Jumaat, 9 Mac 2012

Muffin Pandan

_DSC0588
MUFFIN PANDAN
inti KAYA HOMEMADE


Assalamualikum wbt, salam jumaat yg barakah buat semua,

Pendekkan citer dulu sbb ada kerja sikit, MUFFIN PANDAN? Rasanyer tersilap identiti muffin pandan kali ni sbb keturunan asal muffin pandan yg kat atas ni mcm keturunan kek cawan atau cupcake, sbb rupa paras dan rasa dia mcm kapkek, tp oleh kerana org yg memberi nama atau pemilik asal resepi kata MUFFIN, jdnyer ikut ajer namanyer MUFFIN ya. Sekian dulu pembelajaran salasilah keluarga MUFFIN kita pd hari ini, sehingga berjumpa lagi, selamat hari minggu sume! Resepi update kemudian ya, kita super bz ari ni :D

continue~~

MUFFIN PANDAN
Resepi: KAK YATIE
Sumber: KAK IZAH

Bahan-Bahan
  • 180 g mentega (unsalted butter)
  • 140 g gula halus
  • 2 biji telur
  • 80 ml susu segar
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 220 gm tepung gandum*
  • 2 sk baking powder*(*disatukan dan diayak)
  • 1 camca teh pandan paste - i used pandan flavour n green colouring


_DSC0589
Sedap sgt! Kalau letak filling sukatan gula utk adunan muffin kurangkan ya :D

Cara membuatnya
  • Putar mentega, masukkan gula dan putar hingga putih. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
  • Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu cair hingga habis. Gaul rata. Akhir sekali masukkan pandan paste dan gaul rata.
  • Sudukan ke dalam acuan muffin kegemaran 3/4 penuh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Bergantung pada oven masing2..

20 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ika..apa kabar?rajen buat mapin ya..meh la 2-3 ketul tuk k.atie bawak balik..:D

Asmara berkata...

selamat beristirehat.. we will miss u! hehe..
*kapkek ke mapin ke yg pnting sedap! :D

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

oishii sou
ingat mapin green tea tadik rupanyer pandan...sure wangi satu umah khen...sedap mkn panas2 ni

maz berkata...

lamanya kmaz xdtg bangkok...kmaz pun asik tngelam timbul je...stiap hri bz je dgn mcm2 aktvti...pastu tmbah mls plak nk mngadap blog...lgi la berdebu dpur maya tu...smoga ika sklrga sihat hendaknya...smlm kmaz buat tako utk Mamafami..stiap kli buat tko msti ingat kat ika...mksih ye ika...yg kmaz bli kat daiso bahrain kmaz xbawa blik dlu...tngal kat sna...npak yummy sngat mffin ika tu...cntik je kjadiannya...

ady berkata...

as-salam IKA
Awww, too delish looking...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika cayanggg....

sedapnyer muffinnn...
akak pernah jugak jumpa resepi muffin dari chef terkemuka (yg selalu kuar tv) yang muffinnya ala kek cawan mcm ni.. rasanya ada juga style muffin ala kek cawan kot.. almaklum nak komen lebih2 hakak tak pernah belajar kulinari... kekekee...

nampak cam best jerla muffin tu.. dpt 2 ketul boleh buat minum ptg ni.. ngeeee....

Amie berkata...

Selamat tengahari Ika,
tak kisahlah keturunan apa pun... he he hehh yang penting sodap!!! Memang nampak sodap tu Ika.... minta 3 ketul ye Ika...

Chik Mimi berkata...

ijah cantiknya mapin lama akak tak memapin

Mas berkata...

ika...rajinnya memapin..
tergoda kak mas tengok tau..
nampak pun gebuuu...
meh 1o ketoiiii...

tun_telani berkata...

hihi.. kak ika.. tun pun rasa mapin ni tersilap identiti... mak asal dia cupcake, tp agak2 mapin amik dia jd anak angkat kot. tu yg dia ingat identiti dia mapin. ahaks..
yg penting sedap yg amat kan ;)

kakna berkata...

salam..
menariknya muffin ni.gebu nampak.bilalah nak cuba ni.

HALAMANKU berkata...

Salam Ika.. mmmm sedapnyer bau muffin pandan ni.. wangi jek.. tgk resepi memang cam cupcake.. aperpun sahsilahnyer.. tetap sedap.. nyum3

sitiezahim berkata...

hehehe bizi bizi pon sempat lagi ajar subjek sejarah mapin ek? hihihi

izahdaut berkata...

euurrrkkk.. sendawa sikit kat sini. nasib baik perut hakak kenyng. kalau dak tergoda dah ngan mapin... kikiki..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Ika cayang!!!

mintak bang seketul muffin yg ala2 kapkek nie..ada lagi tak? hehehe

ibh berkata...

Fewwiittt. . Ada mapin la. Ada lg tak? Rajin ko ika. Akk rajin cuci mata ja. . Hihihiiiii

Yat Maria berkata...

Ika

ko wat muffin pandan ek..cam terasa plak kegatalan tangan nak pi buat muffin gak ni..

dZana berkata...

aslmkum ika.. tak kisahlah ika muffin ke cupcake.. yg penting kerajinannya tu.. akk dpt tgok jer ni coz cam tak cukup kerajian .. hihihi

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika cayang..
Wah dah buat dah ... Nampak comel sgt Muffin pandan tu tau... Nak mintak nie tapi pasti dah habis kan ika... Nanti kalu buat lg jgn lupa bg kat akak seketul dua tau.. ;)

Yatie berkata...

comelnya muffin pandan Ika ni, comel mcm tuannya...