Rabu, 21 Oktober 2009

Sambal Kentang Ijau

SAMBAL KENTANG IJAU

Salam bertemu kembali dptg rabuu..... :-),

alhamdulillah..kenyang pun mkn lauk yg simple tp menyelerakan nihhh.... kalau tahu td tambah sili api baru kick sikit sbb kureng pedas huhuhu.... makan ni jer dah cukup tak yah makan nasik kentang tu kan berat jdnyer elakkan makan nasi pasti selamat timbang anda ehehe... Resepi asal dr KAK ANAWAHID atau PUAN DEANA :P tenkiu ya kak ana!! sedappppppp!!! mcm makan sambal ikan bilissss tuuuuuuuu... :D Resepi ambik kat umah KAK NOR GANU.. Mintak halal ya letak kat sini resepinyer, kalau nak pengeras ke apa ke bgtau ya ;-) hihihi....

SAMBAL KENTANG HIJAU

Bahan2>>
  • Segenggam besar ikan bilis - dikopek
  • 3-4 biji kentang - dibelah 4 n hiris
  • 8 biji lada hijau - ditumbuk kasar
  • 1 biji bawang besar - ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • sedikit serbuk kunyit
  • 1 sudu besar gula
  • garam
Cara2>>
  1. Goreng kentang dn ikan bilis sehingga kekuningan dan garing terlebih dahulu dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan2 tumbuk sehingga naik bau dan sedikit garing dan masukkan serbuk kunyit. Masukkan pula gula, garam dan pak aji secukup rasa.
  3. Akhir sekali masukkan kentang dan ikan bilis, gaul rata dan siap!



1 ulasan:

ieda berkata...

ermm sedap nyer .. sambal kentang .. akak selalu gak buat ..

tapi sambal biasaer2 jerk ..