Khamis, 23 Februari 2012

Pau

_DSC0528
PAU

Salam pagi khamis sume :-),

Hari ni bdn kurang sihat, ni n3 tertunggak n auto publish. Oh tidakkkkkk... esok dan sabtu sahaja! nak nangesssssss T^T hanya org yg tertentu ajer yg tahu :D

Resepi pau ni masih gunakan resepi dr JANE, mudah n gebu sgt2! suke lerr dgn resepi ni skrg, biarkan sampai esok dlm kukusan yg masih bertutup ttp lembut! Tapi mcm biasa kita mmg suke cuba resepi baru :D tambah ilmu baru dlm dunia masakan ye tak? ayat yg sama jerr dr semalam ni hihihi... Ok, resepi kita letak sini lagi buat rujukan mana2 blogger yg nak mencuba, pasti takkan keciwaaaa ;-) Hari ni kena g hospital bukan kerana kita kerana yg kecik ni masih demam lagi dah 5 hari tuuuu, harap2 takde apa2 yg serius insyaAllah. Jumpa lagi nanti, blogwalking ikut kelapangan kita nanti insyaAllah! Terima kasih :-)

PAU(RED BEANS BUN)
Source: JANE CHEW
Terjemahan : ARAH

Bahan A

  • 300g Tepung Hong Kong>>yg ni kita tak de gantikan tepung pau
  • 150g Susu>> susu segar
  • 50g Gula caster
  • 1 1/2 Tbs Shortening
  • 1 tsp yis
  • Sedikit garam

Bahan B

1 tsp Double Acting Baking Powder + 1 tbs Air

Bahan2 Inti>>yg ni kita guna inti kaya,

480g Inti Kacang merah readymade, bulat2kan inti td anggaran berat 30g sehingga habis dan ketepikan.>> kita guna kaya

_DSC0524
eeeeeeeee.. suke sgt sbb sgt licin n putih melepaks ^___^, tanpa inti sbb sapu dgn kaya :D n kakak n adik suke mkn gitu tanpa inti :D

Cara2:

  • Satukan semua bahan A dan uli sehingga licin tak melekat di tangan. Tutup dgn tuala lembap atau cling wrap dan penaikkan doh 2 kali ganda(lebih kurang 45min-1jam).
  • Satukan pula bhn B dan uli doh kembali sehingga sebati dan licin. Rehatkan lagi selama 15 min sebelum dibentukkan bulat.
  • Kemudian, bahagikan doh kepada 16 bhgn iaitu berat setiap 1 anggaran 35g.
  • Isikan dgn inti merah tadi atau inti kesukaan dan tutup doh rapat2 utk mengelakkan inti terkeluar semasa mengukus nanti. Buat sampai habis dan susunkan di atas tray pengukus.
  • Rehatkan kembali lebih kurang 30minit.
  • Panaskan air kukusan terlebih dahulu sebelum mengukus pau.
  • Apabila air kukusan telah mendidih, kukuskan doh yg telah disusnkan didalam tray td dgn menggunakan api yg besar selama 10 minit dan renggangkan sedikit penutup pengukus dan biarkan lagi selama 5minit. Tutupkan api dan biarkan sebentar di dalam pengukus lebih kurang 3-5minit, hidangkan panas2.


_DSC0510_DSC0511
sebelum n selepas :D ada yg tak jadi bulat cantek sbb masa bulat2kan tu tak tutup betul2 :D

27 ulasan:

quinnie berkata...

ahhahaahha...nak demam kahhhh?? aiggoooo...sian dia...tinggal esok je ika..aduii aiiii kita lak yg tak senang duduk nih.huhuhuhu....kena tinggalllll...pagi2 dah dengar suara oppa nak ambik aura dari mengalami kesedihan melampau...kakakakka

anyway..moga semua segala urusan dipermudahkan..kekeke

chikadakbiru berkata...

salam ika..

sejak ika p bertapa dulu.lama rasanya tak datang ke sini....hihihi wah sekang tiap2 hari menu besh2 yer....thnks 4 sharing this recipe...kite dh copy...peh ni nak kena p cari tepung pau lerr :)

CT Delima berkata...

As'alam Ika

masih tak sihat ker, kesian jaga diri selalu ya.

k.ct ni bab2 pau suka sangat makan, tapi tang nak buat tu..emm kena pikir dua kalilah. sebab tak reti nak buat bulat2 dan licin macam pau yang Ika tu ha..cantik jer geram tengok :)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Alaa kecian nyer.. mkn ubat tau!! apa2 pun pau yg putih melepak licin jer.. nie kalau mkn ngan kaya mmg best rajin Ika buat utk anak2 :)

Take care dear

Yatie berkata...

alahai ciannya tak sihat, banyakkan rehat dan rajin2lah makan ubat ya Ika...mmng risau yg amat sangatkan bila anak2 tak sihat ni...serba tak kena kita di buatnya....btw paumu itewww sungguh gebusss.....lenkali akak nak cuba resepi ni plk..tq.

indahhouse berkata...

