Rabu, 28 Oktober 2009

Singgang Daging

SINGGANG DAGING

Salam bertemu kembali dptg rabu ;-),

Hari ni nmpk mcm dah ok sket bdn niiii :D haih! tak sabo nak abiskan hari huhuhu.... hari ni rasa nak mkn yg bersup sup yg pedas2 yg rempah2 sket jdnyer kita buat singgang, alaaaaa..td pg baru jer sampai daging lembu kita tuuuu beli 2kg :D ehehe.... alhamdulillah kenyang punnn... kita ambik nasik sikitttt sgt mmg sikit dlm hati TAK NAK TAMBAH alhamdulillah berkat kesabaran nafsu makan kita ni tak tambah yg tambah adalah supnyer!! sedapnyerrrr!!! sambil hirup lenyek2 cili api tuuu kasi kick sikit mmg malam ni bersiap sedia jd PENUNGGU bilik termenung :D.. Resepi ni kita ambik kat MyR dr Mrs Ajam, tenkiu ya.. kita tambah2 sikit ikut kehendak selera :-) n mintak izin n halal ya resepinyer kita kongsi kat sini pulak semoga ilmu yg sikit ni berkembang dan memberi manfaat buat semua yg nak mencuba resepi :-).. Tak pun leh g sini ya DAGING SINGGANG>>

SINGGANG DAGING

Bahan-bahan ( ikut ler!!!:) )

  • Daging - juga bley guna tulang
  • * Lengkuas
  • *Halia
  • *Bawang Putih
  • Cili kering - dipotong kecik2
  • ketumbar
  • lada hitam
  • asam keping/gelugor
  • garam&serbuk perasa
  • ( Bahan2 yang bertanda *dimayang)

Cara-cara

  1. Daging direbus sehingga separuh empuk
  2. Kemudian masukkan jer semua bahan di atas.(campak2 jer hehe)( sape yang suke manis bley ler masukkan gula melaka sikit)
  3. Masak sehingga daging empuk sebetul2nya :)
  4. Siap untuk dihidang kan..

3 ulasan:

Solehah berkata...

first time dengar singgang daging ni kak..

geraugebang berkata...

wah, cantiknya hiasan dia. macam pokok dalam kolam daging.

blogresipi berkata...

lama dah tk makan.. nk buat lengkuas lak tekde.huhuhu