Selasa, 27 Mac 2012

Kuih Tako

_DSC0139
KUIH TAKO

Assalamu`alaikum wbt, Salam pagi selasa :D,

Satu jer nk ckp, mata kita pedih2, kurang selesa sikit kalau dah dtg penyakit yg satu nii, nak buat kerja pun jadi malas gitu, nak2 bab menggosok mmg tak de mood terus nak buat. Nak duk depan laptop lama2 pun malas sbb terang sgt jdnyer kita tak leh tulis panjang2 :D

REsepi dr dapo Wendy, table for 2, kat sana ada tunjuk cara2 nak buat bekas dia ni, tp seelok eloknya guna daun pandan yg besar sikit, kebetulan masa g pasar minggu lepas TERjumpa daun pandan yg besar2 gituu ehehe.. jdnyer kuih ni menu 4 hari lepas kalau tak silap, kita pun dah lupa :D Ok resepinyer kita cnp kat sini ya, minta izin n halal kembali resepinya tenkiu!! Mmg rasa dia lain sikit kalau guna tepung hoen tak reti nak eja tuu, guna mung bean starch rasanya lagi asli gituu :D Selamat mencuba n terima kasih setiap kunjungan :-)

KUIH TAKO
Resepi Asal : WENDY table for 2

Pandan Layer
  • 25gm mung bean starch (green bean flour)
  • 250ml pandan juice
  • 60gm sugar
  • 3 water chestnuts, peeled and chopped

Coconut layer
  • 15gm mung bean starch
  • 125ml water
  • 125ml coconut milk
  • 50gm sugar
  • Very small pinch of salt
_DSC0150_DSC0153
Sedappp sgt2! lama dah cari resepi yg ni ehehe...

Method:

1. Prepare pandan layer. Mix everything together and cook on medium low heat until it looks transparent and thick.
2. Spoon over prepared casings
3. Prepare coconut layer. Mix everything together and cook on medium low heat until it thickens. Taste, it should no longer taste floury.
4. Spoon over the pandan layer.
5. Let cool down to room temperature and it will harden. Best served when chilled.


_DSC0146
love it! :-)

21 ulasan:

Kamalia berkata...

salam ika..yeehaa..org 1st.so,boleh dapat makan tako banyak2..ma feveret ni.kakak kita terel jugak buat ni,selalu org tempah kat dia..sangat sedapkan..tapi,adik dia ni terel makan je pun..ekeke

Sheila Shafeareen berkata...

salam nasib baru buat minggu lepas tu buat x cukup buat mkn bebuka...kalau daun lebar senag nak buat kan...tp macam best pulak buat kelongsung tu byk2 hehhe kalau rajin leee..nnt leh try resepi ni pulak...

izahdaut berkata...

wiii laju nye mokcik sorang nih ngapdate... akak baru terhegeh2 nak ngedit gambo.. huwaa ngantuk, bak sikit kuih tako tu... sukeee

Nuridah berkata...

Morning Ika.....

cantiknya kuih tako tu...eh akak nk sepiring boley??Hehe....

izahdaut berkata...

aaa gambo baru keluor.. gile lawo nyer kotak tako adik ika neh. kalah penjual kuih tako terkemuka.. lawa nyerrrr.. pinjam jari kejap

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Aduh! Kuih kesukaanku... nyummy!

Ummi berkata...

Assalam Ika, waaaahhh rajin melampau dah tuuu....cantik keterjadiannya acuan daun pandan tuh...tgk tekstur tako tu pun, aaiiisshh sedap sangat la pulak..... ^__^

Mas berkata...

cantik kemas kotak tako kau ni ika..
kuih tako tu...
hmmmm..sedappnya tengokk...
menggoda betoiiii...

kakna berkata...

rajin la ika ni.ada saja resepinya.memikat kakna tenggok ari2 ada saja menunya.

zila 4ever berkata...

salam ika..selamat pagi..owhh pakai tepung mung bean starch yer..pertama kali akk dgr..
pernah jgk buat kuih tako tp pakai tpg tang..nk cuba jgk pakai tpg nie la..comel2 tako nie..geram tgok.:)

Mamamya berkata...

aduhhhh...klu dtg sini semuanya m'goda perasaan..semuanya rasa nak buat..semuanya peberet akak... nak pindah pi bangkok lah...heheheeee

KakAsma berkata...

Jah,
cantik tul kotak tako ko...akak buat tak penah nak jadi..frust tul..asyik buat buh dalam bekas plastik hak comel2 tu...kalau guna daun pandan nie wangi ajer kan..

Liza Razak berkata...

kuih tako ni favourite saya..boleh laa cuba nnt :)

ibh_sue berkata...

Aslmkum Ika.
Tako peberet akak..lg2 time bulan pose. Buh dalam esbox kasi sejuk dl pastu baru makan..Huuuu...sedap.

makcikmanggis berkata...

cantiknya.Bekasnya pun sungguh kemas.Simpan dulu dalam peti sejuk sat lg makcik datang makan.Sejuk lg sedap:)

hana berkata...

jelesnyer ko pandai buat kueh nih.... haku sukakkkkkkk..... daun pandan aku dah kojol la jah... aritu baru nak idop, skali mamat tuh g racun mati(masa tuh upah org nak tanam rumput)... dier igt rumput liar... cis! penat aku hangkut dr kampong.. last2 mampos... huhu.....

quinnie berkata...

rajinnya lah dak ika ni..hehhehe..kita teringin nak rasa kuih tako ni..sebab tak pernah makan...entah bila la nak cuba buat pun tak tau la...kekekek

nuwairani ismail berkata...

sedapnya tako! daun pandan belakang rumah kite ni kalo jual, agak2 dah bleh kaya kot...baaaaaanyak sangat...tapi malas betol nk buat kuih ni...leceh sebab nak bentuk2 daun tu..pastu nak masak adunan, nak tuang2 lagi...adeh!

Amie berkata...

Assalamualaikum Ika sayangggg....
Kak Amie terliur2 tengok kuih tako ni tau... simpan resepi dulu ye, nak buat juga satu hari nanti.... nak cari dulu daun pandan panjang lebar besar!

MaryaYusof berkata...

As salam Ika,

Eh jap nama awak Ika ke? Tgk semua pakat pgl Ika, so sy pun Ika gaklah...hehehe... Ntah kenapa saya jeles tgk org yg pandai2 buat kuih ni.. mcm sy ni reti mkn je... Suka tgk deco pd setiap entry awak ni... bestnye, rajin! :)

CT Delima berkata...

As'salam Ika

lama nya k.ct tak menjamah kuih tako ni. last makan masa bulan puasa tahun lepas tu pun beliiii bukan buat..ahaks!..hehehe

nanti nak masuk blog wendy nak selongkar mana2 yang terkenan..tq Ika cayanggg!