Rabu, 4 November 2009

KEK LAPIS ASAM MANIS

KEK LAPIS ASAM MANIS


Kali ni boleh sabar sikit masa melapis tu :D


DAN mcm biasalah kan ada VERSI REMEKIN ekekeke... :D


Salam kembali masih dwaktu dan hari yg sama!!! :-)

Last n3 untuk hari ni dah penat!!! dr pagi tak sudah2 kerja, kerja memasak :D eheheh..gini lerr kalau duk kat umah bila free mmg keja nak makan jerrr pas tu dtambah cuaca kat kuar dinginnn jerrr mmg lerrrrrrr asyik nak buat makanan jerrrrrr :D SEBENARNYER ada citer lah sikit, kita ni masih tak berpuas hati dgn hasil dan rasa kek lapis yg sebelum ni buat maklumlah dah terbiasa makan yg mak kita buat jdnyer NAK JUGAK kek lapis mcm mak kita tuuuu... dan alhamdulillah setelah parcel sampai dgn bekalan HAWFLAKES yg byknyer tuuu dptlah merealisasikan impian kita niii :D SEDAPPPPP!!!!! terubat rindu nak makan kek lapis mak kita memula nak suh jer poskan tp pkir2 sian mak kita dah tua suh duk depan dapur melapis lah pulak tak patut!!! :D kita dah buat dulu kek ni tp ada penambahan setelah ada seorang hamba allah yg buat letak ovallette lagi lembut rasanyer dan penggunaan susu pekat mmg lembuttttt..suke lah kita, pas tu kan yg jd kita suke dan sedap kek ni sebab guna SEKUT KERING yg dblend!!!! sedap!!!! tekak kita lah kan tekak owang lain kita tak tahu, resepi pun mak kita bg guna sukatan CAWAN ARCOROC tuuuuuu huh!!! pening kepala kita nak sukat tp nekad jerr lah alhamdulillah menjadi!!!!! takat 1 cwn arcoroc tu tak pe lagi ni ada sukatan separuh sampai kat tangkai cwn mcm mana tu??????? ekekekeke.... adeehhh..itulah org2 zaman dulu2 guna sukatan cawan kopi tuuuuuu ehehe.... layan jer lah ya.. resepi kalau sapa2 nak insyaAllah akn kita usahakan ya :-).. tenkiuuuu buat bonda ku yg jauh d mata.. mak n ayah akn pergi mengerjakan ibadat haji insyaAllah 10hb pegi td ni dah kena panggil ambik suntikan..alhamdulilah tp ada berota sedih huhuhu.. tak pe lah kita simpan dlm kotak hati kita ni ya :-)..

Updated:
Ini resepi untuk kek lapis yg kat atas tu ya..pandai2 sukat ya sbb sukatannyer guna cwn arcoroc yg jernih tuu :D ya ampunnn kalau tak sedap ya :D

KEK LAPIS ASAM MANIS

1 adunan

Bhn2

  • 2 cwn Biskut kering tanpa minyak dblend yg kecik2 keras tuu
  • 8 biji telur saiz sedang
  • 1cwn +suku cwn Margerine atau butter >>SUKU tu ukuran sampai ke tangkai cwn yg atas sekali :D ngee
  • 1cwn +sukucwn Gula pasir sukatan sama dgn margerin nak kurangkan boleh tp rasanyer dah ok ;-)
  • 1sb Ovallette
  • 1/4cwn susu Pekat optional..
Cara2>>

Satukan gula, telur, ovallette dgn susu pekat dan pukul sampai betul2 gebu.. Dlm mangkuk lain kacau margerine atau butter guna senduk untuk lembutkan dia sampai berkilat licin BUKAN dcairkan kat atas api ya :D.. pastu masukkan margerine atau butter td kat adunan telur dan pukul lagi, akhir sekali masukkan Serbuk biskut tadi sikit2 dan kacau sampai sebati.. Bahagikan sama rata kepada 2 bahagian, ikutlah suka hati nak letak kaler aper tp yg klasiknyer kaler ijo sama itu kuning yo :D kukus mcm biasa lapis demi lapis dan susun lah hawflakes tu, kukus sampai habis, berapa minit bergantung pada lapisan yg kita buat tu ya.. kita buat stgh adunan cuma 1 jam jerr ekekeke... selamat mencuba!!!

>>>Semalam kita buat stgh adunan tp kita guna sukatan metrik yg betul alhamdulillah menjadi..

MINTA MAAF DULU ya kalau tak kena dgn selera mintak ampun ya, kdg tu lahh..selera kita berbeza harap2 kena dgn selera yg nak mencuba :-)..

8 ulasan:

mimie loma berkata...

slm fae....betul tu owang dulu2 kalau wat kuih msti pakai cawan sebagai sukatan kaaaaaan...jadi pun kek derang gebus lagi betul taaaaak.

org skang je yg pakai gram2 ni sume leceh laaa...itu pn kekadang tk bape jadi...

umi_e berkata...

salam ija... rajin betullah... kak e tabik kat dia!

* semoga mak dan abah ijah selamat menunaikan fardhu haji - insyaallah akan pulang dengan haji yang mabrur :)

geraugebang berkata...

wah, cantik. Akak sehari-sehari nak buat tapi tak buat-buat. Ija je laa buat.

ieda berkata...

salam dik ..

mak akak teror buat nieh .. akak tukang makan dan order jerk .. leceh kit kan .. tgk mak buat tuh .. lapis selapis kena begitu cermat ..

huhuhuhu nampak menarik sgt2 ita buat nieh

Cik_Sue berkata...

Salam Ika...Semoga mak dan ayah Ika selamat pergi dan balik

Waaahhhh...Dah lama berangan nak cuba sendiri buat kek lapis ni...Tapi nampak gayanya kena tunggu lagiiiiii lah...Pasal niat nak beli oven baru masih dalam list lagi dan nak buat camne kan....nombornya berada pada bilangan yang agat tercorot..

Raya ari tu ada niat nak buat...sib baik terbaca resipi kat Blog Bro Rozzan...(kalau tak ada orang terguling kat dapur pasal keknya tak jadi)Kena pakai api atas untuk lapisan kedua dan seterusnya...oven sekarang main tenggek atas dapur jeee...hu hu hu hu...

Watierman berkata...

Salam Ika...moga parents ika selamat pergi dan balik dari Mekah dengan mendapat Haji yang MAbrur! Amin!!

Akak pantang betoi tengok belang2 tu..geram!!

umi_e berkata...

salam... kasilah sukatan metriknya ;)

blogresipi berkata...

Salam Ika.. kite doakan mak dan ayah Ika selamat pegi dan balik.. psst,cantiknye mak cik ni melapis.... gerammm tgk kek tuh la...