Khamis, 16 Februari 2012

Roti Kukus

_DSC0418
ROTI KUKUS

Salam pagi khamis sume!! :-)

Hari ni kena pergi hospital lagi utk follow up appointment kakak, dan lepas ituuuuuu ada org dtg nk cuci ekon2 dlm umah ni sume, jdnyerrrrrr, byk lah kerja2 saya yg jadi terbantut nak buat. Kunjung balas insyaAllah kita buat bila lapang nanti ya.

Nmpk roti kukus gemuks kat umah kak CM sbnrnyer ni lah, terus jatuh cinta nk buat sbb kakak mmg suke sgt mkn roti kukus aka pau ni tanpa inti tapi cicah dgn kuah kari, kari pun mmg kegemaran kakak, nanti mesti dia suruh simpan kari tu utk makan dgn roti kosong pulak esok ni hihihi.. sgt sgt sgt gebuuuuuu, sampaikan terpegang kulit atas tu dia tenggelam punyer lah lembut! Resepi asal dr blogger di seberang sana indonesia, AYIN, mekaseh utk resepinyer, minta izin n halal kembali utk dikongsikan n buat rujukan akn dtg :-)

ROTI KUKUS
Resepi Asal : AYIN
Copy n Paste : KAK CM

Bahan-bahannya:

  • 3 cawan tepung pau.
  • 5 tbsp gula kaster.
  • 1 1/2 tsp yis segera.
  • 2 tsp baking powder.
  • Secubit garam.
  • 1 1/3 cawan susu segar.
  • 1 tbsp minyak jagung.>>yg ni kita gantikan dgn shortening

_DSC0413
suke dgn kejadiannyer ^____^ tp pengukus kita kecik loyang yg besar kat bwh tu dia terpenyek rotinyer hihihi tp masih lembut n gebu!

Cara-caranya:
  • Masukkan semua bahan-bahan kedalam mangkuk pengadun kecuali susu segar.
  • Masukkan susu sedikit demi sedikit sambil uli perlahan-lahan (Cm guna KA)>>uli tgn :(.
  • Uli hingga sebati dan elastik dohnya.
  • Perap selama 1 jam.
  • Kemudian uli buang angin dan .bentukkan bulat bulat.atur dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak masak.Biarkan doh kembang hingga dua kali ganda saiz asal.
  • Panaskan air untuk kukusan.Kukus sehingga masak.
  • Sedap dimakan dengan kari ayam atau sardin atau pun disapu dengan kaya.
_DSC0404_DSC0406
_DSC0407_DSC0408
sebelum n selepas naik :D putih melepakkkkk sgt! suke3!!

25 ulasan:

quinnie berkata...

sabo je la kita ni tengok roti kukus nih..aduii bila nak buat nih...

pena rozie berkata...

ish... kalau buat x tau jadi ke tak...

cikmanggis berkata...

putih melepak..gebu gitu kan ika..nanti nak masak kari pulak baru ngam:)

Ida,Japan berkata...

putih melepaknyer roti ituuu...cam kuih pau tak dak inti la nikan...kena cicah air kopi, sedap ni..arika dh baik demam ke ika, take care!...anak2 k'ida dua org tu pun demam..ari tu si kecik sekali, dh reda sikit cuma batuk selsema ada lg..smlm si abg lak demam..pi byoin, sib baik tak kena influenza yg tu..musim2 sejuk menda tu glamer sikit kt sini kan ika..jadikk dh dekat seminggu, dua org ni cuti hoikuen.sorang tak pegi, sorang lg pun tak nk pegi...dua org kakak kt shogakko mintak2 la jgn demam jugakk...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Selamat Pagi Bangkok!!! akak baru aje bookmark dari CM terasa nak buat hujung minggu ni...wah di sana lagi laju....gebus nampak.

Cheq Sue berkata...

aikkk...cepatnya dah sampai ke bangkok... pakai air asia ke MAS neh... :)

MANISMANIS berkata...

Aku mau karinya ajalah ya haha....disini masih ada paunya...

Mamamya berkata...

akak nak try jugak lah ika...x tahan tgk kegebuannya tu... :) akak pun uli tangan jugak... :( (tiba2..hehee)

Gee® berkata...

Jah, k.gee terguda la tgk roti yg gebusss tu... bak k.gee seketoi....

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika cayaang..
akak geraaaam sgt tgk roti kukus yg ika buat tu.... gebuuunya.... putih melepak plak tu... makan lg cicah ngan kari... aduuh!!!! sedaaapnya tu... ada lg x nie? kalau ada bg ler akak ckit... akak lapar nie.. ;)

Rima berkata...

Morning ijahhhh... Roti mu seputih suami ku hahaha.. Sure rasa macam pau kannn.. Rupee pun macam pau gebus... Cuba letak inti curry.. Tak yah cecah cecah ahaks

Chik Mimi berkata...

ijah gebus segebusnya ingatkan rotinya pun pakai SKII macam tuannya ngeh ngeh ngeh

kakna berkata...

gebunya...
mesti cuba.tertarik tengok bersama kari gitu.

KG berkata...

aarrgghhh tergoda!

cik cek berkata...

Wah! roti kukus pulak...ala2 pau gitu kan...gebus mengebu nya Ikaaaa...bak la campak seketul kat akak...leh gak rasa....:)

mokwo® berkata...

salam ijahhhh!! lamo nyooo tak lihat posting muuu!! dah siap sedia salin resepi dah...nanti tulat tuli mokwo buat daaa..cantik gambo2!!

izahdaut berkata...

melepak u!!! ai likeee

faa.rosli berkata...

gebusssssss!

geram nk cubet..nk geget!

terbyang pipi budak plak..hhihihihi..

CT Delima berkata...

As'salam Ika

mak ai putih melepak macam kapas dah ya. baru jap tadi salin resipi dari blog Ayin, dah sapai sini dah roti kukus ni. ce citer kelembutannya itu, nak juga menerai ni..hahaha

lina_pg berkata...

assalam ika..kalau di kelantan roti kukus ni ialah pau, mesti ada inti kat dalam kacang ijo/kelapa.Tp yg ni pesen plain..cicah ngan kari mmg pergg sedap tak hengatt.Nmpk gebus n lembut je tu

indahhouse berkata...

Salam ika,
Wah.. gebunya nampak roti tu. Cara kukus ya? mesti lembut sangat. abah saya penah kukus roti gak dlu, macam roti paun. Tengok ika punya, rasa nak cubit2 jer roti kukus tu, dan pipi ika sekali. haha...

Hanis MY berkata...

terserlah kegebuannya rasa nak ngap ngap je!

Asmara berkata...

putih melepak dan gebus! eh kalau letak inti macam pau ok x? ank2 suka pau kcang merah tu, sebulan tu harus berkali2 kene buat. hehe..

Amie berkata...

Enaknya roti kukus! Ada pencicahnya lagi...adeeehh...jom duduk bersila makan, jangan lupa secawan kopi panas ye Ika!

Tanpa Nama berkata...

Nak tnye sket..tbsp dgn tsp tu short form utk ape yer?
-Khairi-