Jumaat, 29 Januari 2010

Orange Butter Cake

ORANGE BUTTER CAKE

Salam n selamat pagi semua ;-),

Kat sini baru kul 4.30pg :D, sblm bersilat masukkan n3 dulu takut nanti dah sibuk tak sempat! :D buat kek ni malam td sbnrnyerr boring ler tak tahu nk wat apa, lg satu dah tengok kek ni kat umah KAK AYMY kuwait kita mmg suke buttter2 ni tp nak yg lembap lah kalau kering tak sedap! dulu pernah buat ikut resepi lain kering sgt pastu rasa SB huhuhu... tak sedap! kali ni mmg sedap menetapi piawaian kita :D.. tak leh lama2 sbb nak buat bekal lepas ni kang org bertukang satu hal ekekeke.... nak masak apa tak tahu lagi :D rasanyer kan mcm dah berbulan buln kita tak wat kek kan? kan? :D dah dah dah meleret leret pulak :D Resepi ambik kat umah KAK AYMY tak tahu asal mana :D mmg sedap i likeeeee! lembapppppp sgt.. ;-) Mekaseh kak aymy! mintak izin n halal resepinyer mcm biasa :-)

.: ORANGE BUTTER CAKE :.

Ingredients :
  • 250g butter
  • 250g caster sugar
  • 4 eggs
  • 100ml fresh orange juice
  • some orange rind
  • 250g self raising flour
  • 30g ground almond
  • 1/2 teaspoon baking powder




Method :

  1. Sieve together self raising flour, ground almond and baking powder. Set aside.
  2. Beat butter and sugar till light and fluffy.
  3. Add in eggs, one at a time and continue beating till light and creamy.
  4. Fold in flour and orange juice alternately until well mixed. Lastly, add in orange rind.
  5. Pour into a 9" greased and lined tin.
  6. Bake at 160 C in a preheated oven for 55 to 60 minutes.

6 ulasan:

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

salam ika....

blogresipi.com berkata...

Morning ika...
kitorang tak tido lg.. pasai si teciik takmo tidur.hehehe... ada lg ke kek oren lembap tu? sedap je nmpak... sup kt bawah nun pun nmpak cam sup lengkuas jgk :)

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Ika....kat umah akak kalau kek terang benderang ni susah nak jalan....tapi cam teringin je nak rasa...minta secubit boleh?

Fiza Nordin berkata...

akak heranlah ika...ko ni bebanyak masak,memacam masak tp badan cute comey molek jek...apekah rahsianye???ahaks!!!

**kite laga2 pipi depan oben pun boleh...akak ok jek wakakakakaaaaa

idayusof. berkata...

Salam.Keknya nampak sedap.Akak biasa buat guna majerin,nak jugak cuba guna butter sbb biasanya yg guna butter lagi sedap....

aji nugraha berkata...

hmmmm lezatnya.... bikin perut keroncongan liatnya..




















Obat Tumor Herbal