Jumaat, 23 Oktober 2009

SOTO ayam 2 versi

MEE HOON SOTO versi kita :D xtra taugeh mcm biasa :P


NASI HIMPIT SOTO versi budak2


Salam kembali n insyaAllah akn kembali minggu depan :D,

Kali ni betul2 kot kalau tgn kita berat sgt hari ni dan esok ni dan ahad ni :D kalau ringan adalah n3 ya, dah byk kali buat oto guna resepi ni mmg sedap tak mengecewakan langsung!! Resepi dr KAK DIANA MyR.. teramat lah sedapnyer... buat 2 versi lah kan sbb budak2 lagi layan nasi himpit kalau kita lagi layan dgn mee hoon jerrr sedappnyerrr!!! Resepi asal dr KAK DIANA kat MyR tenkiu ya kak!! mintak izin tuk dkongsi bersama pula d sini ya ;-)..tq!! resepinyer>> ppsstt nmpk jer berderet bhnyer tp senang sbnrnyer :D jom jom jemput makanya sume :D

SOTO AYAM

Bahan-bahan ( 12 orang )
  • 6 bungkus lontong ADABI yang telah dimasak
  • 2 ekor ayam, dibelah empat
  • 3 - 4 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/2 cawan serbuk ketumbar
  • 2 sudu teh serbuk jintan halus
  • 2 sudu teh serbuk lada putih
  • 3 batang serai, dititik
  • lengkuas sebesar ibu jari, dititik
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 4 biji buah pelaga
  • 5 tangkai bunga cengkih
  • garam secukup rasa
  • 1 cawan minyak untuk menumis

  • Bahan untuk Dikisar
  • 3 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup

  • Bahan untuk Sambal Kicap
  • 5 batang lada merah
  • 20 biji lada padi merah thai
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 cawan kicap lemak manis

  • Bahan Hiasan
  • bergedil
  • taugeh yang telah dicelur
  • daun sup, dipotong halus
  • bawang goreng
  • sambal kicap
  • ayam, yang telah disiat-siat

Cara-cara

  1. Panaskan minyak didalam periuk. Masukkan rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih) bersama serai dan lengkusa yang telah dititik. Tumis rempah yang telah dikisar sehingga naik bau. Masukkan serbuk ketumbar, jintan halus dan lada putih, gaul hingga sebati. Masukkan santan gaul sebati dan tuangkan air dan masukkan ayam. Masak sehingga kuahnya mendidih dan ayam masak.
  2. Cara membuat Sambal Kicap - Kesemua bahan itu masukkan kedalam alat pengisar dan kisar halus. Sedia untuk digunakan.
  3. Cara menghidang - Potong lontong dadu besar dan letakkan daging ayam yang telah disiat bersama taugeh dan tuang kuahnya. Hiaskan dengan daun sup, bawang goreng, bergedil dan sambal kicap.


3 ulasan:

blogresipi berkata...

Bestnye soto ayam! lama tak buat neh.. ade lak begedil syantek2 kat bawah nun.. pree lak tuh. mintak tambah leh tak tuan rumah? heheeh... Ika ni spesis hantooo togeh ke? hehehe

geraugebang berkata...

sedapnya soto. Kak gerau suka soto tapi...yang lain kurang suka. Patutnya buat beri jiran ek. Eloklah tu. adikblog hantu kambing, ija, hantu taugeh.

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

huallooooo...bestnyer soto tu....