Ahad, 25 Mac 2012

Keria n Cucur Badak 2 in 1 recipe :D

_DSC0016
CUCUR BADAK

Assalamu`alaikum wbt, salam pagi ahad semua!! :-)

Weken2 tak ramai yg on air :D kita pun kejap lagi ada appointment dgn dentist, bukan kita tp ank yg 2 org ni utk chck up.. Pastu g belanja barang2 dapor pulak, pastu balik rumah tak leh jalan2 sbb hari ni byk jadual sama ada kat rumah atau ddk depan tv ehehe...

Resepi dr dulu n skrg :D Kamsahamnida q unnie ehehe... Mintak izin kembali resepinyer kak :D kongsi kt sini pulak, sblm ni dah pernah buat tp malas pulak nak carik link dia sbb bz sikit jap lagi ni, ehehe... kali ni cuba letak udang sekor kat atas cucur badak tu nk rasa apa perbezaannyer :D mmg ler kalau nk diikutkan yg ada udang tu ler yg sedap ehehe.. tp jarang skrg org jual letak udang, kita pun tak pernah jumpa kalau nak beli cucur udang kat kedai2 gini ada udang sekor tgh baring hihihi.. Ok, selamat berehat sume! Terima kasih setiap kunjungan :-)

KUIH KERIA
Resepi Asal : KAK QUINNIE MyR

Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 500 gm keledek (saya buat keledek merah + putih)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air
  • Sedikit Garam>>kita tambah

_DSC0026
KERIA

Cara-cara

  1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
  2. toskan keledek dan lecek hingga lumat
  3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
  5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. padamkan api dan bolehlah dianggkat.
_DSC0028_DSC0012
Untuk keria, buat separuh sira dgn gula, sbb budak2 kat rumah ni tak biasa mkn yg bersira, dia org suke golek2 dgn gula mkn mcm donut :D

17 ulasan:

cikmanggis berkata...

kak makcik baru nak minum kopi tapi dengan roti je.Bawa mai 4 ketul keria ya hehe.Cantik sira keria tu ika.Kat dapur tu ada keledek 1/2 bakul:)nak buat cucur udang la jugak la nanti tp kena tunggu seru:)

Liza berkata...

bestnya kalau dpt bekpes ngn cucur badak tu...akk pun selalu buat 2 versi sbb kat umah ni, diaorg xberapa gemar cucur badak tu, diaorg lg suka cik mek...kalau cucur badak tu, akk bedal srg2 jer....selamatttt...hihihihhi

Gee® berkata...

Aduhhh.... dua2nya menggoda...sedapnyaaa

Asmara berkata...

amboi cuq badaq dia ada ebi. tak penah letak ebi. lg sodap gitu eh! ;D

Sheila Shafeareen berkata...

Salam haiiii pagi2 dah dtg rmh nak sarapan kuih ada lg ke....satu adunan leh dpt dua jenis kuih jimat kan....kalau dulu3 mmg biasa kita jumpa kuih cuk badak letak udang besau2 ..lahh ni jarang dah jumpa kuih badak letak udg kan...

peminat kuih cuk badak...

HomeKreation berkata...

Dua2 pun fevret Along!

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Ika buat sarapan ke? Udang tuuuuu.....elok je duduk celah2 badak.....hehe. Mahal tak keledek kt sana?

Amie berkata...

Hei Ika.... cucur badak apanya tu, udang besar badak tu yang duduk bertenggek hi hi hiii,
cantik ideanya..2 dalam satu!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam pagi Ija.Udangnya nampak sihat2 sungguh...

ibh_sue berkata...

Ika. . Mn badaknya.. . Udang dgn badak sama erj! Kikikiiiiii. . Jannnnn marah nnti kedut muka. . :p

ummiaisyah berkata...

rajinnya buat 2 in 1...dua2 feberet akak..kt sini ada warung jual kuih cucuq badak yg paling sedap..kalo pg tu..mesti cucuq badak dia suam2 lagi..lembut je...tu yg maleh buat..hehehe

tun_telani berkata...

sedapnyer kuih keria!! tun dh lama x makan..mengharapkan ada org nk buat sbb malas nk jeluah2 tangan nk bentukkan..

dapurmerahibu berkata...

Salam kenal kak ika..erm sedap2!saya suka cucur badak tp susah nk pat kt sini.buat aritu tak mjadi.klau sudi jom ke dapur sy yg baru http://dapurmerahibu.blogspot.com

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Akak dulu2 rajin juga buat kuih berasaskan keledek ni, slalu mmg jadi 2 kuih, keria ngan cek mek molek. Cucur badak jer tak jadi2 psl tak reti nak buat inti, hihi

zila 4ever berkata...

salam ikan..
wahh hari nie..2 kuih sekali yer..cucur badak tu special la..siap ada udang lg...suka2..:)

Hanis MY berkata...

uishhh kegemaran patik kuih keria tuuu...

quinnie berkata...

wahhh besarnya udang..memang sedap nih..hehehhe...lama tak buat la kuih ni...bila la kita ni rajin nak buat inti...hehhehe