Rabu, 28 Mac 2012

Sate Ayam, kuah kacang n nasi himpit :))

_DSC0114
SATE AYAM, KUAH KACANG n NASI HIMPIT

Assalamu`alaikum wbt, salam pagi rabu sumenyer!! :-)

Oh! tgn kita dah lenguh2 pergelangan tgn mcm ada somting wrong, tapi alhamdulillah masih ok lagi, bahu kita ni yg sakit sgt, agaknyer keja menguli ajerr lah nii, tapi seronok tau sbnrnyer ehehe...

Menu semalam semalamnyer? dah lupa :D Resepi asal satay ni sbnrnyer di goreng tp kak hana buat versi bakar kita pun ikutlah versi bakar sejak tuuu hihihi.. setiap kali nak main bakar2 kat balkoni takut2 jugak, takut org ketuk pintu, jdnyer cepat2 lerrr kita membakar tu jgn sampai dikesan, pulaknyer asap kuuuuuuusemangat! mmg org ingat kebakaran agaknyer :D alhamdulillah selamat dahhh :D..... dah byk kali guna resepi ni, cuma utk sukatan gula tu kalau agak2 mcm manis ikut pada selera masing2 sbb kita pun tak tuang semua ikut manis tekak kita, tp kalau tak rasa manis mcm kurang pulak satay ni kan kan kan :D Untuk kuah satay ni kita kompius sikit, resepi kak hana atau kak hana ambik dr bro rozan itu kita kurang pasti, yg pasti mintak izin n halal kembali resepinya utk rujukan, terima kasih!
Terima kasih jugak untuk resepi satay ni dr kak fida MyR, sedap! alangkah bahagia kalau dpt makan satay lembu sbb stok daging cuma beberapa ratus gram, tsemalam baru g beli stok daging :D

SATE AYAM
Resepi Asal : SATE GORENG KAK FIDA MyR

Bahan-bahan ( 10 orang )

  • 1 kilo daging kambing/lembu/ayam - cuci dan tos, dipotong nipis dan kecil.
  • 150 g gula pasir
  • 100 g gula merah
  • 100 g madu, 2 sk garam
  • Bahan berikut hendaklah dikisar tapi jgn terlalu halus :-
  • 3 sb ketumbar biji - sangar
  • 2 sk jintan halus - sangar
  • 1 sb lada sulah biji
  • 6 ulas bawang putih
  • 1/2 jari halia
  • 2 hiris lengkuas
  • 4 batang serai - hiris
  • 1/2 jari kunyit hidup


_DSC0126_DSC0136
Alhamdulillah! dpt makan sate lagi, bila dpt makan lagi, tak tahu :D

Cara-cara

  1. Gaulkan bahan2 kisar pd daging bersama gula,garam dan madu hingga rata dan perap 1 jam atau boleh disimpan dlm petisejuk semalaman.
  2. Panaskan minyak secukupnya dan goreng daging hingga empuk.Masukkan 1/2 senduk lagi minyak dan goreng lagi hingga kering(saya biarkan naik minyak dan basah2 sedikit).
  3. Hidangkan dgn kuah,timun,ketupat dan bawang.
_DSC0090_DSC0092_DSC0123

KUAH KACANG
Sumber : KAK HANA

Bahan-Bahan untuk Kuah:
20 tangkai cili kering
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
½ inci halia
2 batang serai
½ inci lengkuas
4 ulas buah keras (optional)
2 sudu teh serbuk kunyit
sedikit belacan
½ sudu teh ketumbar serbuk }
½ sudu teh jintan halus serbuk }
½ sudu teh jintan kasar serbuk } …optional (bubuh jika anda suka kuah yg lebih berempah)

(kisar kesemua bahan di atas)

600 gm kacang tanah (disangar dan kisar)
3 cawan air (lebih-kurang)
sedikit air asam
250 gm gula pasir
2 sudu teh garam
air daging (dari perapan daging tadi)
secukup minyak

Cara :
Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar sehingga garing dan naik aromanya. Masukkan air, kacang tanah kisar, gula, air asam, air daging dan garam. Sesuaikan rasanya dgn citarasa anda dan tambahlah apa yg perlu. Kacau sehingga mendidih lalu matikan api.

28 ulasan:

izahdaut berkata...

tengah jogging ke tu? best ke jogging tu? sejenis buah buahan ek? kikiki

ahhh nak makan satay gak. ajak cik bos gi satay station lah. nanti bakor satay kat balkoni, ramai lak yang nak beli denagn ai.. kikiki

Cheq Sue berkata...

amboi...rajinnya menyate... saja goda kita la tu..

CT Delima berkata...

AS'salam Ika

macam dah termengidam nak makan sate gak, lain kali kalau nak bko2 sate tu datang umah k.ct kita main bako2 kat garaj keta je, tak yanh kat balkoni nanti semua orang datang..hehehe

geranya nak makan sate gak malam ni..hehe

zarin berkata...

terasa macam nak raya lah pulak kikiki
smlm baru akak mkn sate tp tk sedap...haii kalau tau ika wat sate semalam harus ku terbang ke sinun woohooo hoo


psst..insyaAllah akak nk ke sinun lg tk lama lg..nanti kita bgtau awak ye..erkkk if jadi ler ye :D

K.Nor berkata...

org siam ni raya berapa kai setahun? asyik keluar menu raya jer hehe

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Terggoda tgk satay Ika nie..

Gee® berkata...

