Selasa, 20 Oktober 2009

Mee Udang SIAMPORT ekekeke.....

MEE UDANG SIAMPORT originalnyer resepi MEE UDANG LALAPORT ROSS


Salam dtgh hari selasa, alhamdulillah..

ROSSSSSSS!!!!!!!!! SEDAPPPPPP SGT2!!!!!!!!! akak pinjam tgn ank akak yg kecik kasi lebih sikit thumb up!! ;-) kena betul dgn selera akak ross.. Tenkiuuuu dear!!! adeiiiiii..cedap betul! tapi kan rasa dia ala2 rasa Mee nyonya lahh! cumanyer mee nyonya tu kena kerja lebih dgn bhn lebih lah sbb mkn dgn sambal tumisss..huhuhu....sedap rosss!!! Lepas mop terussssssss jerr panaskan enjin masuk gear 1 2 3 4 5 terus menerus sbb SENANG!!!! bhn2 nyer pon ada!!! Ross, akak mintak izin letak resepinyer kat sini ya.. tak pun leh g umah ROSS @ CDBT, tenkiuuuu rosss!! oishikatta!!!

MEE UDANG SIAMPORT>>LALAPORT

Bahan-bahannye

2 ikat spagetti
6 ekor udang harimau saiz besar
2 sudu besar udang kering ( ditumbuk halus)
3 sudu besar cili kisar
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar (saiz sederhana)
4 sudu besar minyak masak
1/2 paket bebola ikan
1 cawan santan pekat
1 cawan air
TAMBAHAN>>Belacan masa blend cili kering


bahan sampingan
1/2 ikat kangkung di rebus
2 biji telur rebus
bawang goreng

TAMBAHAN>>Akak letak taugeh, HARUS ada :D, Hirisan kobis cedap!!!!!

Caranye
1. Blender bawang besar dan bawang putih, kemudian panaskan minyak dan masukkan cili kisar dan bawang yang telar diblender tadi, pastikan cili betul-betul garing, kemudian cedok sedikit minyak cili tadi lebih kurang 2 sudu besar dan ketepikan. Teruskan menumis dan masukkan udang kering.

2. sementara itu, buang kulit udang dan rebus kulit udang untuk dijadikan stok, setelah air stok udang mendidih masukkan isi udang dan rebus hingga udang masak, isi udang ditos dan ketepikan.

3. Setelah bahan tumis garing masukkan air stok udang dan santan, setelah mendidih baru masukkan air dan fish ball, sesuaikan rasa, masukkan garam. masak hingga agak pekat kuahnya, tapi jangan pekat sangat, agak-agak je.

4. Rebus spagetti seperti biasa, masa merebus ikut arahan pada paket, pastikan air betul-betul mendidih dan masukkan 1/2 sudu garam dalam air rebusan. angkat dan toskan.

5. Celur kangkung dan rebus telur, setelah semua bahan sedia, cara penyediaan, letakkan spagetti dahulu di dalam bowl saiz biasa, kemudian curahkan kuah, atur udang, kangkung, telur rebus diatas pemukaan mee dan tabur sedikit bawang goreng sebagai hiasan, akhir sekali jangan dilupa baki minyak lada yang di cedok tadi, curahkan sedikit bagi menyerlahkan lagi warna kuah, sedia untuk dihidangkan, anda pasti menggemarinya. Selamat Memasak ye kawan-kawan.

Jom jom!!! jemput makan!!

3 ulasan:

blogresipi berkata...

Amvoii.. besau lagi SIAMPORT dia tuh... heheh.. cedappp nye mee tuh Ika... terliur i pagi2 nie ;)

sunkist berkata...

ika.. akak ni kalau bab2 udang mmg suka bebenor!!! tak tahan nengok udang tu dik oii!!! :D

Watierman berkata...

Wah Seksinya lentok udang Siam ni...dia punya curve uish....kasi sesuap!!!