Jumaat, 17 Februari 2012

Donut Sira Sambal n Gula

_DSC0422
DONUT SIRA N GULA

Salam pagi jumaat yang mulia buat semua :-)

Hari ni kakak dah mula g sekolah, alhamdulillah. Dan saya pun boleh tarik nafas lega sbb boleh kembali berjogging semula :D Tapi hari ni dia org belajar sampai waktu ke 3, maksudnyer tiada bekal lah ya, sume balik awal, suke3!!! ehehehe... Mulai skrg nak cuba buat ayat sopan2 sikit lah, sblm ni ayat mcm kurang sopan jer kan? Maaf ya kalau ada yg terasa, nak ketawa pun kena tulis HIHIHI...atau HEHEHE...

Mari kita mengimbau semula zaman sekolah rendah dulu, rasanyer bahagian johor yg sgt pemes dgn donut sira ni, kan kan :D Terima kasih pada Noorsha sbb sha yg bwk virus donut sira, dan terima kasih jugak buat Mamamya sbb buat kita pun nak buat jugak donut sira ni, alaaaaa.. tak ssh mana mcm kita sira2 kerepek ke gitu lerr tp cara sira setiap org berbeza bhn yg digunakan pun mungkin ada sedikit berbeza. Untuk resepi Donut kita buat resepi DONUT SURIA(Suke resepi ni sbb bhn2 senang,sukatan pun senang dan yg penting gebuuuu n lembut :)), utk sambal sira, ikut resepi campak2 mak kesayangan ^__^ tapi kita bg nama bhn2 jer lah sbb semalam ni pun kita main campak2 jugak hihihi... Buat semua, selamat berhujung minggu dan mungkin akn kembali minggu hadapan insyaAllah! Kunjung balas kalau free insyaAllah! :-) Untuk Donut Sambal NOORSHA leh g SINI, atau g umah MAMAMYA

DONUT SURIA
By courtesy of Puan Suria Insani of Resipi.Net
Copy n Paste : KAK HANA
Tgk SINI pon boleh, tgk kat
wanieyra@ummiaffaf pon boleh :D


Bahan A
  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar susu tepung
  • 3 sudu besar lelemak sayuran (shortening)
  • 3 sudu besar gula caster
  • ** I like this count of threes....senang ingat!!!!
Bahan B
  • 200ml air suam
  • 2 sudu teh instant yeast
  • => 20ml air tambahan jika perlu, bergantung kepada jenis tepung.>>yg ni kita tambah sbb lain tepung.
Kaedah penyediaan
  • Satukan semua Bahan A. Masukkan bancuhan Bahan B ke Bahan A. Masukkan air tambahan jika perlu. Kemudian uli doh hingga licin dan lembut.
  • Terus terap atau bulat-bulatkan dan letak inti pilihan.>>yang ni kita perap doh sampai naik lebih kurang 45min, baru bentukkan dan naikkan doh yg dah diperap td lagi sekali
  • Perap hingga naik dua kali ganda, lebih kurang 30 minit.
  • Goreng dengan api sederhana hingga warna coklat keemasan.
  • Salut gula icing atau celup dalam coklat cair.

_DSC0443
weeeeeee....donut sira donut sira eheheh....

Sambal Sira
Resepi Asal : ARAH

Bahan2:

  • Lada Kering 10-20 tangkai ikut kepedasan
  • 4 Ulas Bawang Putih
  • 2 biji bawang merah kecik
  • Gula>>ikut kemanisan
  • 15 ekor ikan bilis di siang>>nk tumbuk asing pun boleh nk blender dgn lada pun boleh
  • Sedikit Belacan>>tambahan. tak letak pon takpe
  • Sedikit air asam
  • Sedikit garam
  • Sedikit minyak utk menumis

Cara2

  • Lada kering dibuang biji dan basuh.
    Blend kan lada, bwg putih, bwg merah, ikan bilis dan sedikit belacan jika suke dgn sedikit air sampai hancur. Panaskan minyak di dalam kuali, tumis bahan blender tadi sehingga naik bau, dgn menggunakan api perlahan. Kemudian masukkan gula, grm dan air asam dan masak sehingga sambal likat, untuk gula ikut kemanisan masing2. Tunggu sehingga sambal betul2 masak dan ceduk minyak yg keluar semasa menumis td dan boleh masukkan donut yg siap di goreng tadi sehingga keseluruhan donut di selaputi sambal. Angkat dan boleh dihidang!
_DSC0460

26 ulasan:

IeRA berkata...

Salam IKa...

Lama tak sini sejak tuan rumah bercuti panjang. NAnti singgah rumah baru kita ye... rumah lama dah roboh!!!!

Kak Sam berkata...

