Jumaat, 2 Oktober 2009

Wanton Soup

WANTON SOUP


Sila2!! jgn segan2 :D


Salam dmalam sabtu hari ini hari jumaat bersamaan 13 syawal 1430h :-),

Hari ni mood semakin tak elok sgt pinggang kita sakit!!!! uwwwaaaaa.....mcm nak patah jerr rasa.. sejak2 ni kan bila dtg penyakit ITU mulalah bdn sakit sana sini sakit perut..semalam sakit perut hari ni sakit pinggang pulak! mata jgn citer lah, mmg pedih sepanjang masa kalau bukak jerr huh! mmg nak pejam balik jer rasa.. pas tu kan dtambah batuk2 selera kurang tp nak makan, mkn yg bersup sup ginilah :D eerrkk? adakah ini lauk org pemalas?? :D hihihi..... Wanton soup ni kwn cina yg duk kat sini ajar tp skrg ni dia dah balik mesia sbb ayah dia sakit.. ni pun main ingat2 kat kepala jerr ehehe.... sapa2 yg nak cuba leh lah buat tanpa rasa was2 ya maklumlah kita ni tak reti bab2 sukat menyukat main masuk2 jer sume pas tu rasa.. :D resepi tgk kat bwh ya... :-)


Wanton yg dah siap dbungkus, yg tgh2 tu dbuat sup yg tiga segi tu untuk dgoreng..


Wanton Skin n Chicken filling

Untuk filling boleh guna udang biasanyer guna udang yg sedap tp td ni kita malas nak kuarkan udang dr sebok dan MALAS nak cairkan dia kita guna isi ayam yg dah tersedia dekat luar td dekat 2 jam baru lembut itu pun rendam ngan air ekekeke.... DAN kalau nak sedap lagi boleh gabungkan UDANG+AYAM xtra sedap ;-).. Untuk resepinyer kita bg bhn2nyer sukat dan rasa ikut keperluan ya :D,

BAHAN2
  • Wanton Skin ada jual kat mana2 supermarket
  • Chicken/shrimp Filling
  • Sawi dcelur
  • Taugeh dcelur
  • Daun Bawang
  • Bawang Goreng
  • Daun Ketumbar

UNTUK FILLING

  • 150g Minced chicken atau udang
  • 2 Ulas Bawang Putih cincang
  • Daun Bawang agak2 lebih kurang mcm bwg putih jugak
  • Sos Tiram
  • Kicap Cair
  • Putih Telur
  • Tepung jagung
  • Minyak Bijan sikit jer
  • Lada Sulah
  • Garam
  • Gula
CARA2

Satukan sume bhn datas sampai sebati dan perasakan dgn garam, lada sulah, kicap cair, sos siram dan gula rasa ikut selera masing2 ya, kemudian ambik kulit wanton dan balut kemas macam kat atas tu tp yg kat atas tu tak kemas ehehe...ikut suka hati lah ya nak buat gaya mcm mana dan jgn risau dia takkan terbukak atau terburai isinyer sbb dia mmg akn stick dgn kulit dia k.. Didihkan air kemudian masukkan wanton yg siap dbalut td dan rebus bila dah timbul tapis dan susun dlm mangkuk, susun sawi dan taugeh sekali dan tuang sup serta hiaskan dgn daun bawang, bawang goreng dan daun ketumbar.. kalau nak pedas letaklah chili flakes atau yg sewaktu dgnnyer.. :D


UNTUK SOUP

  • 1000ml air
  • 15 ekor ikan bilis siang bersih buang kepala sume atau segenggam ikan bilis
  • 5 atau 6 ulas bwg putih tak yah kopek kulit, basuh, ketuk sedikit
  • 1 labu bwg sederhana besar
  • Leek tak masukkan pun tak pe
  • Kicap cair
  • Garam
  • Gula
  • Minyak Bijan
  • Secubit atau 2 cubit stok ayam
  • Lada sulah

CARA2

Rebus ikan bilis, bwg segala bwg td hingga mendidih... agak2 dah lama sikit.. tapis dan ambik airnyer.. kemudian masukkan kembali kedalam periuk td dan tambah dgn kicap cair, garam, gula dgn stok ayam td, perasakan mengikut selera masing2.. kemudian tuang ke dalam mangkuk yg telah dmasukkan wanton serta sayur celur tadi.. hias dan hidangkan sedai tuk dmakan :-)..

2 ulasan:

Fa'e berkata...

ika, sedapnye tgk wantan nie....sian la kak fae....kat cni xde lak jual kulit wantan yg halal tu! nak kena wat sendiri! tu yg malas tu....hahaha...jadik la dpt tgk kat cni je! lepas jugak kempunan....

hana berkata...

huhuhuu smpi darwish dh kuor akak tk dpt2 cr wantan nih! aritu ade membe bg ade yg bleh mkn, tp pueh mencari tk jumpa! nk wat sendrik mmg maleh! klu darwish ngences mmg tuh ler penyebabnyer kot! hahaha