Khamis, 1 Oktober 2009

Kek Kukus Velvet Hawflakes

KEK KUKUS VELVET HAWFLAKES

Salam kembali buat semua :-),

Dah nak masuk maghrib tp lama lagi :D ada lagi 1 jam tp owang ni tgh cuti :D kita masukkan n3 ni dulu sbb bdn dah semakin tak stabil nihhh huhuhu..... brg dah sampai semalam jdnyer kita buat projek yg ni dulu lah.. pernah buat sekali jer dulu tp guna resepi mak kita lah, kali ni ambik resepi kat MyR dr KAK FIDA yg byk sumbangkan resepi yg best2 :-)... Kek ni dah pemes dkalangan blogger rasanyer ada yg dah berbiz tp bukan kita lah kan tgk ajer lah rupa kek kita yg penyek lapisanyer tuuu hihihi.... kena pakai spec ya sbb gmbr teramat terangnyer malas nak adjust2 lah penat sgt nii sbnrnyer tak pernah pun adjust sikit pun gmbr2 yg kita ambik terus ambik dr pc jerr jdnyer gmbr2 yg ada kat sini tanpa dedit atau touch up ya :D dasar pemalas mmgnyer byk alasan :P tp td ni rasanyer kita silap guna ISO huhuhu tu yg terang benderang tuuu tp kita sukelah gmbr2 terang2 mcm ni nmpk terang! :D mana yg silau kena guna sunglasses ya.. terbabas babas pulak.. berbalik citer kat atas tu ya... sedap jugak kek ni ya tp lagi sedap kalau guna sekut hancur gantikan tepung td ni pun kita guna 1cwn tepung gandum dan 1 cwn lagi serbuk sekut tawar yg dblend.. cedap!! untuk KAK FIDA MyR tenkiuuu so mch tuk resepi yg best ni tp hawflakes kita dah habis huhuhu... tu yg last layer guna yg square punyer ekekeke... Mintak izin resepinyer dletak dsini ya, tq!! :-)

KEK KUKUS VELVET HAWFLAKES

Bahan-bahan ( loyang 10x7 )
  • 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
  • 225 g gula halus (1 cwn rata +2 sb rata)
  • 220 g tepung gandum*(2 cwn rata)
  • 1 sk rata baking powder*
  • 1 sb ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sk garam
  • 100 ml minyak jagung/masak
  • 1 sk esen vanilla
  • pewarna merah,kuning,hijau dll ikut suka
  • secukup hawflakes (akak gunakan yg sebesar syiling 50 sen)

Cara-cara

  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
  3. Kek_lapis_haw_flakes_kukus_001
    Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  4. Kek_lapis_haw_flakes_kukus_002
    Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  5. Kek_lapis_haw_flakes_kukus_006
    ***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...
  6. Kek_lapis_haw_flakes_kukus_007
    Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.
  7. Hawflakes
    Inilah hawflakes yang sebesar syiling 50 sen...

VERSI REMEKIN hihihi....

Yg ni ada belen sikit jdnyer masuk jer dlm remekin besor sikit ekekeke...jdnyer tak membazir lah ya :D ... yg ni selang selikan dgn kismis sbb asam manis kita dah habis!! :D jom makan! :-)

4 ulasan:

Watierman berkata...

Wah..sorang lagi buat kek haw flake ni....akak tompang makan kat sini jer lah...malas nak buat...hahaha

Am-flora berkata...

salam ika, ramai juga dah buat kek ni, amboi..merahnya mak ngah?? terang-bnderang lagi..apa pun cntiklah ika, pasti rasanya pong sedap kan? rajin sungguh adik sorang ni!

blogresipi berkata...

Rajinnye dia melapis kaler byk2 gitu.. cantik lak tue... nakkk!!!

geraugebang berkata...

wah, ni kek gong xi fa chai ni.