Khamis, 1 Oktober 2009

Daging Rebus wif Air Asam

DAGING REBUS n the geng Wif AIR ASAM

Salam dptg khamis malam jumaat dan tak lama lagi dah masuk weekend pulak :D,

Dr mlm td sampai lah skrg ni kat luar mendung dan ujan dan berenti dan ujan lagi mmg kain kat luar tak nak kering langsung :-( byk lah pulak tu basuhan hari niii.. kita pun dah dtg tak stabil balik nihhhh mood pun dah semakin pudar :D td ni pun baru jer bgn tido satit peyut! satit pyut lain :D hihihi... selera pun dah hilang balik yg berselera nk mkn mcm kat atas ni haaa...... itu jerrr, tp ptg karang ni ada projek itu pun KALAU RAJIN dtg, kalau malas tak de lah projek2 niii... lama tak mkn mcm niii sekali mkn terus habis! tp tak tmbh2 lah sbb buat sikit mmg, daging rebus? ngalahkan org berpantang !! :P Air asam tu sedap betul! resepi kat bwah ni ya... jom lah makan ya..daging dah habis kena bwk daging sendirik :D ehehehe....


AIR ASAM


Air asam ni ambik kat MyR dr YUMMIEZ, terima kasih ya kak, sedap! Mintak halal resepinyer letak sini ya.. tenkiuuu!! tak pun leh g kat LINK niii :-)

AIR ASAM

Bahan-bahan ( berapa2 orang pun boleh )

  • Bahan tumbuk:
  • 2 - 3 biji cili merah
  • 3/4 biji bawang merah
  • 2 sudu teh belacan

  • Bahan hiris:
  • 1 biji bawang merah
  • 1 biji cili merah
  • 1 biji tomato
  • Daun Ketumbar yg ni kita letak
  • air asam jawa secukupnya
  • garam secukup rasa
  • jus limau

Cara-cara

  1. Tumbuk semua bahan tumbuk sehingga sebati (cili merah tak perlu halus sgt). Buat macam sambal belacan. Setelah siap, pindahkan ke dalam sebiji mangkuk.
  2. Masukkan garam secukup nya. Tak perlu byk sgt kerana belacan dah masin.
  3. Hiriskan semua bahan hiris.
  4. Masukkan air asam jawa ke dalam sambal yg ditumbuk tadi, agak2 jgn terlalu masam.
  5. Akhir sekali, masukkan semua bahan hiris ke dalam air asam. Tambahkan perahan limau secukupnya.


Tiada ulasan: