Khamis, 5 November 2009

Cucur Udang

CUCUR UDANG


Salam dptg khamis malam jumaat :D,

Alhamdulillah! kenyang mkn kek dgn cucur udang ni jerrrr..dah tak yah makan nasik :D.. Suke ngan cucur udang niii dan nmpknyer kita dah jatuh chenta juga :D cucur udang rasa yg mcm nilah yg kita nak carik2 selama niii!! huh! baru jumpa resepi asal dr KAK NOR GANU, tenkiu ya kak!! i likkeeeeeeeee!!!! cicah dgn sos cili thai jerrr tu pun dah sedap! letak taugeh byk2 kucai byk2 walahhhh!!! mmg sedap!! Mintak izin ya resepinyer tampal sini ya kak nor muuuaaahhh!!! kasi 1 bintang dgn 1 bulan byk tuuu tau!!! ;-) Oleh sebab2 yg masuk akal udang2 kena guna cucu2 ajerrr yg datuk2 udang kasi tido dlm sebok dulu sblm menjadi mangsa tuk buat lauk malam ni hihihi... kita tak g pasarlah! sbb tu syg nak guna udang yg besor2 tuuu huhuhu... Ni resepinyer bebel2 pulak :D>>tak pun leh g RUMAH niii ya :D

CUCUR UDANG

Bahan2
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 bj telur
  • 1 sudu teh yis (mjauripan)
  • 1 bj bawang besar ~ didadukan
  • daun saderi/daun bawang/kucai
  • taugeh
  • sedikit kunyit ~ nak kasi cucur kaler kuning
  • 1 sudu teh garam
  • minyak utk menggoreng
  • # udang ~ mengikut bilangan berapa bj cucur yg dihasilkan

Cara2
Campurkan kesemua bahan kecuali minyak. Perap sehingga adunan naik sket (dlm 1/2 jam).
Panaskan minyak dlm kuali. Minyak kena lebih ya..
Letak senduk bulat dlm minyak hingga minyak dan senduk panas.
Ceduk sedikit adunan cucur kedalam senduk dan letak udang seekor sambil tekan2 sket.
Masukkan dlm minyak panas dan goreng la hingga bahagian bawah cucur tu dah tak melekat kat senduk.
Goyang2kan sedikit senduk atau kuis jer dgn sudu atau lidi/chopstick supaya ia lekang dr senduk.
Goreng cucur hingga masak dan angkat serta toskan.
Bolehlah dipotong 4 sebelum dihidangkan.

#boleh dicicah dgn sos cili biasa, sos cili thai, sambal kicap atau sos/air lada keropok.
terpulang pd selera anak tekak masing2 ya.. :)



5 ulasan:

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
sonok tgok udang tersimpuh malu2 atas cucur tu. hehe. mesti rangup2, n makan ngan sos, n...gulp! takleh cakap da. dah meleleh.. ;)

Fiza Nordin berkata...

salam ika,moga sihat dan ceria...somi akak suke makan cucur udang cicah kuah kacang.tp akak boleh je nak cicah ngan kuah sambal atau kuah kacang.makan gitu aje pun akak suker...tgklah betapa tidak cerewetnye isterinya ini...eheheee (masuk bakul plak)

tgk cucur udang ika ni, terus teringat ada udang dalam esbok dan terus terniat nak buat.tp daun kucai xdek...taugey pun xde...uhuk!tersentap seleraku tetibe.esok ajelah...kebetulan esok mmg nak ke pasar beli stok ikan...dalam esbok tu mmg tinggal udang je semate...

so arini akak jamu mate ajelah coq udang ika nih...

Watierman berkata...

Nak juga...akak tak ade selera makan nasi...sodeh ni....makan udang nak..tapi udang lak tak ada lam esbok tu....ke mana nak ku bawa hati yg sedih ini.....!!!

MamaFaMi berkata...

Sedapnya cucur udang tu.... especially bab udang yang melengkau tuuu...mmmmmm

geraugebang berkata...

sedapnyeer minum petang benda ni ek.