Salam ika,
Saya doakan ika, anak-anak dan suami sihat semuanya. Kuatkan hati, ya ika.

Ini roti haritu ya? Cantik juga dibuat pau, makan ngan kaya. yum!

Mas berkata...

ala ciannnn..
tak sihat yerk ika..
banyakkan berehat dan makan ubat yerkk...


hmm..gerammnya kak mas tengok pau tu...
gebusssssssssss

CitarasaKu berkata...

Salam Ika,

Ada pau hari nie...gebunya, saya tak pandai nak buat nampak gebu camnie selalu buat tak cantik la

CitarasaKu berkata...

Salam Ika,

Ada pau hari nie...gebunya, saya tak pandai nak buat nampak gebu camnie selalu buat tak cantik la

Ummi berkata...

Assalam Ika cayang..morning...nak tumpang bekfes sini agak2nya ada lg ke pau tu..kalau xda xpa laaa...akak sapu kaya tu dgn roti kosong dah ler...hehehe. Baik2 jalan pi klinik tu eh...jgn jatuh longkang lak...tengok jalan betuii2...hehe :)

Gee® berkata...

K.gee doakan anak Ika cepat sembuh... tp jgn lupa poskn pau gebuss tu tok k.gee yer...

Sue @ Nenie berkata...

Salam..semoga semua urusan dipermudahkan olehNya..

Harus simpan ini resipi...nampak pun mcm gebusss sgt...

cik cek berkata...

Ikaaaa.....gebunya...putih melepakkkk...akak suka pau yg putih gebu cam ni...cam teringin je nak buat....:)

izahdaut berkata...

apa kenapa bagaimana siapa? kes apa hanya ada esok dan luasa? esok masih ada? tiada esok bagi mu?

suke pauuu.. tapi tepung pau tak de. canner?

KG berkata...

i dok sebelah rumah you, hantarq lah sikit!

HALAMANKU berkata...

Salam Ika.. windunyer.. astagfirullah punyalah lama x hupdate.. x perasan Ika.. lama menyepi? moga cepat sembuh.. eh nape Ika? (selalu terlepas ketapi) eh cakaplah naper ni? sambil tangan capai pau gebus tu.. wat2 tak perasan dah telan 3biji ops... he he he sedap pau ni...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

musim pau sudah kembali
sana sini tempek pau
x leh jadi ni kena bikin gak la

KakAsma berkata...

nak merajinkan diri buat pau ikut resipi nih pulak..kongsi kongsi kasih yer..hahahaha...t kita letak pic umar makan pau..

Asmara berkata...

jeles tengok kejadian pau yg cantik sebegitu. nyum2! tabetai!! :D

Ida,Japan berkata...

licin putih melepaknyer pau dier....mana la nk cari tepung pau kt sini niii...adehhh, sedapnyer ikaa...adehh cibuknyer nk m'hupdate pon tak nyempat2

tun_telani berkata...

wah.. mmg licin n putih melepak! jeles rasa. tun biasa wat jd kedut2 sket atas dia..
alala. ciannyer kak ika.. take care tau..

Ijan berkata...

Salam ika....
Wow.. Memang ler nampak gebu. Kite teringin nak makan roti pau ni cicah kari aci tak? Hehe... Nak buat juga, bila ada masa nanti insyaAllah.

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Ika..
Lama kak Naz tak datang sini. Si kecil awak tak sihat yer. Jaga dia elok2 hingga sembuh yer..

Cantik kejadian pau Ika ni..Putih, gebu.. Sesuai sangat kalau bagi akak rasa..hahahaha

Hanis MY berkata...

uwaa pengsan tgk sungguh gebusss

Nieda berkata...

Wow ...pau gebu. Asyik beli je nk juga buat sendiri .Nanti nak share resei. TQ

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Ika.....sabtu ahad la best, nape sedih?
Akk lma x mkn pau tau tak, terlior tgk ika punya pau.....dah jgn sedih2, esok cuti masak ye...

Diana @ Melley Mey berkata...

waaah rajinnya adik akak sorg nie buat pau... cantik lembut jer pau tu akak tgk.. anak2 akak mmg suka sgt makan pau.. tp mummy dia nie terlebih rajin nak buat... hehehhehe