Ahad, 22 November 2009

Serunding Daging

SERUNDING DAGING


Salam buat semua dhari minggu :-)

Sebelum tu nak ucapkan dulu SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA buat semua kawan yg beragama islam tak kira dmana anda berada tika dan saat ini sekeluarga, semoga tahun ni dapat byk daging2 dan tulang2 lembuuuu dgn byknyerrr :D sebenarnyer kita tgh rindu rindu an niiii :-(, biasanyer ayah kita dpt panggilan untuk sembelih lembu2 dan KAMBEN2 tp bukan KAMBEN SI JIYA SEORANG PENGEMBALA ekekeke.... masa tu mesti ramai yg bg hadiah sampingan dan juga upah2 mana yg ikhlas nak bg no charge pun, tp tu laaa....kesian kat ayah kita tu bila dah kena sembelih dapat duit sikit pun dia tetap bg kat ank2 cucu dia walau sikit KITA ni pun dapat! tak kiralah seringgit ke ttp dkongsikan sob sob.. sedih sgt lah, semalam ni pun dgn kadar segera telepon mak kita yg skrg ni kat mekah, akak long kita bgtau sejak sampai ke tanah suci tu AYAH kita tak pernah berenti bertanyerkan pasal kita :-( sedih tak? kalau kita mmg sedih lah semalam kol pun mak ayah tgh batuk2 tak sihat 26hb dah nak buat ibadat tanggungjawab yg sgt berat yer la dah tua tuuu.. huhuhu... kalau dah tepon HARUS ada nangis2 niii... alaaaa....mesti ada org kata ika ni mcm mak dia sorang yg g mekah TAPI kat sini bukan itu persoalannyer kes setiap org lain2 kan nak2 ayah kita tuu BUAT2 sihat walau tak sihat sbnrnyer dah lah dah setahun lebih tak balik walau cuma seberang jerr DAN kat umah kita ni dah phm sgt perangai ayah kita kalau kata mcm tu dah cukup buat satu keluarga kita takut.. ntahlah... sedih bila pkirkan hanya doa ajer yg mengiringi mak dan ayah kita kat sana.. tak dpt nak thn pulak kesedihan kali ni ... hmmmm.... ok.. untuk projek seterusnyer yg kat atas tu biasalah kan nak buat apa lagi ehehe... kita tunggu sok lusa tulat kuar resepi apa ya :D Resepi ni dr KAK AS NZ yg pandaiiiii sgt buat kuih2 masakan traditional niii tenkiuu kak as!! kita suke sedap sgt! tp terhiris nipis sgt lah pulak dagingnyer dah tak nmpk tp sedap! ;-) mintak ijij ya kak as letak kat sini resepinyer tenkiuuuuu!! :-)

SERUNDING DAGING

Bahan-bahan ( Lebih dari 10 orang makan )

  • Sebiji kelapa di buang kulit ari dan diparut (saya guna kelapa kering 500gm)
  • 300gm daging- di hiris halus
  • 1/2 cawan minyak
  • 1/2 cawan udang kering-di kisar halus
  • *2 labu bawang besar
  • * 3 ulas bawang putih
  • * sehiris lengkuas
  • *1 batang serai
  • *1 inci halia
  • *6 tangkai cili kering - pedas ikut suka
  • * 1/2 cawan ketumbar
  • Kisar bahan *
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • Gula & garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Tumis bahan2 yang di kisar
  2. Setelah naik minyak dan bau masukkan daging
  3. Masukkan garam gula & air asam jawa, setelah daging empuk masukkan kelapa parut @ kelapa kering
  4. Gaul hingga rata dan agak kering, angkat dan sedia di hidang...
  5. * Jika x suka letak daging boleh juga. Guna kelapa sahaja...bahan2 tetap sama.. Selamat mencuba..

1 ulasan:

geraugebang berkata...

Minggu ni, apa-apa yang ija masak semuanya best. Yang memang geng sangat ngan tekak n selera kak gerau.