Rabu, 22 Februari 2012

Homemade Kaya

_DSC0571
HOMEMADE SRIKAYA

Salam petang rabu,

Hari ni rata2 sume n3 blogger wordless ya? :D Kita KAYA dgn KAYA!! alhamdulillah, jadi juga akhirnyer tapi ini bukan kali pertama kita buat, dah byk kali buat tp pemalas sgt asyik nk import dr mesia jerr, tapi kan secara jujur buat sendirik lebih sedap dr yg beli ececece... siyesss ni! kurang bau ayam ^___^

Resepi dr MyR oleh HAZIQ, terima kasih kerana berkongsi resepi yg sedap lagi lazat ni ya :-) dan minta izin n halal juga resepinya utk dikongsikan disini juga. Ada cerita disebalik cerita KAYA ni, biarlah rahsia huhu... kita tutup buku utk hari ini sbb bdn dah kurang sihat, asyik bersin jerrr ni haaa... minta undur diri dulu, salam n selamat malam sume!

HOMEMADE KAYA
Resepi Asal : HAZIQ MyR

Bahan-bahan ( 10 org )

  • 2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 2 ringgit santan pekat (500gm)>>Kita gunakan 500ml santan pekat dlm tin :D
  • 5 biji kuning telur
  • 2 camb. tepung kastard (bancuh dgn sedikit air)
  • 1 helai daun pandan>>yang ni kita letak essence pandan

_DSC0572
Lebih lazat berbanding yg ada di pasaran hihihi....

Cara-cara

  1. Campur gula dan air dlm periuk jadikan gula hangus.
  2. Bila gula dah kekuningan masukkan santan pekat dah kacau sebentar hingga gula larut.
  3. Biarkan sejuk betul2.
  4. Bila santan dan gula hangus tadi dah sejuk, masukkan kuning telur, tepung kastard dan daun pandan. Kacau diatas api yg sederhana hingga mendidih. Bila sejuk kaya ni akan pekat.


_DSC0548

16 ulasan:

ibh berkata...

Rajin..rajin..(^_^)...
Woit!..apa rahsia tu ya..Bila mau cita...kikikiii

asyrafsuleiman berkata...

nampak sedap je.. kalo makan dengan roti lagi le omnomnom.. haha.. =)

tun_telani berkata...

waaaa.... bravooo!! hebat2!! ni laa inti mapin yg rasa cupcake tu ye..

Chik Mimi berkata...

best ni ijah akak,akak dah save rcpnya tapikan asyik lupa je nak buat maybe senang nak dapat kut

KakAsma berkata...

Jah,
rajin nyer buat jam gini..senang lepas nih buat rotikan..bubuh dalam botol cantik..nak makan sayang>>>...:)

Cheq Sue berkata...

jah, kalau resepi homemade gini kan xleh buat satu adunan takut membazir... maklumlah xde rakyat nak nolong ngabeskan. kalau buat setengah adunan pun cukup ni rasanya... macam terbau2 je harum pandan dengan santan tu..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam Ijah, teringat kak Ros masa kecik2 kat kampung.mak kak ros suka buat kaya sendiri sampai 1 kuali.mewah la kita makan kaya sehingga menjilat jari.

lemongrass berkata...

Ika!!!!!!!
Kalau buat kat Siam, nak beli santan tu pakai duit dua ringgit jugak ke? :-P.
Kalau nak buat kat OZ, jadi berapa dollar eh? hikhikhikhik

faa.rosli berkata...

terror laa akak buat kaya sendirik! :)

HomeKreation berkata...

Walaaa... Along takmo beli kaya tin lagi dah sbb adik cok'ang ni nak tolong buatkan, kan Ika kan... hehehe

khairiah khaizu berkata...

bagus2....saya nie selalu lupa je nk beli kaya...dh ada resepi nie blh buat sendiri...nk resepinya ya..

Yat Maria berkata...

ok la akak pun dah teruja ni nak pi wat kaya..nak jugak carik botol cantek bereben buat rumah si kaya ni..abeh tu akak buat berbotol2 letak label cantek akak pi jual si kaya ni..mueheheh..ok tak?

Kamalia berkata...

ika...takpenah pun buat sendiri,sellau mmg import dari malaysia jugak..
nampak kaya betul tuan umah si kaya ni ye..hehe..botol siap bereben-reben tu..jeles ai..nanti nak buat jugakla,boleh jadi kaya dengan kaya..
*ok,dah mengong,sampai tak paham apa yg ditulis*

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika..Kaya..wahhhh rajin tul..Belum pernah buah lagi, selalu pun beli jeee..harus di cuba juga suatu hari nanti...

Tanpa Nama berkata...

kelas kau nyah..haa tenkiu sesangat, mak duk kt oberc ni susah sgt nk dpt kaya2 ni..klau ad pon dkat 15 hengget satu btol kecik kiut miut tu..x bbaloi nyah..tq again

omigo ejah berkata...

Mohon share n copy :)