Jumaat, 18 Disember 2009


KEK LAPIS ASAM MANIS

Salam buat semua dpagi jumaat yg mulia dan dingin :-),

Hari baru, tahun baru, muka baru :D.. mana ada muka baru! muka tetap sama :D itam putih jer kot yg berbeza ehehehe.... kalau duk kat umah gitu jer lah kalau asyik kuar jerr rentunglah sikit muka manis nii dah jd kelat :D Ada kes sikit semalam niii, 1 hari kebingungan kita pun tak tahu sampailah ke malam bdn seram sejuk jerrr nak berchat dgn kakak2ku semua semua dah tido sbb dah nak pg :D agaknyer tgh tak stabil ni mmg mcm gini kot perasaanyer.. lupakan dulu jerr lah, haaa..ni buat tgh2 malam masa tgh kebingungan :D ngeeee...jd jugak kek lapis asam manis ni :D jeles betullah tgk umah org sume melapis memula nmpk kek ni kat umah kak ana pastu kat umah kak azie pas tu yg terbaru umah kakak jawa yg kat jepun nun ekekeke..... bhn2 sume ada apa lagi ON jer lah anggota2 kat bdn nii walau ada sedikit kebisingan :D.. Semalam lepas kol mak kita kul 12 tgh malam waktu thai kat mekah kul 8mlm lebih kurang barulah lega agaknyer rindu sgt ehehe... Resepi yg mcm dulu tuuu dah dedit ke sukatan metrik mcm kak hana punyer ;-).. kek maal hijrah jemput makan sume.. dan selamat berhujung minggu buat semua :-) Leh g kat SINI untuk resepi asal :-)



KEK LAPIS ASAM MANIS

Bahan-bahan
  • 1 cawan serbuk biskut tawar - klu kat mesia yg keras 4 segi kecik2 tuuu
  • 4 biji telur
  • 3/4 cawan butter
  • 3/4 cawan gula
  • 1 sk ovallete
  • 1/8 cawan susu pekat
Cara2>>

Satukan gula, telur, ovallette dgn susu pekat dan pukul sampai betul2 gebu.. Dlm mangkuk lain kacau margerine atau butter guna senduk untuk lembutkan dia sampai berkilat licin BUKAN dcairkan kat atas api ya :D.. pastu masukkan margerine atau butter td kat adunan telur dan pukul lagi, akhir sekali masukkan Serbuk biskut tadi sikit2 dan kacau sampai sebati.. Bahagikan sama rata kepada 2 bahagian, ikutlah suka hati nak letak kaler aper tp yg klasiknyer kaler ijo sama itu kuning yo :D kukus mcm biasa lapis demi lapis dan susun lah hawflakes tu, kukus sampai habis, berapa minit bergantung pada lapisan yg kita buat tu ya.. kita buat stgh adunan cuma 1 jam jerr ekekeke... selamat mencuba!!!



Jemput makan ya :D

10 ulasan:

Sheila berkata...

Salam Arah- wah npk cantik kek mm tu lapisan pun halus..ni satu adunan ke dua adunnan cos npk tebal..

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
Ish ish. Rajinnya akak sorang ni melapis. Mintak sekeping ya. hihi

ijayuji berkata...

Kak Sheila,

Salam kak sheila.. ni stgh adunan jer kak, kalau 1 adunan dpt 2 loyang kecik kot! :D loyang kita ni kecik tp tinggi :D kalau 1 adunan guna 8 biji telur :D

ijayuji berkata...

Salam indah :D

Akak tak rajen indah nak makan tu rajen tp mlm td ni akak tak de kerja tu yg carik kerja niii :D jom makan ;-)

Fa'e berkata...

ika....comeinye kek lapis depa! tersusun rapi....geram tgk! kalo ada depan mata k fae mau licin nih!

ijayuji berkata...

salam kak fae! tul tuuu kita makan sama2 pastu sama2 kembang setaman :D bercinta ni kak nak habiskan dia :D

emilia berkata...

wahh cunnyer k.ika kek lapis mu itew..k.ika xde plan nk bukak bisness ker?mesti untung ni.. ermm..cam dah terasa2 je kat lidah ni.nyelous tau nk buat mlss:)

HaSue berkata...

Amboii...santeknyaa kek lapis org siam nih...akak nak order seloyang berapa nih ijayuji?diskaun 100% bleh? ;)


salam maalhijrah juga ya buat kalian di perantauan..

blogresipi.com berkata...

Aduhhh santeknyer!!!! geram tengok ler... teringin nk mkn ler... asam deduit tuh lak jauh nun di malaysia.huhuhu.... memang tergoda ai tgk kekemasan lapisan kek mu itew ika :)

ijayuji berkata...

Salam,

Emi>>Emi, kalau akak bukak biz abis lerrrr bukan takat terlungkup dgn akak2 sekali kena gulong ehehe... alaaa..takat makan sendiri tu boleh lah :D

Kak HaSue>>Org siam mmg santek2 BUKAN keknyer :P nak order?? alaaa...akaknyer kek lapis lg cun dr kitanyer ;-) jdnyer kita jerlah yg order seloyang dgn akak :D tq ya .

Ijan>>Tu la! ijan tau, kat sini ada sebenarnyer asam deduwit tu kita jer ngada2 suh mak kita poskan dr mesia sekut2 kering yg 4 segi tu pun siap dblenderkan dgn mak kita :D eheheh.. errk? silap, Kita yg suh blend kan sekali :D hihihi....