Rabu, 21 Oktober 2009

Puding Kastard Jelly Sumi

PUDING KASTARD JELLY SUMI


Salam kembali buat semua!! masih dhari yg sama hari rabu :-)

Puding kalau kat umah ni mmg tak laku! dulangi TAK LAKU hihihi.. KECUALI kita ni mmg suke puding tp tgk jenis jugak yg plain2 mcm sirap ke apa ke itu kita makan lah puding tauhu peberet kita tuuu kita boleh mkn hari2 pun tak pe ekekeke.... tp penghuni2 kat dalam umah ni kureng dgn benda2 lembik mcm ni jdnyer mould cantik2 tak delah kat umah niii ni pun guna pyrex jerr hihihi... SUMI pulak ada ANTU SUMI pulak kat umah niii budak kecik tuuu dgn si kakak td ni dah lah sumi cuma beli pek kecik dtg se kecik tu asyik mintak jerrrr huhuhu...tu yg tak nmpk langsung tuuu suminyer mana taknyer cuma ada 8 ketul jer suminyer huhuhu... dan specis2 yg ada KASTARD ni pun kita berantu jugak tu sebab kita cuba buat puding ni jugak.. Alhamdulillah kena dgn selera kita..sedap betul!!! buat pg td tuk pudingnyer kuah dia pulakj buat tgh hari hihihi..mknnyer pulak ni td ni haaaa... ekekeke.... cedap!!! nak2 ada kuah dia mkn dgn laici ummmppphhhhh...dah habis separuh kita kerjakan! hihihi... tergoda bila tengok puding ni posing cantik kat UMAH KAK AM FLORA kat jb nun...tenkiu ya kak dan resepi asal dr MyR lah mcm biasa terima kasih buat tuan punyer resepi juga RIZALIA @ MyR minta izin dan halal ya resepinyer dkongsi bersama tq!! :-)

PUDING KASTARD JELLY SUMI sumber RIZALIA @ MyR

Bahan-bahan ( ramai2 leh makan ni ) kita buat half portion

** Untuk Puding Jeli
Jeli sumi (buang plastik dan guna le brp banyak nak)
1/2 bahagian agar2 (yg jenis bertali~kat plastik tulis 35gram)
5 sudu besar gula
200 ml susu cair/sejat
800 ml air
4 sudu besar tepung kastard
2 titik pewarna kuning telur (akak x ltk sbb kstrd dah kuning)

** Untuk Kuah Puding
1 1/2 sudu besar tepung kastard (akak x ltk pun)
400 ml air
2 1/2 sudu besar gula
200 ml susu cair/sejat
1 sudu teh perasa butter vanilla

Cara-cara
Basuh agar2 bertali, kemudian masak dgn air dan gula sampai hancur.
Bancuh tepung kastard dgn sedikit air dan kemudian masukkan ke dalam didihan agar2 bertali td bersama-sama dgn susu sejat td dan 2 titik pewarna kuning. Masak sehingga likat.
Dalam masa yg sama buka plastik jeli dan letak ke bahagian dasar acuan. Kemudian tuang puding kastard yg dah masak tu. Biarkan sejuk dan mengeras.

Untuk kuah puding pula,
campur kesemua bahan2 dan masakkan. Sejukkan terlebih dahulu sebelum di tuang ke atas puding td.
Enak dimakan ketika sejuk2...!


Tu dia jelly sumi yg sikit tuuu huhuhu.... sedap tuuuu...

4 ulasan:

Am-flora berkata...

ikaaaaa...! x kita nak jugak! bestnya puding dia..jelous kite tau.. nak ngendeng jauhnya kalau x leh gak tumpang hirup smangkuk!

geraugebang berkata...

wah, menggoda. Lelehan susu cairnya mendebarkan selera.

Watierman berkata...

Ikkkaaaaaaa...sejak anak2 kak dah besar ni dah tak beli sumi...jelly...hohoho nostalgia pulak...kalau beli untuk mama..mesti Reena pelikkan...bila dia minta belikan!!!

sunkist berkata...

ika... puding tu ika mkn srg ke?? heheh.. sama gak cam mkn 2 pinggan nasik lemak tuuu.. ampooonnn dikk.. :D