Jumaat, 20 November 2009

Cendawan GORENG CENDAWAN goreng

CENDAWAN GORENG

Salam kembali n akan kembali minggu depan??? :D

Alhamdulillah! lega haa dapat buat cendawan goreng niiii.. asyik lupa jer bila g supa nak ambik cendawan nii dah tenung2 pun boleh tak ambik jugak bila sampai umah baru teringat ehehe... SEDAP! 1st time makan niii sedap rangup jerrr.. Resepi dr sapa ni??? adeeeeeeeedeeeee.. lupa lagi kak hana tak mention pun lagi sapanyer resepi ekekeke.. rasanyer dak HANA6877 tu lagi kot! apa pun sapa pun yg empunyer resepi ni mmg sedap tp kita adjust sikit ikut keperluan dan sesedap rasa :D.. Tak pun leh g SINI :D kak hana!!!! ni resepi sapa?????? katanyer idea letak kari jer dr MAMAFAMI resepi asal tak tahu :D tp mmg lah kalau buat tenpura pun kita lagi suke letak serbuk kari syedap!!! jom tgk resepinyer!

CENDAWAN GORENG

Bahan-bahan
  • Cendawan tiram secukupnyer - siat2
  • 1/2 cwn tepung kentucky
  • 2 sb tepung gandum>>yg ni kita letak 1sb tepung ubi+1sb tepung gandum
  • 1 sk serbuk kari
  • secubit garam
  • air secukupnyer
  • sambal kicap - utk cicah.
*hana x ltk telur pada batter cendawan nih sbb biasanya telur akan menyebabkan serap minyak, dan lembik@tak rangup bila dah sejuk. nih cara hana, terpulang cara owang lain yer... :)

Cara-cara
  • Panaskan minyak. pastikan minyak betol2 panas utk menghasilkan cendawan goreng yg rangup! dan masa menggoreng api jgn kuat @ slow sgt.
  • Sediakan batter. Campur semua bhn kecuali cendawan. agak2 la yer tahap kecairannya.
  • Bila minyak dah betol2 panas, renjis2kan batter tadi ke dalam minyak. kemudian celur cendawan satu persatu ke dalam batter dan goreng terus hingga keemasan.
  • Angkat dan toskan.
  • Hidangkan bersama sambal kicap jika suka.

5 ulasan:

blogresipi berkata...

Ika!!! nak sendawan!!! nak nasik ayam!!!! nak sumer sumer!!! heheh

MamaFaMi berkata...

Hujan hujan macam ni, perut tengah lapar, kalau orang hulur semangkuk penuh cendawan goreng ni, alangkah bahagianya.... now you see it now you don't!!!

geraugebang berkata...

kita memang suka cendawan ni. Tapi berminyak sikit ek. Memang betul. Hujan-hujan ni, sedap makan benda macam ni.

Watierman berkata...

Hrm..kat rumah ni kalau kategory sayur Akak sorang jer...yg lain..harus...Akak nak tompang yg Ikaa goreng yer....ni bawa sekotak kek tanda penghargaan tolong bantu Akak semalam...maaf lambat sampai..border check point strict sikit sekarang ni...!!!

indahhouse berkata...

Salam kak Ika,
kak...! nak cendawan goren! menjadi juga kak ika beli cendawan ni...hehe