Rabu, 22 Februari 2012

Kuih Kaswi Gandum

_DSC0503
KUIH KASWI GANDUM

Salam pagi rabu sume :-)

Resepi asal dr CHEF HANIELIZA, dah nmpk umah KAK IZAH, umah KAMALIA last sekali kita nmpk kat umah CIK CEK, kita copy n paste dr umah CIK CEK, macehhh sume! Buat tuan punyer resepi minta izin n halal resepinyer utk rujukan akn dtg :-)
Link
Kita peminat kuih kaswi, byk2 kuih kaswi yg menjadi kegemaran kuih kaswi resepi dr KAK Q ececece..... :D Tapi oleh kerana nk mencuba, jadi dptlah tahu resepi yg baru n rasa yang baru, ye tak? :D Yang pasti kelapa parut tu bukan yg asli tp dah dikeringkan n di kukus dgn sedikit santan n garam, sekian.

KUIH KASWI GANDUM
Resepi Asal : CHEF HANIELIZA FP
Copy n Paste : CIK CEK

Bahan2
Bahan A - Sirap
  • 5 cawan air
  • 1 cawan gula merah
  • 1 cawan gula pasir
  • *saya tambah beberapa helai daun pandan>>kita letak essence pandan :D

Bahan B
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung kanji/ubi/jagung
  • 1 sudu kecil kapur kueh [optional]
  • Kelapa parut ( yang muda)
  • Sedikit garam

_DSC0504
Guna gula merah + pewarna cekelat sbb tu jd gelap mcm tu :D

CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
  • Panaskan kukusan.
  • Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. [Lapikkan pelastik saiz loyang]
  • Masak sume bahan2 A sehingga gula sume larut...angkat ketepikan/sejukkan...
  • Campurkan kesemua bahan2 B kecuali kelapa parut dan garam....
  • Bancuh bahan A kedalam bahan B dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang.
  • Kukus/masak kuih sehingga masak [30 minit]
  • Tunggu sehingga sejuk baru bolih potong dengan pisau pelastik.
  • Kelapa muda digaulkan sedikit garam.
  • Lumurkan kueh yang dipotong bersama dengan kelapa tadi.


_DSC0505

19 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Ika cayangg

Haa..memang tau2 aje ya k.ct nak datang awal pagi, nak mengendeng kuih fav k.ct ni Kuih Kaswi memang suka banget..hihi

Ika, k.ct baru nak tanya, mana dapat kelapa parut tu, ingat pi panjat pokok kalapak semalam..hahaha. gurau2 jer Ika, jangan marah eh, nanti tak naik saham tau..hahaha

anymz berkata...

pagi2 tengok kuih feberet ni buat sakit jiwa ku je ni ika..haha

salam ika..sehat..dah lama tak lepak2 kat sini..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

As salam Ika..
pagi2x nie dtg ingat nk breakfast kuih kaswi gandum yg best nie..hehehe

kakna berkata...

salam ika..
sedap kaswi ni kalau makan ketika masih suam.tambahan pagi ni belum sarapan lagi ni.

quinnie berkata...

alahaiiiii..ciannya makan dgn kelapa kering je..hahahah...boleh dikukus jugak ye kelapa tu..baru tau nih..hehehhe...

kita pun suka kuih kaswi...tapi resepi kak liza ni tak tau bila dtg seru nak cuba..hehehhe...

izahdaut berkata...

Adik ikaaaaaaa..
Akak ada satu lagi resepi kaswi yang ala ala kak Q nyer kaswi. Sedaaap nyah.. Eh nyah pulak! Akakaaka.. Napa kaswi cik adik itam legam mewah warne nya. Tak puas hati ni. Kaler kaswi aii mcm tak mau mewah cmtu pun

Kamalia berkata...

gulp!
nak kaswi..nak kaswi..nak kaswi..
bila tahun la rajin nak mengaswi balik ni..

Chik Mimi berkata...

Perghhhh ijah sungguh ku terguda,lamanya akak tak buat kue kaswi ni

Mamamya berkata...

tgk kuih kaswi ika ni t'ingat kat adik yg mengidam nak makan kuih ni..2 hari lps dia ada tepon minta resepi kuih kaswi...tp smpi la ni x dibuatnya lagi..x berani katanya.. :)

klu dok kat saujana nunn..blh la tlg buatkan..dah dok melaka ni camno nak nganto ke kg..

akak x penah try lagi buat kaswi gandum....copy dulu lah resepinya yerk.. :)

Asyifa Mustaffa berkata...

sy pun dah try resepi nie....:) kuih2 orng lama nie mmg sdap...:)

Cho Zila berkata...

kuih peberet tanpa kelapa yang banyak maalumler sekarang suka tersedak...

tun_telani berkata...

lawoo je kaler dia.... oooo.. letak pewarna coklat ye. bijak bijak... tun letak kicap manis, tp x jd cantik gini kaler dia. mmg sedap kaswi gandum nih, x puas makan.

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika..uuiihhhh lama betul dok simpan resipi kuih kaswi ni..tapi seru plak tak sampai-sampai lagi..he he he he alasan..wal hal malas...

Tapi versi Ika ni, cantik betul kaler dia...

Yatie berkata...

nak 10 ketoiii..buleh tak Ika..kuih kegemaran akak ni....mcm nak wat skrng jek...

Asmara berkata...

tabetai mek jah!! tak penah coba lg nih. hihi..

Ayu berkata...

Assalam ika,
waduh cantiknya kuih kaswi mu itu..tak terfikir pulak akak boleh kukus dalam acuan puteri ayu tu ..cantik akak tengokoh kelapa kering tu boleh ikukus juga ya..asoneh..baru akak tahuja..heheh....kuih ni memang sedap akak pun dah pernah buat juga..

Mas berkata...

kak mas suka sangat kaswi..
memang sedappkan ika resepi kaswi ni..
terbaikk...

IeRA berkata...

Salam...

Jalan2 cari menu petang kat sini

sabar kagawa japan berkata...

salam kak ika....alahaiii ceceme yer...ni kite dtg nk anto cek mek molek ni....esok senyum molek2 k.hehehe...alahai kuih kaswi.....mane nk carik kelapa parut nihhh