Khamis, 17 Disember 2009

Mee Udang Lalaport


MEE UDANG LALAPORT

Salam Maal hijrah 1431H buat semua muslimin dan muslimat dseluruh dunia :-),

Apa azam tahun baru ?? :D InsyaAllah nak menjadi yg terbaik dr tahun2 sebelumnyer insyaAllah amin.. dsamping itu byk benda yg d barukan juga :D ehehehe.... sayang nyer tahun ni tak leh nak berpuasa sbb bendera awal2 dah naik :-( tahun lepas pun mcm tu jugak.. Hari ni agak kesibukan sikit, tapi lega rasa sbb sume kerja dah settle awal2 sejak2 ada PEMBANTU BARU ni kan :D... Sejak batuk2 ni kan selera kureng sbnrnyer ikutkan malas nak makan2 sgt sbb mmg tak de selera, pastu kejanyer nak minum air panas teh jerrrr minum juss pun rasa mcm nak terkeluar balik huhuhu..... ni pun ikut selera tekak yg tak nak sgt makan :-(...TAPI tetap sedap tawwww! :D jom jemput makan buat sikit jer niii makan udang tekak tgh perit td ni keja batukkkkkkkk ajerrr batuk kering lak tuu... Mee Udang ni resepi dr ROSS aka ONIGIRI itewww, dah 2 kali buatlah kan suke sgt!! Untuk resepi leh lah g umah ross tak pun leh g SINI.. nak rehat awal sikit hari nii sbb mlm ni rilex tak yah masak diner tuk ninja :D Buat sume sekali lagi selamat meyambut MAAL HIJRAH 1431H... :-)

MEE UDANG LALAPORT

Bahan-bahannye

2 ikat spagetti
6 ekor udang harimau saiz besar
2 sudu besar udang kering ( ditumbuk halus)
3 sudu besar cili kisar
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar (saiz sederhana)
4 sudu besar minyak masak
1/2 paket bebola ikan
1 cawan santan pekat
1 cawan air
TAMBAHAN>>Belacan masa blend cili kering


bahan sampingan
1/2 ikat kangkung di rebus
2 biji telur rebus
bawang goreng

TAMBAHAN>>Akak letak taugeh, HARUS ada :D, Hirisan kobis cedap!!!!!

Caranye
1. Blender bawang besar dan bawang putih, kemudian panaskan minyak dan masukkan cili kisar dan bawang yang telar diblender tadi, pastikan cili betul-betul garing, kemudian cedok sedikit minyak cili tadi lebih kurang 2 sudu besar dan ketepikan. Teruskan menumis dan masukkan udang kering.

2. sementara itu, buang kulit udang dan rebus kulit udang untuk dijadikan stok, setelah air stok udang mendidih masukkan isi udang dan rebus hingga udang masak, isi udang ditos dan ketepikan.

3. Setelah bahan tumis garing masukkan air stok udang dan santan, setelah mendidih baru masukkan air dan fish ball, sesuaikan rasa, masukkan garam. masak hingga agak pekat kuahnya, tapi jangan pekat sangat, agak-agak je.

4. Rebus spagetti seperti biasa, masa merebus ikut arahan pada paket, pastikan air betul-betul mendidih dan masukkan 1/2 sudu garam dalam air rebusan. angkat dan toskan.

5. Celur kangkung dan rebus telur, setelah semua bahan sedia, cara penyediaan, letakkan spagetti dahulu di dalam bowl saiz biasa, kemudian curahkan kuah, atur udang, kangkung, telur rebus diatas pemukaan mee dan tabur sedikit bawang goreng sebagai hiasan, akhir sekali jangan dilupa baki minyak lada yang di cedok tadi, curahkan sedikit bagi menyerlahkan lagi warna kuah, sedia untuk dihidangkan, anda pasti menggemarinya. Selamat Memasak ye kawan-kawan.


5 ulasan:

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
Uish uish...terfana skejap saya tengok udang tuh. laparnya...

indahhouse berkata...

Salam Maal Hijrah ya :) Insya Allah, moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas2

umi_e berkata...

sedapnya mee udang tu :p

Solehah berkata...

salam maal hijrah kak..dah lama jgk kita berdua menyepi ya kak...dtg melawat ja tgk menu yg sedap sgt ni..tak boleh tahan..

blogresipi.com berkata...

Ni memang layak digelar mee udang ni ika... telur pon do sipi sipi je takut ngan udang raksasa tuh.hehee...
Salam Maal Hijrah buat Ika sekeluarga :)