Khamis, 1 April 2010

Laksa Kuah Putih

LAKSA KUAH PUTIH

Salam kembali semua!! :D

Alamakkk, perut kita lapar lah baru jer balik td niii sib baik dah siap2 masak sblm kuar td huhuhu.... tu yg main campak jer sume2nyer ehehe... org tgh lapar tak sabo nk makan mmg mcm tu :D, traffic jam lerr, ingatkan td nak angkut pokok kesum, serai dgn pandan tp maklum lerrr naik teksi kalau naik keta sendirik leh ler angkut byk2! tp td ni nak beli pun pokok kesumnyer masih kecik lg tak best ler nak buat2 petik kang kejap jer dah botak balik hihihi... Ok lah, ni dah siap2 kan dulu masa nak kuar td cuma belum makan sbb ingatkan sampai awal rupanyer sampai umah lmbt sbb sesak! tu yg mcm kebulur sgt tu hihihi... cdgannyer nak buat laksam tp masa tak cukup nx time lah sbb dah lama teringin nak makan laksam huhuhu... Untuk resepi ni ambik kat MyR dr KAK JUN11 @ KAK JUN YUMMYLICIOUS, tenkiu kak jun!!! Mintak izin n halal resepinyer ya :D Kita sejak dr kecik mmg mak kita kerap buat kuah laksa putih ni lerr namanyer laksa johor ke apa ke mmg tak pernah merasa duk jauh2 ni baru sume2 nk makan barulah dpt merasa :D.. Jom makan! tak pun leh klik SINI :D

LAKSA KUAH PUTIH

Bahan-bahan ( 4-6 orang )
  • 6 ekor ikan kembung-rebus ngan 2 asam keping, ambik isi n kisar, simpan air rebusan ..
  • 6 biji bawang merah-kisar
  • 2cm halia-kisar
  • 2 batang serai-kisar
  • 1 sudu teh lada hitam-kisar
  • 2 asam keping
  • garam n gula
  • santan pekat
  • bahan sampingan:-
  • kacang panjang-hiris
  • bawang besar-hiris
  • taugeh-celur sket
  • timun-hiris
  • sambal belacan (cili kering ditumbuk bersama belacan sket)
  • 1 paket laksa-rebus n tos

Guna spaghetthi jerr hihihi... nak guna udon, udon lak dah habes! :D

Cara-cara

  1. panaskan santan n sedikit air rebusan ikan tadi. masukkan semua bahan kisar n asam keping. masak hingga mendidih.
  2. masukkan garam n gula secukup rasa.
  3. letak laksa didalam mangkuk, masukkan ulam2an n tuang kuah diatasnya.

1 ulasan:

E-na Zarina berkata...

kena tukar nama spagethi kuah putih ni...hihi