Selasa, 10 November 2009

Clear Tom Yum soup

CLEAR TOM YUM SOUP

Salam kembali dan masih dhari yg sama :-),

Terima kasih buat semua org yg mendoakan semoga selamat dan sejahtera kepada parent kita yg skrg ni dah nak bertolak ke mekah :-) isnsyaAllah.. Tak dptlah nak bygkan mak kita ni naik kapal terbang sbb 1st time naik alangkah escalator pun mak kita sanggup bersenam ikut tangga huh! ayah kita dah masuk kali ke2 lah g haji jdnyer tak jakun sgt mcm ayah lah hihihi....td ni pun dah buat solat jugak doakan semoga semuanyer selamat buat parent kita semoga mendapat haji mabrur insyaAllah.. okeyyy!!! dah lega sikit ni tu sbb kembali seperti sedia kala td ni jer menyendirikan jap bercakap dgnNYA.. Sana sini rumah org masak tom yum boleh kena sakit kalau tak buat jugak soooooo hari ni kita wat lah kan tp tak cek pulak brg ada yg cukup ke tak :D bhn yg tak cukup TOMATO kita cuma ada tomato cero tu jerrr yg kesik2 tu tp td ni masukkan jugaklah nak kasi sedap kan :D Memula nmpk kat umah kak zura pastu kak ieta pas tu kak ayu pulak! haih! tak leh jadi kena buat jugak! :D kita ni nama jer duk kat siam tp tak pnadai sgt buat tom yum niii setakat belajar2 gitu2 jerr tanyer kwn2 thai pun dia buat derk jerrr huhuhu.. tanyer lah sorang maid kat sini dia kata gini gitu gini gitu bhannyer yolah! dah phm jdnyer kita gabungkan lah resepinyer ya :D Yg ni resepi kita dah edit try n error gituuu sedap kat tekak kita lah kan tekak owang kita tak tahu :D meh tgk resepinyer>>

CLEAR TOM YUM SOUP

Bhn2>>

650ml air
1 ibu jari Lengkuas
2 ulas bwg putih dketuk
2 Btg Serai dketuk
1 cube stok ayam knorr
2 labu bwg merah besar potong baji
2 sb perahan lime juice nak masam up kan lagi :D
2 sb Sos ikan
1 sb Sos tiram

bhn sampingan

Udang
Sotong
Ayam
Cauliflower
Daun ketumbar>> HARUS ADA kalau tak tak jd tom yum :D
Daun Limau purut koyak2 jer
Tomato
Cili Api terpulang nak pedas mcm mana
atau apa2 sayur lah ya ikut selera :D

Sos

Lime juice
Cili api
fish sauce

>>Untuk sos ketuk cili api pastu potong2 letak sos ikan dgn lime juice perasakan

Cara>>

Didihkan air masukkan serai, bwg putih, bwg besar merah dgn stok ayam td.. tunggu dlm 5 minit lepas dia mendidih, pas tu masukkan udang atau ayam atau sotong, masukkan lagi sos tiram, air perahan limau td dgn sos ikan dgn api sederhana tunggu sampai udang2 ayam2 atau sotong2 dah msak barulah masukkan sayur2 mula dr yg keras2 dulu pas tu masukkan tomato.. Perasakan sup dia mesti ada masam2 pedas kalau kurenggg tmabha sos ikan bukan garam ya sapa2 suke nak ketak pak aji pun boleh tp kita tak letak sbb dah ada stok ayam, last sekali masukkan daun limau purut dgn daun ketumbar.. Hidangkan dgn sos td kalau tak suke tak yah letak pun tak pe itu pd sapa2 yg antu pedas2 masam mcm kita niii hihihi...



Jemput makan! :D

2 ulasan:

Watierman berkata...

Ika...sedap jer nampak apa yang Ika masak....Akak just makan bun jer hari ni..masih tak ade selera dgn nasi...sedap jer nampak udang tu pose...nak udang tu boleh??

blogresipi berkata...

Tom yam putih gini sememangnya glamer kat sana nie kan kan kan...bestnye!!!