Amboi Ika... rajinnya buat satay segala bagai... terlior dibuatnya...

KakAsma berkata...

wallaaa jalok sate yooo..ghajin nyer Jah ko mmg salute tul kat ngko..selalu gak veranagn nak try buat sate tu..tapi pat nak bako tu yang masalaaaa

Sari Yusa Ibrahim berkata...

memang terror lah Ijah ni, tak terlawan akak nak cucuk2 sate ni, memang surrender... huhu.

Mamamya berkata...

haihhhh....mmg x t'kejor lah menu ika nih...udah le semuanya peberet akak...:) akak mmg x rajin le dik nak buat sate sndri...klu sate grg mungkin rajin siiiiiikiiiitttt lah... klu nak makan mmg beli je...tp kat sini sate pun dah mahal 1 cucuk tu 60sen...klu rajin buat sendiri lagik b'baloi kan... alahai..dtg lah ko rajin...uhuhuuuuu

Nuridah berkata...

Ikaaaa

Nk sate...semalam baru kak Nur tengok sate....aduhai mcm nak mkn pulak...tapi kak Nur tk suka sate...suka kuah sate aja...sedapppp gitu!!

kakna berkata...

salam ika..
termenggah2 ni kejor ika..maklumlah selalu joging..
mak hai bila la nak turun berat badan ni.tenggok sini semua sedap belaka.hehe..

indahhouse berkata...

Salam ika,
:D Saya boleh bayangkan hati dup dap tu, masa tengah kipas2 asap kat balkoni. siyes... asalkan takde penggera kebakaran.
Tapi hasilnya, walla! senang hati tengok sate dan nasi impit bagai hasil tangan ika. Saya? sampai skrg tak berani buat sate kat apartmen ni. mau berasap seluruh rumah. jiran2 sini terlebih prihatin. :)

Mas berkata...

ika cayang....
amboiiiii rajinnya buat sate..
maunya berasap rumah tu..he3
kak mas beli jerk sate ni ika..
teringin gak nak buat sendiri..
nanti2 lah..

terliur betoi nengok set sate ika nie...
menggoda tau..

ady berkata...

as-salam IKA
Wow! Nampak sedap lah. :)rajinnye Ika buat sate..terliurlah tgk sate Ika ni...nak 10 sate plssssssssss..

dapurmerahibu berkata...

kak ika,tabik spring kt akak.kecur liur bagai.samala kita kak tp slalu kami mbakor sate ni time cuti sek...org blk kg..kalo idak karang mau tperanjat org tgk asap...heheheh

Kamalia berkata...

ni tengah tido ke?ekeke..
takdela,gurau tau..sedapnya sate itu..dah lama tak buat,nak makan jugak tapi ada kemalasan di situ..
eh,kita pun suka guna resipi kuah kaacang kak hana..bagi kita sedapla..

hana berkata...

jah.... jap lagik akak nak g banda nak bli satay zul... sedap taw satay dier.. ko nak kirim tak? lalalalalala... muekekekeke

mokwo® berkata...

salam jah...bau sate mu membawaku kemari...ri tuh mokwo beli sate...dia punya lah manis omak aiii.....mcm nak bagi org kencing manis daaaa...!tu lah sapa soh malas nak buat ekkk!

zila 4ever berkata...

salam ika,
ambooiii..org yg buat sate adalh gologan org yg amat2 rajin..rajinya ika nie..tu la suka sgt masuk blog nie..tuan umhnya byk koleksi resepi yg sedap2.:)

Ucu Faridah berkata...

sedap nye menyate....baru mkn mlm semalam...
ingat hujung minggu ni nk buat...ucu kopipes yer resipi ni..halalkan tau..:)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

nak nangesss rasa dah comment panjang berjela kat sini biler check balik x der plak...hentak kaki kuat2 gerammmmmmmm....uwaaaaa nangesss! nak sate...ader lagik x uols???

ummiaisyah berkata...

serius rajin Arah ni...mmg A++ la..sampei wat sate tu..akak ni buat kuh kcg pon x pass..inikn plak sate..

Amie berkata...

Aduh Ika... terduduk terhenyak di sini buat beberapa ketika, awat tak habaq awai2 kita boleh sedia datang ramai2...kalau dah que angka 24 ni memang dah habis sebab Ika buat untuk 10 orang aje hu hu huuu.... apa pun minta izin share resepi nasi kerabu Ika yang nuuu... kat bawah tu yea...

quinnie berkata...

laaa dia bakar guna arang ke? hahahhah..kita ingatkan guna oven je...kekeke..ke atas dapur gas ke..rajin tul..patut la hari tu kata badan berbau asap...ahhahhaha....kita dah lama betul tak bakar guna arang ni....pandai awak hidupkan api ye,,kita sampai sekarang fail..hahahhaha

nuwairani ismail berkata...

dah lama jugak nani tak buat sate ni..selalunya time raya jela meriah2 dengan sate mcm ni...

akak tau ke nak buat sos okonomiyaki tu? kalo makan kat kedai tu sedap betol! tapi takleh nk detect dia guna ape..paling tidak pon kalo nanii buat pasni main letak mayonis dengan sos cili jela.heheh

ijan berkata...

uh uh uh ika... sedapnye satey mu itewww... nak jugak boleh tak? huhuhu... terliur benar menengoknye tau!

Diana @ Melley Mey berkata...

Waaahh rajinnya ika buat sate sndiri... Sedaapnya tgk...