Jumaat, 6 November 2009

Rendang Pedas Harum Wangi Sedap :D

**Jgn betulkan pc anda ya, ada iklan jap sebelum makan :D hihihi....

Haaaa..ni gmbr dr balkoni umah kita.. kita masih guna tv lama bukan kaler maler :P


Yg ni td pagi ambik... cantekkkkk sgt masa matahari nak naik tp ada awan mendung laks masa tuu.. ni guna lens sihat walfiat bukan lens yg sakit tuu :D


HAAAAAA.... yg ni baru betul dgn tajuk kat atas tuuuuuuuuu... RENDANG PEDAS HARUM WANGI SEDAP kita komersilkan sikit nama dia ekekeke....

RENDANG PEDAS HARUM

Salam dptg jumaat yg cerah hari ni :-),

Kita kan sbnrnyer dah tak tahu nak masak apa hihihi...g jalan2 umah org sume sedap2 belaka tapi ada sedikit kemalasan lah hari nii :D penyakit BIASA tuu bukan luar biasa ya :D.. Ayam dah kuarkan dr pagi td, sampai ketgh hari baru dia cair 100%, kita pun dr pagi dok pkir nak masak apa sampailah ayam tu sempat cair betul2 hihihi.... mcm kosong jerrr otak kita hari niii g umah kak am flora masak rendang jugak yg jelessnyer byk kuihhhhhhh tuuuuu mmg peberet betullah kuih muih niii... nak buat kuih mcm malas sbb mata kita pedih lagiii :-(.. Jom layan resepinya.. RENDANG HARUM WANGI asal namanyr sajer jerr kasi glamour lagi resepi tuuu.. Resepi asal dr PAKCIK MAT GEBU :D dan kita siat dan tampal resepinyer dr umah KAK NOR ganu.. tenkiu ya untuk kalian sume yg menyumbangkan resepi dan mintak halal dunia akhirat aminnnn... leh g SINI juga ya ;-) buatnyer punyerlah senang main campak sume bhn dlm kuali pastu tunggu ler dia kering :D kita mmg suke betul kalau resepi senang gayanyer :D


RENDANG PEDAS HARUM by Che Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, dipotong 16
700 ml santan pekat
300 ml air kelapa
2 helai daun limau purut
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap kuntum
4 helai daun kunyit, mayang halus
2 keping asam gelugor
2 camca besar kerisik
Garam dan sedikit gula
80 g cili padi hijau (boleh kurang kalau tak tahan pedas)*
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2 inci halia*
5 batang serai, hiris halus*
1 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam kuali, satukan bahan kisar halus, air kelapa, santan, daun limau purut dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan ayam tadi dan masak hingga pekat.
  2. Tambah kerisik dan bunga kantan, perisakan dengan garam dan sedikit gula. Kacau sekali sekala dan tambah hirisan daun kunyit bila rendang hampir kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, kutupat dan lemang.
CATATAN MET GEBU :- Jika guna ayam "pencen" atau ayam "kampung", tambah air panas dan terus memasak hingga ayam lembut....


Jom makan!! pekena dgn pulut pun sedap nihh jeng jeng jeng!!! :D

3 ulasan:

Cik_Sue @ Nenie berkata...

Sukeeee...gambo first itewww...nampak klasik...

Gambo yang ketiga itewww lagiiii sukaaa...Tapi yang tak sukee nya,jamu mate jelah,tak boleh jamu anak tekak ni haaaa...

Peace no war..Ha ha ha ha

cikwan berkata...

uihhh...rendang pedas2..i likeeeeeee..,,x baper nk free nk memblog la ijah....xtau bila nk addict blk dgn blog ni..ekekkekeke..bleh?

Solehah berkata...

terkejut jugak td tetiba gambar bangunan..kan tajuk nama makann..hehe..sedap kak..btl kak, mkn dengan pulut..