Ermmm pernah buat sekali hari tu memang best. Bukaknnya apa rasanya org perak @ penang biasa makan salut gula je.

quinnie berkata...

ooo taruk ikan bilis jugak....teringin pulak nak makan donut pedas2 nih...tak pe lain kali cuba sebab baru sgt makan donut..sat gi badan pun bulat cam donut jugak...hahhaha

kakna berkata...

nampak sedap..
kalau buat ni kena buat dua2.nanti ada yang komplen pedas lak..

ibundo berkata...

salam ika. Mesti sedap donat yang ada rasa pedas ni.. esp bagi mereka yang tak suka makan manis manis.

CT Delima berkata...

As'salam Ika cayanggg


orang Johor suka makan donat sira pedas erk..tak tahu pulak sebab k.ct tak pernah jumpalah masa duk Johor Ika..hahaha

bolat2nya donat Ika ni, sukalah nanti nak cuba jugalah tapi kena buat sikit dalam 3 ketul jer sebab kena cuba baru tahu kan. nak taip juga eh. kalau ketawa...hehehehe.. hahahaha

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

sALAM Ija..yang ini akak belum try bolehlah masuk list. And about the baked beans...sedap..cuba lah tapi biasanya akak microwavekan dulu...panaskan sedikit baru sedap..sedap hiris bawang besar dan cili hijau.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ohayo uols...
1st time tgk ada donat sira sambal ni
curlastt sgt2 hocay
kreatif giler....ni if kasi kat adam habis taw sebab dia hantu donut ngeee

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

laaa...org Johor jati pun tak pernah mkn donut sira ni, mcmna eh? menggoda akak ni, dah lama tak buat donut...akak cilok resipi tau, tq.

Rima berkata...

Ayat kurang sopan? Hmm apakah? Hehe..

Donut sira agaknye kalau ku buat sure tak laku.. Kat sini yg paling fav donut chocolate glazing n gula.. Lain lain tak main hehe

Kamalia berkata...

donut sira...uwaaa..dah lama tak amkan tau,eh kat n9 pun ade jugak donut ni..
terliur ni..hehe..hihi*gelak sopan*

Yatie berkata...

uwaaaa ada donut 2 rasa..akak nak yg sira sambal tu sbb malas nak wat sambal..he3..

Mamamya berkata...

hehehee...akhirnya dikau t'guda.. :D

lenkali klu buat lagi akak nak letak ikan bilis jugak lah ika...mesti lg best kan.. ye lah,cuba variasikan resepi yg ada...

Chik Mimi berkata...

ijah geramnya tengok donut itu ,donut bersira tu tak pernah try pulak selalunya tengok beger mesia je

tun_telani berkata...

salam kak ika.. gebu nyer donat tuu!! tun pernah buat sekali bersira ni, tp x jadi. haha.. jd jd mcm berserap minyak sket. last2 cicah je. kui kui..

Amie berkata...

Assalam Ika,
lamanya tak kunjung ke sini... best betul donut tu! dua2 Kak Amie nak.... yang manis, yang pedas, semua suka!

Tanpa Nama berkata...

Assalam ika...missssssssssss uuuuuuuuuuuuu....laaaaaaaaaama x dengar ika..selamat kembali....nk cikit donut tu!!!! :) zila66

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Ika,

Lama menghilang kini menjelma kembali, ish manyak winduuuuuu.....donut ader gebuss nampak? For me ader tk??

cik cek berkata...

Lambat akak sampai hari ni...lum penah makan donut sira ni...sian betul akak sorang ni kan...nama je org Johor...tapi tak penah makan...he he...nak gak mencuba nanti...cantikkk donut gebu2.....campak sini seketul dua...leh gak merasa..:)

dZana berkata...

suke yg versi sira pedas tu.. tpi bila buat donat mmg malas nk myambal.. tabur2 gula terus ngap jer.. donat sambal ni msti ada kt kantin zmn sek dulo2..

Cheq Sue berkata...

he he he... kita baru dok menguli donat...eh bukan, bm kita. sebenarnya truly, cheq sue tak berapa gemar kalau donat yang bersira gini, macam tak kena je bila makan..tu yang tak berangin mana nak membuatnya..

Asmara berkata...

frozenkan pastu pos sini boleh? hehehe.. nape donut u ni halus mulus je. jeles aii tau!

faa.rosli berkata...

unik laa donut sira ni...xpnah dgr pon...

faa.rosli berkata...

unik laa donut sira ni...xpnah dgr pon...

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Ika dear...lama akak tak visit adindaa........apa khabar? Take care tau...n vongkoooos kan akak the donut sira ye..?:)

Diana @ Melley Mey berkata...

Ika cayaang..
Waduh!! Tgk tu donut yg dia buat... Gebu gitu... Geram akak tgk tau....