Khamis, 22 Mac 2012

Maltesers Squares with Almond

_DSC0085
MELTESERS SQUARES WITH ALMOND

Assalamu`alaikum wbt, salam pagi khamis sumenyer! :-)

Projek semalam semalamnyer, buat tgh2 malam sbb tak ssh nak membuatnyer :D oh! saya sgt sgt sgt tak stabil minggu niii, penatttttt yg amat, nak tido tak boleh sgt, golek2 pun buat sakit badan jerrr :D

Resepi asal dr blog dailydelicious, tertarik bila kak Ummi tayang meltesers lap2 :D buatnyer tak ssh sume benda dah siap n gaul2 sahaja :-) Pd penggemar cekelat boleh lah cuba, kita letak almond, semakin sedap sgt2! hihihi... Ok resepi cnp dr umah Kak Ummi, mekaseh ya kak, minta izin kembali resepinyer tuk dikongsikan disini n rujukan akn dtg :-). Untuk setiap kunjungan di ucapkan terima kasih, semoga semua org berada dlm keadaan yg memuaskan hendaknya insyaAllah! Besok kena pergi imigration, perkara yg paling malasssssss sekali nak pergi sbb jadi tunggul ehehehe....

MELTESERS SQUARES
Resepi Asal : Dailydelicious
Sumber : Home Sweet Home Kak Ummi

Bahan:
  • 100 gm butter
  • 200 gm coklat masakan di potong kecil
  • 3 sudu besar golden syrup >>yg ni kita kurangkan cuma guna 1sk madu
  • 225 gm Digestive biskut - di kisar halus ->>boleh gantikan dgn beskut tiger aatau marie
  • 225 gm Maltersers>>boleh gantikan dgn kitkat balls atau yg sewaktu dgnnyer
Untuk Hiasan
  • 100 gm maltersers>>separuh melteser dan juga guna almond yg disangan secukupnyer
  • 50 gm coklat masakan putih
  • 50 gm coklat masakan

_DSC0092_DSC0101
almond :-) suke almond!

Cara2
  1. Kisarkan biskut hingga halus.
  2. Sediakan loyang berukuran 8 inci, gris loyang dengan sedikit butter dan alas dasar dan sisi loyang dengan kertas minyak. Sebelah pun tak pe, ini untuk memudahkan kita mengeluarkan ia dari loyang.
  3. Dalam periuk kecil, satukan coklat, butter dan golden syrup dan masak atas api perlahan hingga semuanya larut. Matikan api
  4. Masukkan biskut yang telah dikisar dan gaul hinga rata.
  5. Kemudian masukkan Maltersers dan kacau cepat supaya coklat pada maltersers tidak cair.
  6. Untuk mengelakkan maltersers cepat cair. Maltersers tu ita masauk dalam peti ais bila nak masuk dalam adunan baru ita keluarkan dari peti ais dan terus masukkan.
  7. Tuangkan dalam loyang.
  8. Ita taburkan atasnya dengan Maltersers hiasan dan simpan dalam peti ais hingga beku.


_DSC0097_DSC0089
hmmmmm...sedap ;-)

25 ulasan:

MamaHakimi&Khayra berkata...

Sedapnya... Nak try buat lah.. Tapi mahal benar biskut digestive kat bumi Siam nih... ;)

Sheila Shafeareen berkata...

As'salam lama dah bekenan tp x terbuat2 lg...sdp ni krup krup kunyah....

kakna berkata...

cantik tentu sedap...
kalau buat ni tak sempat nak simpan kena cepat2 ambil gambar.kalau tak kena buat lagi..

CT Delima berkata...

As'sala Ika cayanggg

masa tengok kat umah kat ummi, k.ct asik lap lappp mulut aje, sampai sini nak lap lap you lah pulak..hahaha.

Ika..sedap eh, manis tak..? kalau tak manis nak jugak rasa, nak buat tu yang tak daya..hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

memang sedap ni ika.. tp akak tak tahan makannya sbb manis meleting.. hehehe.. kena mkn sikit demi sikit... hehe..

Watierman berkata...

Assalam Dik Ikaaaaa ...Akak tahu sedap rasa nya tu.....tapi memang Akak kena....KUATkan semangat...sebab lemak tepu dah tak mencair dah ni...tambahan lak umur yang menganjak ke angka 50....dah semakin hampir...kena jaga sugar intake Akak...Ika tolong suapkan cebis yang kecik sekali...agak2 separuh size maltesers tu ...emmmm DAPPPP NYA!!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ika.apa kabar?Wah,pepagi dah mengoda ngan cekelat yg sedap ni.
Kejadiannya pon cantik sgt...

KakAsma berkata...

Jah,
apa tu maltesers...jakun nih tak tau sikut ker aper yer...bahan senang boleh cari hehehe nnti akak tayang ler bile dah buat hahaha...Umar cukup suka yang ada cekelat2 nih..

hana berkata...

geramnyer la haku menengoknyer.... ada kang diet terlepas ke laut nih nanti.. hahahahaha

HALAMANKU berkata...

Salam Ika.... mmmmm sedapnyer.. tau2 jek penggemar coklat dah datang neh.. cepatlah hidang.. nampak macam senang.. tqcm masuk list.. tapi santap kat sini dulu hu hu hu

faa.rosli berkata...

meleleh ayaq liouq!

Asmara berkata...

ceklat dah sedap tambah lagi cekelat makin bertambah sedap la ni. isk2.. godaan betul.

MaryaYusof berkata...

As salam Ika,

Terima kasih sudi balas kunjungan... Terror nye cooking & baking! Super jealous tgk gambar2 yg menarik ni... Kreatif sgt! Nak buat cookies tu ntah bilalahkan... Campak2lah sikit ke Peru ni...hehehe ;)

TopsyTurvyMum berkata...

cekelat camni laki ahkak suka sangat la.
Nanti la mulut gigi gusi segala dah stabil bleh try. Kang tak aci tgk diorg makan, tukang buat terkebil2!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

habes tisu asyik lap ayaq lioq jer ni...sedap nyer uols....bagus sekali nak tmbh lebihan lemak kat badan ai ni nangesss!!!....tapi sini x jumpa plak mattesers...boley ganti ngan benda lain x ekkkk????

Mas berkata...

ika....
sedappnya tengokkkkk....
menggoda betoiiii la...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Ija...akak dah lama dendam ni tetapi belum jumpa lagi chocolatenya...nanti akak nak buat jugalah

Kamalia berkata...

ikaaaaaaaaaaa..pitam sekejap..
nampak gambar je dah tau sedap ni..uwaaa,nak buat..nak buat jugak..

quinnie berkata...

sungguh gigih adikku...hheheheh..kita teringin nak makan benda ni...tapi makcik tak reti nak belikan bahannya..nanti kalau suh beli mesti dia kata..aku tak tau la benda ni....mesti tak jumpa...kekekek...bila la dpt merasa ek....huhuhu

Ummi berkata...

Aduhaaiii silauunya akak tengok drizzle atas coklat molat2 tu Ika ooiii...kalau x sebut coklat kit kat ke, almond ke, serupa jek mcm maltesers jgk...hehehee... Ika, pi goda dak Hana tu suh buat jgk...xyah diet2 laa..biar dia jadi kembar x seiras dgn akak...hehehe

Sue @ Nenie berkata...

Salam ika...salah satu resipi yang masih dalam Q sejak pertama kali dipaparan rumah Kak Ita suatu ketika dulu..ngeeeee

Amie berkata...

Nampak macam mewah je rupa paras MSWA ni Ika... kaya raya dengan bahan yang sudah semestinya enak...nak tengok lama-lama ye Ika, nak puas-puas jamu mata!

cikmanggis berkata...

nampak sungguh menggoda :) dan cantik kejadiannya.Tunggu anak anak balik baru nak buat.Nenek dan atuk tak boleh makan manis manis:(....

Nieza berkata...

waduh sedapnya tgk cekelat ni Ika!...kalau buat ni memang akak sorang pun boleh abis kan memang antu mkn coklat pantang ada jer...manala tak mok mok kan sabar jer la..hehe

Diana @ Melley Mey berkata...

Waaaah!!!! Cantiiiknya.... Nie kalau irfan pasti suka nie kan... Hehehe... Nasib baik dia x nampak skg nie.. Kalau x.. Pasti dia nak suruh mummy dia nie buatkan... :D