Sabtu, 17 Mac 2012

Jagung Manis/Sweet Corn

_DSC0937
JAGUNG MANIS

Assalamu`alaikum wbt buat sume :-),

Cakkk! ehehe.... kita ni muncul di hari weken sbb ninja pergi kerja so takde benda yg nk dibuat kita n3 ler mana2 yg tertunggak :D Semua org sihat? Kak sue tak sihat ya? jgn lupa makan ubat mana yg tak sihat tu n jgn lupa rehat yg secukupnya :D

Resepi mudah, semudah A B C alif ba ta :D Kalau jagung ni kita suke makan masin2 sikit maknanyer kurangkan susu, ikut selera masing2 ya, nak letak cheese ke, mayonaise ke sbb skrg ni jagung2 mcm ni mcm2 perasa kan? Ok, resepi dr Kak Azie MyR, resepi dr adiknyer yg meniaga jagung manis, semoga dimurahkan rezeki sbb tak semua peniaga nak berkongsi resepi kan? Minta izin n halal kembali resepinyer utk dikongsi n buat rujukan akn dtg, terima kasih! happy weken sume!

JAGUNG MANIS
Resepi Asal : KAK AZIE MyR

Bahan-bahan ( 4-5 orang )
  • 500 gm jagung ( leh dpt dbhgn frozen )>>nak guna yg freash pun ok kalau rajin sbb lagi sedap!
  • 2 s b butter
  • 4 s b susu pekat manis ( kemanisn ikut suka )
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Kukus jagung dlm 20 minit..lg lama lg sedap :)
  2. Jagung dh masak..dlm bekas lain..masukkan jagung yg masih panas2, gaul dengan butter, susu pekat manis dan tabur secubit garam.
  3. Sebatikan..dh siap....enak dimakan semasa masih panas2..

_DSC0941
sedap!

14 ulasan:

Nieza berkata...

salam dihari minggu Ika!...pepagi buta kul 2pagi kat sini dah terjah dapur Ika dah..haha tak leh tido lak tu yg bw kejap.

lapar lak perut ni tgk jagung ni..lama tk mkn teringin la pulak.:D

dZana berkata...

wahh ppgi dah mgoda dgn jagung pulak.. klau dpt jagung fresh mmg sedap.. cantik roti kembong kt bawah tu.. mudah jer nk buat .. yg lecehnya nk buat cicahnya.. klau ada lebih2 kari n sambal or sardin mmg sesuai..

ibh berkata...

Morning ika. . I like hari minggu. Ika. . Pandai ko goda dgn jagung ya. Jagung favorite akak tau. Aduh! Teringin pulak nak mkn jagung rebus ni. . Haruuuu. .
Passttt!!!! X sehat pun. . Klu nampak jagung, tetap berselera tau. . :p

Amie berkata...

Selamat pagi Ika,
srdapnya jagung manis... feveret kami sekeluarga tapi kalau dah makan tak pandai pula nak kenyang!

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Slmt pagi Ika...
ambvoi2x pepagi goda jagung manis yer!!! lama tak mkn...
Fav si Nazli nie..kalau pegi JB atau pasar mln selalu beli jer mama die malas lah nk buat! hehehe

sedap lemak2 manis...hehehe mcm terasa ditekak plak :P

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Ika...akak ada 2 btg jagong dlm peti ais tu, beli mlm td kat tepi pantai tak abis pulak.
Boleh gak buat ngadap tv kan?

tun_telani berkata...

sedap!! mmg tergoda laa tun tgk jagung nih.. kalau beli sebekas kecik tu pun 2inggit lebih. buat sendiri buleh makan bermangkuk2 kan ^^

KakAsma berkata...

Jah,
petang petang baru dapat jenguk ...pakwe titun masa nie..hehehe dia palng suka itu jagung..kalau ada tak pandang ko jah,dia pandang jagung aje..selamat behujung minggu

izahdaut berkata...

hakak tak sihat jugak adik ika.. cmno ni? tak sihat sebab nengokkan jagung manis mu ituwww.. huhuhu.. sambil makan daun bayangkan makn jagung. huh

maz berkata...

waaaa sdpnya klu leh dpt jgung rbus tu 2 mgkuk...nk buat sdri bila ye kmaz nk rjin mcm ika...kmaz pun dkat smgu xbrupdate...mlm ni bru nk merayau dpur kwn2...kmaz msih guna no hp yg lama tu...012 tu...ika ada kan no tu..

quinnie berkata...

wahh sedapnya...kita baru makan jagung bakar semalam..hehehhe..beli je kat pasar malam..ngeee...nyesal lak tak beli jagung fresh..tak pe tunggu minggu depan..kekeke

Macy Humaira berkata...

hubby beli jagung.. kami mmg suka jagung manis.. boleh lah buat ni.. huhu

Macy Humaira berkata...

hubby beli jagung.. kami mmg suka jagung manis.. boleh lah buat ni.. huhu

Macy Humaira berkata...

hubby beli jagung.. kami mmg suka jagung manis.. boleh lah buat ni.. huhu