Jumaat, 2 April 2010

Sup Ayam MAsam Pedas

SUP AYAM MASAM PEDAS

Salam kembali sume :-),

Satu lg kelainan masakan sup tp bhn lebih kurang sama jerr.. ehehe.. sbnrnyer kan ada satu backstreet stall halal kat sini jual sup ni! sgtttttttt lah larisnyer sbb sedap! tp skrg dah jauh sikit kita jarang beli pernah sekali sampai sana kul 8 lebih gitu dah tak de periuknyer sbb dah habes! hihihi... nak pergi pulak semata mata beli sup tu yg malas tu nak naik motor teksi lahkan, dah byk kali dulu makan sup ni masa tggl dekat2 dgn warung tuu tp skrg dah jauh sikit huhuhu... Biasanyer dia buat daging lembu dan part2 yg sewaktu dgnnyer tp kita syg lah nk guna daging lembu kita yg terhad ni kan gunalah ayam jerr hihihi.... tp best! cewahhh! angkat bakul tp pd penggemar2 masam n pedas jer lah kan klu tak suke masam pedas jgn d ikut cara kita ni :D... Resepi buat mcm biasa tp rasa mmg dah sama! cumakan alangkah bahgianyer kalau sup itu guna daging huhuhu.... Kita tulis bhn2nyer jer ya sbb kita main campak jer sumenyer td terlupa nak tulis! hihihi..

SUP AYAM MASAM PEDAS

Bhn2

Daging Ayam atau Lembu
2 biji Tomato dpotong berbaji
2 biji Kentang
1 pokok daun ketumbar
1 pokok daun sup
1/4 cwn bwg goreng

Bhn Kisar @ Tumbuk

Bwg Merah
Bwg Putih
Halia
Lada Hitam
Ketumbar
Jintan halus

Kayu manis
Bunga lawang n the geng

Bahan Perasa

2 biji lime dperah ambik jusnyer
1 sb Sos Ikan
Garam
Gula sikit

Tambahan

8 biji cili api atau kurang dtumbuk dan ketepikan

Cara>>

Tumis kayu manis n kwn2nyer sampai naik bau dan masukkan bhn2 kisar, tumis lagi sehingga betul2 masak.. Selepas itu masukkan kentang dgn ayam serta masukkan air tunggu sampai mendidih atau ayam dan kentang empuk.. Masukkan garam, gula dgn bhn perasa, tambah apa2 yg kurang, tunggu lagi sehingga ayam n kentang betul2 empuk.. Last sekali masukkan tomato, dan separuh bwg goreng td ke dalam sup, tunggu dlm 3 minit dan matikan api, selepas itu taburkan daun ketumbar dan daun sup yg telah dpotong td serta lebihan bwg goreng td.. Selepas itu masukkan lada kecik yg dtumbuk terlebih dahulu td, kurangkan kalau tak nak pedas sgt. Rasa sup ni masam2 pedas.. sedia tuk dhidang!

2 ulasan:

indahhouse berkata...

Salam ika,
wah, ika. suka sup masam2 ya? teringat sup kat sini. real sup Thai punya. rasa masam2 dn skit pdas jugak. My Hubby suka sup gini, tapi saya tak pandai makan. dah biasa sup melayu. hihi.

Mat Gebu berkata...

salam...
aduhh bikin memleleh air liur jeee...