Selasa, 20 Oktober 2009

Brownies Nina@SL

BROWNIES NINA @ SL

Salam dptg selasa baru lepas hujan :D,

Hari ni ntah kenapa mcm nak bergerak ke sana sini jerrrr mcm tak leh duk diam pulak TAPI kain baju tak sudah2 gosok lagi hihihi..... sejak tak puasa ni mmg tak tido sgt masa puasa jerr mesti nak tido bila dah tgh hari mata mmg tak leh nak bukak jerrr harus pejam mata walau sekejap, tapi bila dah tak puasa mcm ni mulalah sibuk nak buat itu ini mmg nampak gaya naik baliklah kg yg dah hilang tuu huhuhu... sume pulak2nyer menaikkan lemak2 jerrr huh!.. REsepi ni dah masuk list sejak kuar n3 ni kat UMAH KAK HANA aka MAMA 3D tu yaaa TAPI baru hari ni tergerak nak buat, buat stgh adunan kita belasah guna tray yg sedang2 tu jugak jdnyer hasilnyer tak lah jd tinggi sgt TAPI rasa dia mmg sedap! lembap sgt.. mana taknyer bantat kan itu gelaran CIKWAN yg bg KEK BANTAT ekekeke... bantat bukan sembarang bantat tauu!!! bantat brownies ni menyengat! ehehe... Resepi asal dr pemandangan mata kita yg baca kat n3 kak hana tu dr kak NINA @ SL tokey kek dan segala mcm kek yg tak lokek ilmu dan kita pun nak mintak izin letak kat sini resepinyer juga kalau tak izinkan bgtau ya, tenkiuuu!!!! cnp dr umah KAK HANA KANAZAWA ya..

BROWNIES NINA@ SL

Bahan-bahan
  • *250g butter
  • *100g cooking chocolate
  • 1 cwn tpg gandum
  • 11/2 cwn gula - hana buh satu cawan jer!
  • 1/2 cwn serbuk koko
  • 4 biji telur
  • 1sk baking powder
  • 1 cwn kekacang - hana x ltk
Cara-cara
  • Cairkan cooking choc dan juga butter secara double boiler. ketepikan dan suamkan.
  • Pukul gula dan juga telur menggunakan whisk sampai berbuih.
  • Masukkan tepung,serbuk koko dan juga baking powder.
  • Masukkan pula butter dan cooking choc yg dh cair tadi. Gaul semua sebati.
  • Masukkan kekacang. (separuh ke dalam adunan dan separuh lagi tabur selepas selesai tuang adunan).
  • Bakar suhu 170 selama 20min jika menggunaka loyang 10x10. *hana bakar 30min sbb gune loyang biasa. tips dr nina>jgn overbake!! nnti kek akak kecut dan keras!
  • Dah masak, sejukkan dan tuangkan topping@ganache.


Lebih kurang jugak bhn2nyer dgn brownies yg sebelum ni buat caranyer lain sikiiiitttttttt jerrr :D topping kali ni tak menjadi malas nak oter2 tuang ajer huhuhu...janji sedap! :-)

1 ulasan:

sunkist berkata...

hai ika.. dlm sehari berapa kali masak? tak abis2 mengentry dr tadi.. ni yg buat akak nak ke dapo ni.. lapooo dik oi ;)