Khamis, 28 Januari 2010

Tom Yum susu ekekeke....

TOM YUM SUSU
ekekeke...

Salam n YASOU sume!!! :D

Hari ni belajar ckp greek ekekeke..... aiyayai! penat sungguh balik perut lapo, sib baik tukang tu pun tgh makan leh senduk tom yum yg dah dbuat td pagi nii makan! huh! tuan umah nak makan pun segan terpaksa angkut meja kecik dak kecik ni angkut dlm bilik makan wakakakaka.... Jgn terkejut lah, ni ala2 tom kha gai lah ni tp bukan jugak sbb kita gatal2 letak susu lembu hihihi... tak de rasa apa pun yg special :D sama jerrr :P.. Resepi tom yum yg dah biasa kita wat..mata pulak ngantuk tp mcm nak makan lagi jerrr huh!.. Td meeting ni haaa...pasal graduation day kat kindergarten si kakak lah nii... costume apa dia yg nak kena dbuat baju wajib mmg dah ada tang nak buat performance nanti ni mcm2 jenis contume sib baik kali ni jadi RUBA dlm mesia apa dia? ekekeke... lupa pulak.. ngeee :D ok ok nak kena kemas sbb tukang ni dah balik 2 3 hari ni asyik keja vacuum habuk pastu mop vacuum lagi mop lagi huh! penat tull.. pastu sabun lantai pun lajuuu jerrr abisnyer ehehehe... resepi kalau rajin letak kalau malas kenalah tgk kat label seafood ya :D untuk resepi ayam kat nwh tu pun akn dupdate malam karang insyaAllah amin :D nak titun jap lah ngantuk huhuhu..


Ambik sorang sehirup jerr phm tak? kalau tak phm kena beli kat kedai :P

TOM YUM SOUP SUSU :D

Bhn2>>

650ml air
1 ibu jari Lengkuas
2 ulas bwg putih dketuk
2 Btg Serai dketuk
1 cube stok ayam knorr
2 labu bwg merah besar potong baji
2 sb perahan lime juice nak masam up kan lagi :D
2 sb Sos ikan
1 sb Sos tiram

bhn sampingan

Udang
Sotong
Ayam
Cauliflower
Daun ketumbar>> HARUS ADA kalau tak tak jd tom yum :D
Daun Limau purut koyak2 jer
Tomato
Cili Api terpulang nak pedas mcm mana
atau apa2 sayur lah ya ikut selera :D

Sos

Lime juice
Cili api
fish sauce

>>Untuk sos ketuk cili api pastu potong2 letak sos ikan dgn lime juice perasakan

Cara>>

Didihkan air masukkan serai, bwg putih, bwg besar merah dgn stok ayam td.. tunggu dlm 5 minit lepas dia mendidih, pas tu masukkan udang atau ayam atau sotong, masukkan lagi sos tiram, air perahan limau td dgn sos ikan dgn api sederhana tunggu sampai udang2 ayam2 atau sotong2 dah msak barulah masukkan sayur2 mula dr yg keras2 dulu pas tu masukkan tomato.. Perasakan sup dia mesti ada masam2 pedas kalau kurenggg tmabha sos ikan bukan garam ya sapa2 suke nak ketak pak aji pun boleh tp kita tak letak sbb dah ada stok ayam, last sekali masukkan daun limau purut dgn daun ketumbar.. Hidangkan dgn sos td kalau tak suke tak yah letak pun tak pe itu pd sapa2 yg antu pedas2 masam mcm kita niii hihihi...

Tiada ulasan: