Jumaat, 20 November 2009

PUMPKIN donuts

KABOCHA DONATSU

Salam pagi jumaat buat semua!!! :-)

Wehehe..... yum yum!! jemput sarapan sume tuan umah baru nak makan pagi :D, kok penak banget donut ki thoo! GRACIAS SENORITA HANA! hihihi...:D sapa2 PENUNGGU DONUT boleh buat resepi ni mmg lembutttt dan syedappppp itu yg penting.. ;-) buat stgh adunan tak cukup!!! sedap sgt! warnanyer pun santekkk jerrrrr... Resepi asal dr GERT dan dah diolah oleh MAKCIK HANA KANAZAWA.. arigatouuuuu!!! oishiiiiiiikatta desuyo! akan buat lagi dan lagi dan lagiiii.. TAPI kan nak bgtau donut ni tak naik mcm donut2 lain jenuh ucu nunggu dia nak naik tuuuu betul ke mcm tu kak hana?? ke donut kita jerr yg tak mau naik2??? muahahaha.... tak po bila dgoreng dia akn mengembang dgn sendirinyer dgn syarat ikut step by step insyaAllah lembut.. Mintak ijin ya mbuk hana kopipes resepi yg syedap tuuuuuu kat sini :-) Tenkiuuuuu muaaaaaahhh!! n GERT too tenkiu so mch for sharing this yummy recipe!!

PUMPKIN DONUTS

Ingredients
  • 320 grams flour (a bit more if the dough is too sticky)
  • 2 tsp yeast
  • 1/2 tsp salt
  • 150 grms mashed sweet potatoes - ganti labu
  • 2 tbsp sugar
  • 30 grms butter
  • 100 ml water
For coating
  • Some sugar or cinnamon sugar



No versi geget2 haaa... :D ini versi patah2 :D..

Methods
  • In a large mixing bowl mix all the ingredients together and knead for about 6-7 minutes until you get nice smooth dough. Add some extra flour if it’s so sticky. Cover the bowl with a dry kitchen towel and let it rise for an hour or double it size at a warm place.
  • Punch down the dough and remove onto a floured work tabletop. Roll out the dough to about 1/4" thick and cut the dough out into rounds with a donuts cutter. Gather the snaps and re-roll, then cut out more donuts.
  • Place donuts on parchment paper,cover and let rise for 20 minutes or until they feel light and spongy.
  • Heat oil for deep-frying in a frying pan over medium heat. Slip a few donuts into the oil at a time, leaving enough room for them to expand. Make sure that the oil is not too hot otherwise the donuts will not be cooked.
  • When the donuts are golden brown, turn them over and cook the other side. It takes about 2–3 minutes to cook through. When donuts are done, remove from oil and drain the oil on paper towels before rolling them in sugar.

4 ulasan:

blogresipi berkata...

Bestnye donat pumpkin nie.. nak ngendeng kat umah kak hana tadi dia tak kasik. kat umah ika ni buleh tak??? plissssss.... heheh

ijayuji berkata...

Salam ijan, haaa..ni tgh rajin nak reply msg kat n3 selalu malas2san :D BOLEH!!! nak baper tayar? :D hangat lagi tuuu sedap makan sambil teguk air panas2 ;-)

hana berkata...

haah betuiii lambat nk naik! goreng jerk terus! nnti kembang la sendrik! tp ko punyer nmpk gebusss! sedap kan jah kannn!

ieda berkata...

ermm sedapnya donuts nieh .. aper ajer lah sebutan dan panggilan nyer .. akak dan anak2 memang suka .. tapi sampai skrg x pandai buat .. huhuhuh pembakar x der ..

nak makan sgt .. balik umah mak atau beli jerk ..