Sabtu, 11 September 2010

Rendang Ungkep, Nasi Himpit, Sayur Lodeh n Serunding Daging

DSC_0156
RENDANG UNGKEP, NASI HIMPIT, SAYUR LODEH, SERUNDING DAGING

Salam syawal buat semua :D,

Oppsss, lupa lah! sume org sibuk beraya and layan tetamu dtg beraya ;-).. Org kat sini layan tetamu khas dlm umah jerrr :D hihihi... Hari ni baru lah raya sbb semua org ada dlm umah, raya makan lah kan dah seminggu kot kita tak ambik nasi, turun lah jgk berat ni, tak pe tak pe, jap g lepas raya tuan umah cuti berblogging, aiyoooo, awal bulan november ada sports day kat sekolah lorrr segan lerr tahun lepas kurus tahun ni dah chubby sikit :D sikit jer tak byk :P..

Resepi ayam RENDANG UNGKEP hasil nukilan seseorang yg fikirannyer tgh berserabut iteewww dptlah hasil masakan campur2 ni, sib baik hari raya pertama jer gonjeng2 ekekeke.... Maaf zahir batin mintak halal n izin resepinyer, tp kaler ayam kita ni lain pesen sbb guna 2 jenis lada, lada kering dgn cili idup mmg pedasss! :D oishiiikatta! gochisosamadeshita.... alhamdulillah..


RENDANG UNGKEP KAK HANA

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam size kecil - potong kecil
  • *1/2 biji bawang besar - hiris
  • *2 ulas bawang putih - hiris
  • *1 batang serai - hiris
  • *1 inci halia
  • *1 inci lengkuas
  • *1 inci kunyit hidup
  • * 4-5 biji cili padi>>kita tambah lada kering
  • 1 sudu makan rempah beriani@kurma>>renpah kurma
  • 1-2 sudu makan kerisik
  • 1 keping asam keping
  • 1 sudu kecil serbuk jintan kasar, jintan manis dan ketumbar.
  • 2 cawan santan pekat + air
  • beberapa helai daun kunyit - hiris halus
  • gula dan garam
  • sedikit minyak

DSC_0150

Cara-cara
  • Blend bahan yang bertanda *.
  • Masukkan bahan blend, santan+air, rempah beriani, minyak, semua serbuk jintan dan ketumbar, asam keping dan juga ayam ke dalam kuali. Kacau sebati. Tutup kuali dan masak hingga ayam empuk. sesekali balik2kan supaya bhgn bwh tak hangit. Jika santan kering sblm ayam masak, tambahkan sedikit air lagi.
  • Masukkan daun kunyit, garam dan gula secukup rasa. Masak hingga agak kering dan pecah minyak seperti rendang biasa. Matikan api.
  • Hidangkan dengan nasi hangat atau pulut atau sebagainya.



DSC_0151
KUAH LODEH

Kuah lodeh biasa buat tumbuk bwg kecik, bwg putih, ikan bilis n kunyit sikit itu jerr pastu masukkan lah apa2 sayur kegemaran, kita kalau suke letak tempe :D tp tak de tempe letak tauhu kering byk2 ehehe... udang jgn lupa :D

8 ulasan:

Juwita Jamaludin berkata...

Salam ika.. Selamat hari raya ika.. Maaf sakah silap.. Sedap menu raya

CuteOven berkata...

salam ijayuji...sedapnya masakan jawa..klau dekat boleh mintak sikit...tp tk pa nnti kite buat ikut resepi u...

Kyuubi_85 berkata...

aku tak suka masak. aku pandai makan je. nama makanan pun aku tak tau.. haha

kyuubi

cikmanggis berkata...

salam ika...kita nak buat kek nuah hari ni,kepala dah sakit ni sb terlebih makan daging...tapi nak makan jugak hehe

kakchik berkata...

Salam aidilfitri Ika. Maaf zahir batin juga atas salah silap kakchik terutamanya dalam melaksanakan t/jwb sbg sahabat.

Best la kalau dpt gi jenjalan rumah Ika. Sure dpt makan menu yang enak2.

ijan berkata...

Salam Ika cayangggg!!!
Ni kitorang baru sampai kat bangkok neh!!! sempat lagi nak raya tak? ungkep tu jangan dihabiskan tawww! hehe... selamat hari raya aidilfitri buat ika sekeluarga... maaf zahir batin ye :)

kakyon berkata...

sedapnya menu raya..terutama yg ungkep tu..

sonata anak kancil berkata...

salam...SHRMZB...sedapnya rendang tu...tambah berselera dengan nasi impit & kuah lodeh....mintak baca/C&P rendang tu...TK