Jumaat, 3 September 2010

Biskut Mazola @ Kacang

DSC_0057
BISKUT MAZOLA

Salam ramadhan kembali buat semua ;-),

Hari ni kan kan kan :D penattt! tp dpt buat 2 beskut, yg lg satu tu tunggu esoknyer n3lah! penat lah :D Malam karang insyaAllah kita buat balas kunjungan mana yg dtg singgah sbb kejap lg nak titun jap sblm kena bgn masak tuk berbuka :D.

Dulu2 kita jual mahal kalau mak kita buat beskut ni tp skrg menjadi kegilaanku huhuhu...sedap bangetttt! tambah sikit panut butter dlm adunan aduhhhh sedap! Resepi asal dr KAK LILYDVALLEY @ MyR macehhh kak! i like dia punyer sukatan tu senang nak ingat! kita lupa lah dulu2 mak kita buat sekut ni mcm mana tp mmg sukatan tepung dgn kacang sama cuma kita ni malas nak mintak pulak! tahunyer mintak itu ini jerr hihihi.... Resepi mcm biasa mintak izin n halal :-), ada KEJADIAN jugak dsebalik pembikinan sekut ni huh! biarlah rahsia, tgn sapa yg gatal tu mmg nak kerat huh! balik ni mmg nak kena tanyer sorang2 sapa punyer kerja, haih!
Leh g SINI juga tuk n3 tahun lepasnyer kukis :D.

BISKUT MAZOLA

Bahan-bahan
  • 200gm tepung gandum
  • 200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus
  • 100 gm gula -kisar halus
  • 1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya
  • Kuning telur

DSC_0055

Cara-cara
  1. Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
  2. Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
  3. Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
  4. Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.*hana bakar suhu 160 selama 15-20min.


DSC_0052
Jgn tak tahu untuk setiap bebola adalah 13g semuanyer cukup2 tak de lebih2 wakakaka.. kurang kereja! :D

3 ulasan:

Juwita Jamaludin berkata...

Salam ika... Comel2 biskut ni.. Tahun lepas akak buat tahun ni tak buat lagi huhuhu.. Bila nak rajin mcm ika ni... Ihiks.. Pas la angin rajin tu.. Akak satu biskut pun tak buat.. Hihihi...

Deliah's Deli berkata...

salam ika...bol kentang kat bwh sinun menggoda tul...sekut kacang yg posing golek2 ala bollywood tu campak sikit sini eyh :))

sue berkata...

Byk dah biskut..Akak baru buat satu..tu pun dah tggl skit..ekekkeke..biskut tunjuk lagi lagi la nampaknya..
Selamat ari raya ika..Jan nangis2 ya..Jan lupo amik kad ya..Sok tn rmh nak balik kg dah..