Selasa, 27 Oktober 2009

Soft Pretzel

SOFT PRETZEL
AUNTIE CIKWAN :D


PRETZEL SOSEJ

Salam dptg selasa buat semua :-).

Hari ni tetiba jerr sakit perut huhuhu.... maklumlah tgh coti2 jepun skrg niiii baru je suka2 sebab tak de kena penyakit pelik2 masa tgh tak stabil nii tetiba jer tgh hari td terus kena!! uuuwwwaaaa....mabuk2 rasa loya mcm nak muntah bukan kerana ada isi ya hihihi.... terusss tak de selera nak makan.. lepas siap gosok baju baring jap golek2 jap tgh budak kecik tu terus tertido jap bangun dah ok sikit tu yg terussss projek PRETZEL AUNTIE CIKWAN neehhh kalau tak tertangguh lagii... Sedap jugak!!! tp mmg tak leh bandinglah kesedapan dgn kedai MAKCIK BIRU tuuuuu :D tp not bad mmg sedap!! tenkiuu ya CIKWAN berguna buku yg berkurun lama tersembunyi tuuu buat sume :D sib baik jumpa ya bukunyer cikwan :D kita tabur kelapa kering+Gula yummmyyy sgt!!! pas tu buat lah pretzel sosej niii patutnyer nama asal dia PRETZEL D*G kan? tp tak sedap ddgr kita letak sosej jer lah.. ada kisah sikit ni nak citer ada jerr tragedi kalau kita yg buat.. kisahnyer dah bakar suhu dah ok TAPI api atas tak hidupkan sampai lah yg bwh tu nak geseng!!! ekekeke... cepat2 naikkan suhu pas tu bukak api atas haaaaa....nmpklah rentung sikit kat atas tuuu :D.. perut masih tak sedap lagi nii tak leh bebel byk2.. Tenkiu ya CIKWAN resepi kita mintak izin letak sini ya :-) psstt.. rasanyer kalau AUTIE ANNE tgk kitanyer pretzel mesti dia ambik kita jd biz partner dia ehehe... :P

SOFT PRETZEL

Bahan:-

3 cawan tepong roti@high gluten flour@strong white flour/
1suduteh garam halus/
1sudubesar gula halus/
1 1/2 suduteh yis kering/
1sudubesar butter cair/
1/2 cawan susu segar (suam)/
1 cawan air suam/
sebiji telor utk glis/
garam kasar,
biji bijan, gula+serbok kayu manis(i.e untuk taburan)>>kita guna kelapa kering+Gula

Cara:- Didalam mangkuk pengadun,ayakkan tepong bersama garam dan gula kemudian taburkan yis dan gaul rata, Buatkan lubang ditengah dan masukkan butter cair, susu dan air. Gaul rata untuk menghasilkan doh lembut. Tambah tepong sedikit2 jika perlu sambil menguli doh hingga kental dan elastik. Bulatkan doh dam letakkan didalam mangkuk yang diglis sedikit minyak, tutup dengan plastik bersih dan biarkan ia kembang 2x ganda.
Tumbuk doh yang telah kembang dan bahagikan kepada 16 bahagian. Uli tiap satu sepanjang lebih kurang 10-12inci(seperti tali). Ambil 1 tali, pegang kedua hujungnya dan jadikan seperti huruf U kemudian simpulkan@ silangkan saja hujungnya bersama dan letakkan berlawanan arah, picit sedikit supaya ia lekat dan susun diatas loyang bakar. Setelah siap tutup sekali lagi dan biarkan ia kembang 20minit. Panaskan oven pada 200'c. Sapu atas pretzels dengan telor dan taburkan dengan hiasan kegemaran masing2. Bakar selama 15-20minit@ gareng atasnya. Angkat dan sejukkan sepenuhnya diatas wire rack. Pretzels yang telah masak hendaklah gareng diluar dan lembut didalamnya.


Nak kena berguru untuk buat jurus gulung iteeewww..huhuhu..

8 ulasan:

Watierman berkata...

Ikaaaaa...akak nak jugak..akak suka sangat2 Pretzel....dah tak yah gi Auntie Annie lalalalala

cikmanggis berkata...

wah hebatnya..buat pretzel sendiri

geraugebang berkata...

memang hebat. Kita beli kat one utama jeer.

cikwan berkata...

dah sampai bangkok ye ijah..mmg xleh lawan hat kedai la kan..huhuuu..yg penting bakar kene ikut suhu n time btol sebab kalau bakar lebeh masa nnt terus gareng dan mengeras...

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
Cantik pretzel tu. Menjadi ya kak. ;)

Solehah berkata...

waaa..i like2..mintak resepi boleh kak?

Solehah berkata...

mintak izin nak copy dr blog akak..

fzi berkata...

Salam Ika...
Selamat kenal2 ya
Seronok tengok makanan yang bese tengok cantik je display kat kedai roti, ika wat sendiri nih...
Terer! Nak try buat lah...hehe..Tq