Ahad, 11 Mac 2012

Sup Makaroni

_DSC0707
SUP MAKARONI

Salam ahad buat sume :-),

Hari minggu ramai blogger amik cuti, termasuk ler kita :D tapi oleh kerana ninja skrg sibuk, duk kat umah ajerr lah, cuma tadi pagi sampai tgh hari ada graduation day kat hotel, lepas tu terus duk kat umah ajerr lagi pun bdn mcm penat jerr. Harapannya sume org sihat2 ya insyaAllah! Pada yg dtg berkunjung, terima kasih :-)

Menu ni semalam punyer, sedap sgt2! Bebola daging tade ganti daging hiris ajerr. Mmg sedap! untuk sayur pulak kita celur dulu kecuali carrot dgn shitake kita masukkan sekali dgn daging. Sejak reti makan ikan bilis dgn sup, sampai skrg kalau masak sup mesti kita buat ikan bilis goreng ehehe... utk makaroni pulak kita celur dulu sbb tak suke makaroni tu kembang2 gitu, tp mana2 yg tak kesah boleh masuk sekali makaroni dlm kuah sup, ikut selera masing2.. Resepi dr KAK MASZ yg dah sunyi skrg ni, mmg terbaek lah! Mkn pulak dgn sambal lada dia, alhamdulillah! Kita cnp lagi sekali resepinya kat sini, minta izin n halal kembali, tenkiuu!!

SUP MAKARONI
Resepi Asal : KAK MASZ

Bahan2
  • Makaroni (secukupnya)
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk/cincang
  • 1sdk lada hitam - tumbuk
  • bebola daging - secukupnya >>yg ni cuma letak hirisan daging
  • 2 kiub lembu/tulang rusuk
  • 2 liter air atau secukupnyer
  • segengam soohoon>>tak masukkan
  • sayuran- kobis & carrot - dihiris (resipi asal x de pon :D)
** resipi asal gunakan sup dari air rebusan tulang & daging

Bahan sampingan
  • ikan bilis kecil/halus - digoreng
  • daun sup/bawang - dihiris
  • bawang goreng
Cili tumbuk
  • Segengam cili padi
  • garam
  • 1 sdb jus limau kasturi - aku guna cuka mkn jer sbb limau kasturi x stok
** Cili padi ditumbuk halus kemudian campurkan dengan garam & jus limau kasturi - kacau



_DSC0710
see? makaroni sikit jerr yg penuh sayur2 ehehe... healthy sikit :D

Cara Penyediaan
  • Tumis bawang putih hingga wangi kemudian masukkan lada hitam yg telah ditumbuk - kacau sebentar
  • Masukkan air & kuib lembu/tulang rusuk - biarkan mendidih - tutup periuk bg mengekalkan wangi bawang putih & lada hitam tadi
  • Masukkan bebola daging - biarkan mendidih & bebola setengah masak
  • masukkan makaroni - bila sudah hampir lembut, masukkan sayuran tadi & soohoon - kacau sebati & biarkan mendidih sebentar kemudian bolehlah tutup api (x perlu lama jika tidak sayur akan jd lembik) - jika perlu tambah garam
  • Taburkan bahan hiasan & tambah cili tumbuk semasa menghidang... sure x cukup semangkuk!! :)
** Kesedapan & istimewa sup makaroni ni ialah campuran ikan bilis halus/kecil yg digoreng rangup & sambal tumbuk yg rasa masam2 tu...

8 ulasan:

nonierahman berkata...

Salam kak,wah sedapnya...stok makaroni mmg sedia ada.bolehla buat nanti,x pernah lg buat makaroni sup nie.

Amie berkata...

Cantiknya Sup Macaroni diaaa.... siap dengan ikan bilisnya lagi, memang unik dan terasa keenakannya!

HomeKreation berkata...

Salam rindu Ika. Tgh kesibukan memanjang & tak sempat nak ke dapur pun. Ni hantor bubur organik. Makan ni sihat badan....hehe

ibh berkata...

Cak!..Ika. akk dtg ni. bawa mangkuk kosong ja..Heeee

Gee® berkata...

sedapnya dpt hirup sup panas2 kan Ika...

Mas berkata...

wahhhh..pepagi dah tengok sup..
meh semangkuk ika...
sedappp tu..

quinnie berkata...

sedapnyaaa..kita suka sup cam ginih..tapi makaroni lak tak dek..huhuhu..agak2 pakai spageti sedap tak? hahahha

Tanpa Nama berkata...

Occasionally seasons reasons some shoes may extremely wonderfully be[url=http://niketrainersuksale.webeden.co.uk]Nike UK[/url]
temporarily won't make an moment[url=http://tomscanadaoutlet.snappages.com]http://tomscanadaoutlet.snappages.com[/url]
endure such shoes we should instead[url=http://addnikecanadastore.snappages.com]http://addnikecanadastore.snappages.com[/url]
becomingly erect them reversed[url=http://louboutintrainersuk.blog.co.uk]http://louboutintrainersuk.blog.co.uk[/url]
set upright venture edict to sidestep dispensable injure of shoes[url=http://salelouisvuittonuk.webeden.co.uk]http://salelouisvuittonuk.webeden.co.uk[/url]

Although if the insole is unquestionably amoral, it shortage to take a subdued engagement and salt water gently scrub. Forced to in point of fact be well-known that, avoid chemical soaps cleaning, or these people ascendancy represent the insole boundary of material off.[url=http://shoppradabagsuk.webeden.co.uk]http://shoppradabagsuk.webeden.co.uk[/url]