Khamis, 2 Ogos 2012

3 in 1 recipe :D

_DSC0515
CEK MEK MOLEK, KERIA, CUCUR BADAK

Salam kembali :-) wink wink**

Kuih ni berbuka hari yg keberapa lupa masa g sekolah itu hari. Balik dah penat bdn pun lemah2 jerr, ini ajer yg dpt kita buat utk diri sendirk dgn air soya, utk ninja kita masakkan menu yg senang jugak ehehe...

Resepi yg sama, cuma buatlah 3 jenis senang citer sbb serunding pun dah tersedia ada dlm esbok, dapat keria 3 ketul, cucur badak 3 ketul dgn cek mek molek 2 ketul sbb besar kot :D Kak QQQQQ!!! mekaseh resepinya! mintak izin lagi dan lagi ya :D

KUIH KERIA
Resepi Asal : KAK QUINNIE MyR

Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 500 gm keledek (saya buat keledek merah + putih)
  • 1 cawan tepung gandum>>yg ni bergantung dgn tekstur keledek sbb kita tak semuakan
  • 1/4 cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air
  • Sedikit Garam>>kita tambah


_DSC0509_DSC0511
Keria suke cek mek molek lalalala..

Cara-cara

  1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
  2. toskan keledek dan lecek hingga lumat
  3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
  5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. padamkan api dan bolehlah dianggkat.
_DSC0514
cucur badak yg kesepian~~

18 ulasan:

izahdaut berkata...

akk pun pernah buat bresepi ni... letak dlm peti es kejap bagi senang nak bentuk. hehehe... senaang, buat satu adunan memacam mendapat kan kan

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnya... ketiga2nya akak suka... keledek ada je kat rumah tu.. entah bila nak jd kuih.. tak sempat memanjang.. silap2 kang terus tumbuh tunas.. heheh..

lina_pg berkata...

wh hebat sekali godek siap kite resepi.mantap..
Asasnya sama tp benntuk dan rasa berbeza...comey2 suma tuh

ibundo berkata...

selmat berpuasa ika. Resepi makin mantap sejak senyap sunyi beberapa ketika..

ibh_sue berkata...

Wah!..Makin rancak ko ika..Sekut bila pulak nak muncul ni..Heeee

Asmara berkata...

mek jah, mcm rumah akk la kene buat 2, mesti separuh cek mek separuh keria. hihi..

Ayu berkata...

wah best!!! kasi akak yang kuih keria tu 10 ketul ya..

Kamalia berkata...

ika..meh bagi kita cucur badak yang kesepian tu..gomok cucur badak tu.konpem makan sebiji dah kenyang nih(ala tipu, mana cukup sebijik sebenarnya..;p)

Kamalia berkata...

weih,mana ada pape la..dah mmg jenis cepat trliur tu sebab kalau nmpak bnda yg kita suka tu cepat bebenor trliurnya..haha
kilang dah tutup production..tak mo dah lepas ni..ekeke

tun_telani berkata...

tun suka mkn keria ngan cek mek molek tu, tp xsuka cucur badak.. xpernah menjadi wat keria :( tun xreti agak adunan dia, bila wat dia lembik2 melekit, pastu tambah tepung jd liat pulak.

indahhouse berkata...

Salam ika,
apa khabar? :)
La, nape cucur badak kesepian? nampak meriah dgn 2 kawan yg lain..hehe. Memang senanglah nak pelbagaikan jenis kuih dari 1 adunan. kadang2 buat satu jenis jer, terus jemu.
Selamat berbuka, ika dan family tersayang. :)

Kak Nita berkata...

Salam ika...
rajinnya dia....sekali buat samapi tiga jenis....baguih2!!!

Rohah berkata...

bijak..jimat masa, uli2 dapat3 jenis sekali..so, dapatlah 3 rasa ye..terbaekk..

FnF Simple Life berkata...

Antara 3 tu... akak pilih keria... kalo buat laju je hubby ngn anak2 makan... cek mek molek tak penah buat sbb bukan org kelate kot...hehehe... cucu r badak lak kalo buat akak sorang je yg melantak... yg lain tu buat dek je tak suka.

Asmah Yusof berkata...

Salam kak ika....
senang nak pilih2 kan...asz cop yang keria jugak..tapi kalau dapat tiga2 tue lagi best kak :))

Nieza berkata...

Assalam Ika, best ni...3in1 lagi tu..rajin tul la Ika ni..lain kali kalau rajin lagi poskan akak sikit yer...hehe

quinnie berkata...

meh le anto kuih keria seketul kat kita..tengah teringin nak makan tapi malas nak buat heheheh..ada tergolek2 je keledek kat dlm rumah ni....esok kot nak buat..hehehe...letih betul le buat biskut...huhuhu....tu baru utk makan sendiri..kalau berjual tak tau le...melepek terus kot..hehehe

zila norazila berkata...

salam ika cyyggg..adik akk nie mmg x dpt disangkal kerajinannye..he hehee siap 3 menu sekali..kerajinan yg myerlah tue..akk suka kuih2 yg tersebut diatas...nie bahasa buku nie..ha hahaa..3tiga best..paling suka cucur badak..aaiisshhh dh lama x mkn cucur badak..rinduuu:)