak beli terung..Hubby akak angin...tak tahan makan terung...!

JC berkata...

Salam Ika
weiii masak kicap akak suka banget...tapi dah lama seh tk buat..coz kt sini cuma ada kicap ABC indon punya brand...mcm tk sesedap guna kicap yg kt msia

Tanpa Nama berkata...

Wow, this article is nice, my younger sister is analyzing these things, so I am going to let know her.


Also visit my web-site - tibet travel