Ahad, 8 November 2009

Tongkol Goreng Asam Jawa & Masak Kicap

TONGKOL GORENG ASAM JAWA

Salam buat semua pd hari ni hari ahad :-),

Ramai yg tak dok kat umah skrg ni sbb masing2 dah tentu pergi shopping cuci2 mata atau saja jalan2 tapi kita hari ni duk kat umah jerrr biasanyer duk kat umah hari minggu mcm ni mcm tak best jerrr tapi hari ni lain pulak citernyer sukeeeeee pulak duk kat umah :D jdnyer kita pun kemas main2 pdhal hari2 pun sama :P sume2 serba serbi kemalasan :D.. Buat lagi TONGKOL GORENG ASAM JAWA, sbb sblm ni buat cuma guna ikan saba jerr mcm tak bestlah kan sbb guna tongkol tp kita guna saba itu kes darurat jerrr kebetulan cuma lah 2 ekor ikan tongkol nii kat pasar apa lagi tak yah tgk harga main ambik jerrrr asal puas hati dah bertahun tak makan tongkol tau!! kita suke ikan tongkol nii.. tak kisahlah putih ke itam janji tongkol! Resepi ni dr umah KAK HASUE dulu2 mak kita penah jugak goreng mcm ni tp mak kita kurang sikit masam2 ni tak mcm ank dia ni antu masam jom tgk resepi!! Tenkiuu ya kak sue!!! muuuaaahhh!! akak kena bg kek sebijik sbb hari ni sume menu akak :D. Tak pun leh g SINI juga ;-)..

TONGKOL GORENG ASAM JAWA

Bahan2:
  • 1 ekor ikan tongkol segar sederhana besar-potong2 dan cuci bersih
  • 1-2 sudu makan asam jawa
  • 1 sudu makan penuh garam-letak lebih sedikit agar senang meresap
  • Serbuk perasa-tak letak pun takpe
  • 1-2 batang serai-diketuk (utk aroma serai-tak letak pun takpe)
  • 1 cawan minyak untuk menggoreng
Cara-cara:
  1. Lumurkan asam jawa pada keseluruhan isi ikan dan gaulkan kesemua bahan lain bersama ikan kecuali minyak masak.
  2. Rasa sedikit dengan hujung jari,harus terasa garamnya sebelum diperap.Perap sekurang2nya setengah jam sebelum digoreng
  3. Jangan goreng ikan terlalu lama kerana isi ikan tongkol yang garing rasanya agak kering..


TONGKOL MASAK KICAP


Yg ni versi kicap kicapan ya sbb budak2 boleh makan yg atas tu pun boleh makan tp maklah yg lebih2 :D, untuk masak kicap ni masak sempoi2 jerrr selalu buat masak ayam pun mcm ni jugak cuma bhn utama jerr guna lain :D jom makan!!! :-)

1 ulasan:

HaSue berkata...

Akak minggu lepas beli ikan tongkol sekilo 4 hengget jek..skali minggu nih naik sekilo suploh hengget.huhu..sibbaik beli minggu lepas dah.memang nih laa antara menu akak.hehe.hb x suka cara lain..nampak sedap lak tgk gamba ikan ijah nehh..adehh