Jumaat, 3 Ogos 2012

Kuih kole Kacang

_DSC0006
KUIH KOLE KACANG

Salam ramadhan yg ke 15 sume :-)

Dah stgh bulan berpuasa ya? kejap jerrr rasa, sbb belum ada persiapan punnn :( Semalam badan kita ni tak berapa nak sedap masa dah nak berbuka tuu, lepas tu berbuka pulak pedas2 n masam2 sbb makan sup tulang, lepas tu apa lagi bdn terus mcm nak pitam gitu, terpaksa baring jerr kepala dgn perut sakit betull :( td bersahur pun minum air jerr langsung tak leh nk masuk dlm perut walaupun hanya 3 biji kurma uuuuwwwaaaa....

Ni menu berbuka ntah hari yg keberapa kita lupa lagi :D Resepi dr Che`iza ni kita suke, terasa betulllll ke kole an nya ehehe... Mcm biasa kita letak lagi resepinya kat sini n minta izin n kembali lagi resepinya, terima kasih. Untuk setiap kunjungan juga, terima kasih, kalau kita sihat kita BW, kalau kurang sihat malam2 karang lah mata kita segar balik :D

KUIH KOLE KACANG
Resepi Asal : Che'Iza MyR

Bahan-bahan ( 7-8 orang )

  • ** 1 cwn santan pekat
  • 1 cawan gula merah*
  • 2 sb gula pasir*
  • 1 cwn air*
  • beberapa helai daun pandan disimpul*
  • 2 cwn santan
  • 1 cwn tepung kacang hijau
  • secubit garam


_DSC0021
Resepi ni mmg best sbb tahap kemanisannya mmg ngam2 gitu kat tekak kita :D

Cara-cara

  1. Masak bahan ** sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ambil tahi minyak yg terhasil dan biarkan lebihan minyaknya dlm kuali.
  2. Masak bahan bertanda* sehingga gula larut sejukkan dan ketepikan dulu.
  3. Masukkan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dlm satu bekas kacau hingga sebati.
  4. Masukkan adunan tadi dlm kuali yg berisi lebihan minyak kelapa tadi.Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. Masak hingga pekat, tuang adunan dlm bekas atau loyang.
  5. Bila adunan sejuk bolehlah dipotong, terlebih dulu taburkan dgn tahi minyak... Siap...

19 ulasan:

Nuridah berkata...

Salam Jumaat Ika cayang,

wah akak cop lagi buat buka nanti...hahaha...mana pinggan ini??Tapau...tapau...cepat Ika...hehehe.

ibh_sue berkata...

Asslmkum ika.
Kole kacang, sedapnyaaaa. Dl akk x suka. Semenjak puasa ni suka betul akk mkn kole kacang ni tau. Dah mkn sedap rupanya. Heeee

~~zana@pb~~ berkata...

Akk nak tiga2 ketol tu...tp taknak taiknya:-). Ika ni buat akk rindu psr mlm semenanjung....huhu...sini tak sdp.

Sheila Shafeareen berkata...

Salam..salah satu kuih kegemaran tp akk x pernah buat lg...tang nak buat taik minyak tu akk x berapa nak pandai leee...lama tak masaknya baru jadi heee malu lah tanya heeee...mcm terasa2 pulak kat mulut...:-)

LydSunshine berkata...

Salam, singgah daripada blog FnF. Terus tergoda sebab feveret saya koleh kacang ni. Yang santan tu nak masak berapa lama sampai jadi tahi minyak? Pastu nak kena kacau sepanjang masa ke?

Nazrah berkata...

semalam kita beli kuih kole kacang ni.. nampak cantik tapi lembek jer..hu huh...

ijayuji berkata...

Salam kembali, tenkiu dtg singgah, utk santan tu sbb kita buat stgh adunan kejap jer abis pastu guna santan kotak dia pekat jgn guna api besar guna api sederhana jer :) lupa pulak berapa min dlm 15 min lebih. Jgn selalu kacau sgt sbb nanti dia tak jadi dia jd mcm serbuk gitu tahi minyak dia tu, cuma kena tgk2 tshi minyak yg melekat kat tepi2 tu jer supaya tak hangus :)) selamat mencuba!

Asmara berkata...

nak buat nak buat! semalam baru cari resepi. hari ni ika dah bagi. yeay! tunggu kole kacang aii! hihi.. ni mmg kuih faveret sepanjang zaman! ;D

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Ijah. Wahh!! Akak suka kuih tahi minyak. Kakak Antan Bertingkah bagi resepi sampai sekarang tak buat2 lagi, hihi...

tun_telani berkata...

assalamualaikum kak ikaa.... uwaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! sedapppp!!!!!!!!!!!!!! nak makan jugakkk!! tp malas nk buat sendiri, mcm susah je. hihi.. tun mmg fail kuih2 xtra tradisional gini.

ps: tun pun dh 2-3hari x sihat. skrg panas sgt, kepala selalu denyut2.

Kak Nita berkata...

kak nita mmg suka kuih ni ,tapi tak penah try lg...nampak macam senang ye..

Yani berkata...

Ish naperlah kuih2 traditional ni byk guna santan... Huwaaa byk kuih yg teringin nak buat terpaksa ditunda... Stok santan dlm esbox dan gerobok dah abih ;p....

Marya Yusof berkata...

As salam Ika,

Aduh, tepung kacang ijau tu mcmana ek? Kite ni bab buat kuih muih ni mmg failed lah! Tp dok jeles tgk org buat kuih semua bagai... trynye tak pernah pun...hehehe :))

Ika dok umah ek... Sgt kagum 9 thn dok diperantauan xnak balik Msia ke? Kite kan dok kat Peru ni baru nak masuk setahun dah rasa mcm nak balik je esok...hiks lg2 time nak raya ni kan...touching lebeh sikit! huk3...

Kite kat sini pun xde kwn gak, klau nak bkwn kena pegi masjid atau embassy... tp elok jgk tak jumpa org sll klau tak asyiklah nak bgossip buat dosa...ahaks! Take care ye darling... selamat berpuasa & collect pahala byk2 dipenghujung Ramadhan ni...insya'ALLAH :))

Outbound di malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Kamalia berkata...

tu dia..setiap tahun mesti ada kuih ni kat blog dia..haha..mmg peminat tegar kole kacang ek.
kita pulak tak berapa suka kuih..hehe
ehem..nape bdan rasa lain mcm pulak tu?ada pape ke?kahkahkah

ilahjy berkata...

salam dek ijah ..t.kasih kak ilah dah cuba kuih koleh ni baru kejap ni dan dah makan pun hahaha kantoii tau la awak tak posa ... sedap lah ijah... kak dan buat N3 pun..jam 12 tghari kacau jam 12.30 siap jam 1 dah makan dan boleh potong...nyum3x jgn mareee

Amie berkata...

Walalallal Ika.... sedapnya kole kacang! Suka sangat makan tapi belum pernah buat! Yang pasti tak cukup sepotong...nak lebih 3 potong! Sedap...sedappp!!!

quinnie berkata...

eh cam ne leh terlepas entry ni? kekekek..kita tak pernah buat kuih ni..tak yakin nak buat taik minyak tu..heheheh

neerahim5 berkata...

Sy share resepi yer..tq